Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Vlna krachů internetových společností pominula

Po bouřlivém roce 2001 se počet krachů .com společností v USA pomalu dostává do normálu. Počty společností, které ukončily svou činnost stále klesají. Za první pololetí letošního roku ukončila svou činnost v porovnání se stejným obdobím loňského roku pouze čtvrtina společností.

Jak překně ukazuje přiložený graf, hlavní vlna krachů Dot Com společností v americe již pominula. Čísla, která jsou na sledovaném vzorku hlášena v současné době je možné považovat za přirozenou úmrtnost společností, většinou vyváženou stejně přirozeným přírustkem společností nově vznikajících.


(zdroj Webmergers.com)

V této souvislosti je velmi zajímavá informace o spuštění společného projektu Webmergers.com a Marylandké obchodní univerzity s názvem Business Plan Archive (BPA) s cílem dokumentování historie Dot Com éry. Informace, které se autorům tohoto projektu dosud podařilo získat sice zatím nejsou veřejně přístupné, ale můžeme se těšit, že jednoho dne budou zveřejněna očekávání aktérů Dot Com horečky a my budeme moci konfrontovat jejich pohledy se skutečností.


A jak je to v Česku?

Do Česka Dot Com horečka dorazila ve značně slabší podobě Dot CZ horečky. V porovnání s americkým trhem zde venture kapitalisté utráceli jen zanedbatelné částky. Většina investic pochází z vlastního kapitálu a byla prováděna podstatně obezřetněji, s daleko menší parádou a humbukem. Ano, i my máme svůj Globopolis a některé další problematické investice. Ale tam, kde američané najali 200 lidí například na správu databáze, česká firma se značně omezeným rozpočtem nezřídka začala s jedním, dvěma lidmi a jejich tým posilovala až když se ukázalo, že výsledek jejich práce je skutečně prodejný.

Konec Dot CZ horečky se v Česku projevuje jinak. Silní investoři omezují své aktivity a plány (např. Český telecom a Quick, MAFRA a iDnes). Jiní začínají klást důraz na návratnost investic a z oblasti vývoje nových služeb přesouvají svou pozornost směrem ke skutečným obchodům a reálným obratům (např. zpoplatnění služeb, které byly dosud zdarma). Jednoduchá logika velí nevyvíjet nové služby pokud neumíme prodat ty, které již máme.

Zajímavě se pohnul i trh s pracovními silami. Prakticky všechny společnosti inzerující volná místa pro vývojáře či grafiky jsou kontaktovány desítkami vývojářů, kteří se stali obětí tohoto vývoje a nyní si musejí hledat práci. Svědčí to o podstatně rozsáhlejším omezení investic v oblasti e-komerce, než by se z počtu krachů, zpráv o omezení investic či konkurenčních převzetí dalo vyvozovat. Ať tedy chceme či ne, recese v oboru je zde a my se s ní musíme vypořádat.
Autor: Emil Čelustka
Datum: 25. září 2002



 Profil autora  

Emil Čelustka

Redaktor serverů e-komerce.cz a světNotes.cz.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz