Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Škoda Auto je lídrem e-komerce mezi průmyslovými podniky u nás

“Jsem o tom přesvědčen”, říká ing. Milan Dědek, koordinátor pro Internet/Intranet ve společnosti Škoda Auto. Elektronická komerce ovlivňuje čím dál více oborů podnikání. Také automobilový průmysl nachází v e-komerci skvělé možnosti pro svůj růst. Nedávno jsme vás informovali o působení několika zahraničních automobilek na internetu, a jsme rádi že vám můžeme nyní příblížit situaci v největší tuzemské automobilce.

E-komerce.cz: Škoda Auto je lídrem mezi domácími průmyslovými podniky. Platí to i v oblasti e-komerce a Internetu?

Dědek: Samozřejmě. Jsme o tom přesvědčeni a děláme vše proto, aby tato pozice byla ještě zřetelnější. Rád bych připomenul, že naše intrenetová prezentace, která je v této podobě od dubna loňského roku, byla firmou PWC (PricewaterhouseCoopers) vyhlášena nejlepší internetovu prezentací ve východní a střední Evropě, mezi průmyslovými podniky. Jako taková, byla jediná srovnatelná s TOP 10 internetovými prezentacemi průmyslových firem v USA, což je pro nás důkaz toho, že jsem se vydali správným směrem.

E-komerce.cz: Dnes se hodně hovoří o tzv. firemní internetové strategii. S jakými ambicemi vstupuje Škoda Auto na Internet?

Dědek: Škoda Auto si plně uvědomuje důležitou roli e-komerce pro budoucí fungování a formování trhu s automobily. Proto na počátku letošního roku založila projekt, který se e-komerce, hlavně v oblasti B2C, bude věnovat. Vedoucím projektu jsem já, řídící výbor tvoří šest členů vrcholného managementu firmy: ředitel marketingu, šéf prodeje tuzemska, vedoucí prodeje zahraničí, vedoucí servisních služeb, šéf informačních systému a vedoucí oblasti náhradních dílů.

E-komerce.cz: Teď se zeptám konkrétněji. V čem spočívají hlavní výhody pro zákazníka, pokud si objedná automobil prostřednistvím internetu?

Dědek: Tady je velmi důležité si uvědomit, jak může e-komerce ovlivnit trh s automobily. Všichni máme před očima úspěch internetového obchodu Amazon.com, který prodává knihy a CD, a který stávající schéma obchodního řetězce. Ale auto, to je úplně jiná komodita, na úplně druhém konci spektra. Když jsem uvedl příklad prodeje CD, tak ty již mají nějakou (relativně malou) hodnotu. Nemusím se nějakým způsobem zabývat skladbou jednotlivých písniček, nemusím do servisu na garanční prohlídku a reklamační nároky jsou uplatňovány také velmi specificky. Naproti tomu je auto něco takového, jako kdybych si já chtěl na tom CD poskládat vlastní písničky, něco jako náš Car configurator, který funguje na podobném principu, problém je ten, že ve finále vznikají stovky a tisíce naprosto různorodých cédéček. Takže nejen s obchodem, ale i se zákazníkem musím zacházet jiným způsobem. Nejde totiž si říci, vyškrtneme náš obchodní řetězec a budeme poštou posílat domů auta, prostě o tom to není. Je potřeba, aby mnoho lidí si uvědomilo, že neexistuje jen jeden obchodní model e-komerce jehož vzorem je Amazon.com.

E-komerce.cz: Takže prodej aut prostřednictvím internetu lze chápat jakou jakousi doplňkovou službu, ke klasické prodejní síti?

Dědek: Musíme si zodpovědět otázku, co všechno může přinést Internet do naší obchodní sítě, jakým způsobem my dokážeme Internet použít k formování této obchodní sítě např. abychom rychleji definovali určitý proces, nebo našli snadnější cestu zákazníka k našemu dealerovi. Chtěl bych zdůraznit, že v našem pojetí e-komerce, neznamená nahrazení Internetem naší prodejní sítě. Je to spíše doplňkový nástroj, urychlující vlastní komunikaci a obchodní transakce.

E-komerce.cz: Očekáváte změny ve využívání Internetu k potřebám zákaznického servisu?

Dědek: Vše stojí a padá se znalostí informačních potřeb člověka-uživatele našeho výrobku. Zákazník zde může být cenným zdrojem informací. Ale v okamžiku, kdy má nějaký problém, tak by měl dostat informaci k řešení toho problému, např. informaci o voze, pozvání k servisní prohlídce atd. Speciálně v oblasti péče o stávajícího zákazníka vidím v Internetu obrovskou sílu a možnost v budování virtuálních komunit, které by nesloužili jen ke komunikaci mezi firmou a zákazníky, ale také mezi zákazníky navzájem. Hovořím zde o vytvoření klubu příznivců škodovek a jejich on-line propojení.

