Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Sedm nejčastějších důvodů selhání projektů e-komerce

Dlouhou dobu se kritici e-businessu oháněli tím, že je e-business příliš nový fenomén na to, aby se daly dělat kvalifikované prognózy a závěry. Dnes už e-komerce ušla dost velký kus cesty, takže jsem se pokusila o prozkoumání důvodů, proč jsou některé e-projekty úspěšné a jiné ne.

Jako podklady mi posloužily spousty článků a komentářů, které momentálně vychází z dílen odborníků firem jako jsou Andersen Consulting a Deloitte & Touche, stejně jako pozorování zahraniční a české scény e-komerce. Dovolím si pro vás udělat shrnutí. V podstatě se nejčastěji uváděné příčiny neúspěchu dají seskupit do následujících sedmi oblastí:

Chyba první: přetechnizování (krásně anglicky vyjádřeno jako over-engineering)

Hodně projektů v oblasti e-komerce je příliš komplexních a megalomanských na to, aby je bylo možno rozumně v praxi implementovat. Projevuje se to tím, že podnikatelé v oblasti e-businessu (v Čechách obzvláště) se zajímají spíše o to, co technicky jde, než o to, za co bude zákazník ochoten zaplatit.

Vyhnout se tomuto nebezpečí je snadné: rozmyslete si hlavně, jaké jsou základní služby, které váš e-podnik má nabízet, a ty implementujte jako první. Až se vám systém zaběhá, přidávejte další funkce.

Chyba druhá: spolknout větší sousto, než můžete strávit

Před spuštěním e-komerce projektu musíte zohlednit spoustu aspektů: výběrem hardware a ISP počínaje, logistikou, bezpečností a platebními systémy konče. Můžete se, samozřejmě, pokusit prokousat všemi těmito záležitostmi sami, daleko účinnější je ovšem využití služeb někoho, kdo se v tom vyzná.

Dnes mnozí ISP nebo portály nabízejí komplexní řešení e-shopu na klíč (v zahraničí např. YAHOO, GeoShop nebo Intershop, u nás VOL nebo Zoner). Tím pádem se nemusíte stát expertem ve všech složitých oblastech technologií a můžete se soustředit na podstatu - obchodování. V Čechách s naší kutilskou mánií je to podnět obzvláště aktuální.

Chyba třetí: řešení kvadratury kruhu

Spousta obchodníků se domnívá, že produkty, které se dobře prodávají v klasických obchodech, půjdou na dračku i v e-shopech. Realita je ovšem taková, že e-komerce má svoje zákonitosti a omezení, která je nutno zohlednit při výběru vhodných produktů (výše nákladů na dodání, výše záručního krytí, potřeba osobního poradenství, emocionální náboj produktu, atd.).

Než se rozhodnete pro sortiment svého e-shopu, zamyslete se nad následujícím:

· Animuje vaše cenová nabídka zákazníky, aby produkt nakoupili u vás místo v klasickém obchodě?

· Jaká je relace nákladů na expedici a doručení k celkové ceně?

· Budou vaše záruky pro zákazníky dostačující?


Chyba čtvrtá: opomíjí se oblast bezpečnosti

V poslední době slovo hacker obohatilo slovník lidí na celém světě, množí se zprávy o sabotážích a virech. Pokud chcete provozovat vlastní servery pro e-komerce, musíte k otázce bezpečnosti přistupovat obzvláště pečlivě, tady se nevyplácí šetřit. Pokud máte pochybnosti, je nejlepší zaplatit si experty a nespoléhat se na standardně nastavená softwarová řešení (ty jsou i pro hackery-amatéry hračkou).


Chyba pátá: všechno zvládnu sám

Největší přednost intrnetových podnikatelů – a sice jejich podnikavý duch a vynalézavost, se za určitých okolností může obrátit proti nim. Obzvláště pokud se aplikuje na velmi komplexní a novou oblast e-businessu.

Nejlepší je tudíž i tady přenechat rutinní práce odborníkům a soustředit se na hlavní úkol podnikatele – strategii a inovace. Mnohé projekty ztroskotají na tom, že si jejich autoři neuvědomují potřebu profesionální úrovně (hlavně designu a marketingu), dokonce i u e-shopu na klíč. V opačném případě vám totiž i ten nejpropracovanější e-projekt nepřinese očekávaný úspěch. Pokud tedy můžete, využívejte služeb profesionálů.


Chyba šestá: designové faux-pas

Při vší úctě k technologiím, které e-komerce umožňují, je to pouze tzv. ”back-end” celého systému, který je vidět pouze, když způsobuje potíže (tedy v úspěšném e-businessu co nejméně). Zákazníka zajímá především ”front-end”, tedy ta část obchodu, se kterou přijde do styku na svém monitoru. Z toho vyplývá, jak důležitý je design webových stránek. Bez výrazně marketingově orientovaných a jednoduše obsluhovatelných stránek je lepší se do e-komerce nepouštět.

Zrovna tak příliš zdlouhavý a nesrozumitelný způsob hledání produktů a objednávek nebo bombastické efekty (zvukové a jiné), které pouze zdržují (čili stojí zákazníka peníze), jsou zaručeným zabijákem e-komerce v jakémkoliv oboru. Lepší je přitom nespoléhat se v hodnocení na svůj úsudek, ale obrátit se na objektivního pozorovatele. Je to totiž faktor, který už v zárodku může odsoudit váš projekt k neúspěchu. Při výběru objektivního posudku není ani tak důležité zvučné jméno, jako konkrétní zkušenosti a reference (nejlépe na místním trhu).

Chyba sedmá: ignoruje se starý dobrý telefon

Zajímavé je zjištění, že spousta e-komerce projektů ztroskotá právě na tom, že nezvládla propojení reálného a virtuálního světa (je to obzvláště nemoc čistě internetových firem). Při vší úctě k internetu i v e-shopu zákazníci často narazí na situaci, kdy nutně potřebují kontaktovat zástupce firmy.

Internetový zákazník je totiž v tomto ohledu hodně citlivý a nedostatek fyzického kontaktu se musí nahradit bezvadnou péčí v rámci možností. Jak situace u nás vypadá, je dobře vidět z článku Eriky Pončíkové ”Dělají si z nás internetové obchody blázny”.

Tedy, suma sumarum, netvrdím, že těchto sedm oblastí je zaručený recept na úspěch. Pokud je ale budete ignorovat, jsou peníze vynaložené na zprovoznění e-komerce projektu asi vyhozené, v nejlepším případě pro vás výsledky projektu budou spíše zklamáním a nejspíše rozmnožíte řady e-komerce skeptiků.
Autor: Ľubica Domanová
Datum: 16. června 2000



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

David Nebesky
Důvody selhání trochu jinak
16.06.2000 07:22
Vladimír Paclík
Bravo !
16.06.2000 10:20
Pavel Ždych
8.důvod
23.06.2000 09:27
Petr Božoň
obchod
27.06.2000 13:36
Ivan Teplanský
Obchod II.
28.06.2000 15:45
Vladimír Paclík
"Normální" obchody mají stejné dodavatele!
28.06.2000 18:29