Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

PRnet.cz ukončil bezplatný provoz

Služby je třeba zadarmo nabízet jen tak dlouho, dokud se nenajde dost zákazníků, kteří by za dosud bezplatné služby byly ochotní platit. U novinářského portálu PRnet.cz tato situace zřejmě právě nastala...

Nabízet své služby bezplatně je možné, pakliže váš obchodní model počítá s jiným způsobem financování. A je vcelku lhostejné, zda je zdrojem příjmů sám provozovatel bezplatné služby, který se touto cestou propaguje a nebo například platby za reklamu, jejichž prostřednictvím se propaguje někdo jiný. Vždy ale nějaký zdroj peněz musí existovat. V opačném případě totiž není možné do služby investovat, což nezbytně vede k postupnému snižování její kvality a logicky také k odlivu "zákazníků".


Existují výjimky

Výjimky se samozřejmě najdou vždy. Stejně tak i v případě poskytování bezplatných služeb. Jako příklad staršího data může sloužit služba Hyperlink.cz, kterou její tehdejší provozovatel původně nabízel jako zcela bezplatnou. Tím přitáhl pozornost řady zájemců, kteří využili nabízenou možnost a svůj web umístili na doméně třetího řádu cosi.hyperlink.cz. Jenže, nic netrvá věčně a protože Computer Press je normální firma, která podniká mimo jiné také proto, aby na tom něco vydělala, služba byla zpoplatněna. Mnozí uživatelé samozřejmě odešli - s tím asi všichni počítali. Řada jich ale zůstala. Prostě si řekli, že je pro ně výhodnější nic neměnit a těch "pár korun" zaplatit.

Hyperlink.cz samozřejmě není jediným příkladem podobného přístupu. Řada internetových serverů postupně své neplacené služby omezila a plný servis nabízí pouze "předplatitelům". Vhodným příkladem jsou například internetové verze tištěných médií, ale také čistě internetové magazíny. I když v Česku většina z nich nabízí aktuální plný obsah, on-line archivy jsou zpravidla dostupné jen za peníze...


Novináři zdarma, firmy za paušál

Posledním příkladem služby, která se z beplatné transformovala v placenou, je novinářský portál PRnet.cz. Portál, jehož prostřednictvím jsou dostupné tiskové zprávy vydané firmami především z oblasti informačních technologií, ale i dalších segmentů trhu, byl dlouho firmám k dispozici zcela zdarma. Platilo se pouze za výraznější zviditelnění firmy či zpráv, které na serveru umístila. Od 1. února se ale situace výrazně změnila. Od tohoto okamžiku jsou služby PRnet.cz firmám k dispozici jen za peníze - konkrétně za paušál 9.800 Kč bez DPH.

"Změnu jsme připravovali dlouho předtím, než jsme k ní definitivně přistoupili," okomentoval novou situaci ředitel společnosti PRnet.cz Zdeněk Fekar a dodal, že při přípravě nových podmínek vycházeli z několika analýz i z rozhovorů s významnými stávajícími klienty.

"Chceme našim zákazníkům poskytovat opravdu kvalitní a garantované služby." Tak zní hlavní argument, proč se oblíbený PR portál rozhodl změnit svou obchodní politiku. Je to logické - těžko si dokážu představit, že by provozovatel portálu otevřeně přiznal, že bez peněz se tato služba dost dobře nedá provozovat. Už minimálně proto, že někdo musí kontrolovat "kvalitu" zveřejňovaných zpráv (to je to menší zlo) a někdo je do systému také musí zařadit (což je mnohem náročnější).

Většina firem, které PRnet.cz skutečně aktivně využívaly, jistě nakonec požadovaný paušál zaplatí. Dá se tedy říct, že dopad změny bude spíše pozitivní - portál opustí neaktivní firmy, které stejně jeho služby moc nevyužívaly. Jako novinář přitom mohu jen doufat, že pro mě bude obsah portálu stále stejně zajímavý jako dosud (mohu-li posuzovat podle aktuálního obsahu, tak ano).


I služby zdarma mohou vydělávat

Vydělat na bezplatně poskytovaných službách je možné pouze za dvou předpokladů:

a) nabízíte něco, co zajímá hodně lidí, kteří jsou ochotni pro informace přijít,
b) chápete služby jako reklamu na jiné aktivity vaší firmy, které provoz bezplatných služeb zaplatí,
c) plánujete, že na bezplatné služby nalákáte hodně zájemců, z nichž někteří zůstanou, až služby zpoplatníte.

Samozřejmě, že každá z uvedených možností je použitelná za jiných podmínek. Vždy ale platí, že nelze provozovat bezplatnou službu, pokud neexistuje způsob, jak ji financovat. Minimálně proto, že dříve či později začne ztrácet na kvalitě a bude spíš odpuzovat. To si uvědomil i majitel PRnet.cz a proto raději zariskoval a služby zpoplatnil.
Autor: David Kozák
Datum: 2. února 2005



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Související články  
21.10.2003