E-komerce.cz: Společnost Forrester Research v jedné ze svých studií, zabývající se e-komerce v automobilkách uvádí, vzrůstající počet amerických uživatelů využívajících Internet pro vyhledávání motoristických informací, jako i pro on-line nákup automobilů. Myslíte, že i v Česku poroste počet uživatelů využívajících Internet k obdobným účelům?

Dědek: Zákazník ve svém nákupním rozhodování prochází několika etapami. První etapa je, že zákazník ani dobře neví co značka Škoda Auto znamená. Tady na něj působíte po té imageové stránce, kdy říkáte my jsme automobilka a ne firma vyrábějící zubní pasty. Další etapa je, že vzhledem ke konkurenci mu poskytujete určitou nabídku, kde se on orientuje v cenách, službách, atd. Pak přichází etapa konkrétního nákupu. Pokud se ten člověk rozhodl, pak je na řadě další etapa, kdy zákazník s tím výrobkem žije rok, dva a využívá ho, popř. ho prodá a koupí si nové auto nejlépe zn. Škoda V každé z těchto etap musíte zákazníkům nabídnout jiné služby, které přesně odpovídají jeho potřebám.
V každé z těchto etap vám může Internet nějakým způsobem pomoci v napojování obchodního řetězce, nezávisle na tom jestli budeme prodávat v kamenných obchodech nebo pomocí Internetu.

Myslím, že by byla chyba se soustředit jenom na jeden konkrétní okamžik, kdy uskutečňuji vlastní podej.

E-komerce.cz: To je velmi zajímavé. Potvrzuje se vám, že takto postavená strategie má úspěch?

Dědek: Ano. Skutečnost, která nás v tom utvrzuje je, že jsme do naší nové internetové prezentace zavedli několik věcí , které prodej podporují. Ať už je to aktuální nabídka nových vozů, nabídka ojetých vozů u našich prodejců, nebo car congfigurator. V loňském roce jsme měli cca 300 objednávek z car configuratoru, cca 650 nových vozů asi 900 týkající se ojetých vozů. To ukazuje na obrovský potenciál, který v sobě Internet přináší.

E-komerce.cz: To mě přivádí k otázce, zda máte k dispozici údaje o počtu prodaných aut on-line?

Dědek: V tomto případě je obtížné hovořit o on-line prodeji se stoprocentní přesností, protože když jsem uvedl, že bylo objednáno tolik a tolik vozů, to neznamená nic jiného než že zákazník pomocí Internetu identifikoval svoji poptávku vůči dealerovi. Od tohoto okamžiku, však začíná práce samotného dealera . On musí tomu člověku prodat auto, otázkou je nakolik on prodal skutečně to auto, které si zákazník prostřednictvím Internetu objednal nebo mu nabídl nějaký komfortnější model atd.


E-komerce.cz: Hodně se diskutuje o tom, že pravá doba pro využití českého Internetu ke komerčním účelům, nastane po roce 2001. Na druhou stranu existují názory, že pokud firmy nezačnou s implementací internetové strategie do svého bussinesu již teď, tak v budoucnu nebudou mít šanci?

Dědek: Podívejte se, prostřednictvím Internetu se do vašeho bussinesu dostávají firmy, které tam nikdy nebyly. Např. firmy CarPoint, AutoBytel apod.To jsou firmy , které vznikly před dvěma lety a nikdy před tím neměly s automobilismem nic společného. Na druhou stranu jsou zde firmy, které mají více než stoletou historii, jako Škodovka nebo Opel. Jim se vytvořil nový globální soupeř. Tímto soupeřem již není jiná automobilka jako Ford, nebo Renault. Najednou mají nepřítele,který využívá novou informační technologii, přes kterou se dostává do jejich segmentu trhu a na to musí být včas připraveny.

E-komerce.cz: Ale situace se může změnit po vstupu naší země do EU. Náš automobilový trh je chráněn jistými barierami. Podle mého názoru, nejvážnější konkurenci pro Škoda Auto neustále představují dovozci ojetých aut.

Dědek: Samozřejmě, toto je situace, kterou velmi přesně pozorujeme a analyzujeme. K ní směřuje i naše strategii. Usilovně pracujeme na tom, aby se tato změna stala pro naši automobilku přínosem!
Autor: Karel Baláš
Datum: 3. března 2000



 Profil autora  

Karel Baláš

Student Fakulty humanitních studií na Západočeské univerzitě v Plzni, obor Teorie komunikace
Praxe: Multimédia team Škoda-auto, Expandia Banka


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz