Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Mobilní Internet je využíván v omezené míře

Přestože v současné době používá mobilní Internet jen nepatrný zlomek lidí a ještě mnohem méně jich tímto způsobem nakupuje, je mCommerce mezi uživateli mobilních zařízení velice atraktivní. Dokazuje to průzkum provedený společností Accenture, dříve známou jako Andersen Consulting.

I když se míra využití mobilního webu mezi dotazovanými uživateli v USA, Velké Británii, Finsku, Německu a Japonsku do značné míry lišila (přičemž nejvíce byl využíván v Japonsku a nejméně ve Finsku a USA), uživatelé ve všech pěti zemích dnes raději využívají přístup na Internet prostřednictvím svého PC. Průzkum zjistil, že z více než 3100 respondentů se pouze 15% připojuje na Internet prostřednictvím mobilního zařízení a k nákupům mobilní Internet využívá jen necelé jedno procento. Při srovnání jednotlivých zemí byl nejvyšší počet těch, kdo nakupují prostřednictvím bezdrátového přístupu na Internet ve Spojených státech. V této zemi nakupuje on-line 12% uživatelů bezdrátového Webu, zatímco v Německu jich je 9%, v Japonsku 7%, v Británii pak 6% a ve Finsku 5%.

Převážná většina dotazovaných nepoužívá bezdrátový přístup na Web proto, že se jim zdá příliš drahý. Displeje jsou pro ně obtížně čitelné a poskytované služby příliš pomalé. V USA, Británii a Finsku uvedlo více než 50% respondentů jako hlavní důvod, proč se nepřipojují na Internet pomocí svého bezdrátového zařízení to, že zkrátka nemají “žádný pádný důvod pro to, aby tak činili”. I přes tato omezení však průzkum ukázal, že zhruba 40% respondentů v USA a Evropě považuje představu mobilního Internetu za “docela atraktivní” nebo “velmi atraktivní” a jen méně než 20% respondentů ji považuje za “neatraktivní”. V Japonsku, kde 81% respondentů uvedlo, že se připojují na Internet prostřednictvím svých bezdrátových zařízení, je představa mobilního Internetu lákavá pro dvě třetiny respondentů.

Email a esemesky vedou

Průzkum také zjistil, že lidé, kteří používají Internet bezdrátově, jej pravděpodobně budou používat převážně pro elektronickou poštu, posílání sms zpráv a čtení stručných novinových zpráv. Na otázku, jaké lokalizované služby či jaké produkty a informace by chtěli dostávat na svá mobilní zařízení, se respondenti ve všech pěti zemích shodli na zprávách o počasí, informacích o restauracích a cestování a také na elektronické poště a stručných novinových zprávách.

“Jak průzkum ukázal, i když lidé nechtějí využívat svých mobilních zařízení k častému serfování na webu, chtějí mít přístup k informacím ´kdykoli a kdekoli´ a také možnost nakupovat přes mobilní Internet” prohlásil Richard Siber, partner Accenture a odborník na otázky telekomunikací a High-Tech. A dodává, že “stále rychleji rostoucí počet uživatelů mobilních služeb I-mode v Japonsku naznačuje, že mobilní přístup na Internet má obrovský potenciál.”

Jak studie také zjistila, jen překvapivě malé procento uživatelů mobilních zařízení má při jejich použití pro připojení na Internet obavy o své soukromí. V USA a v Japonsku vyjádřilo v tomto smyslu obavy o soukromí jen 25% respondentů a ve zkoumaných evropských zemích bylo toto procento ještě nižší - méně než 13%. “Je zřejmé, že soukromí není tou nejzávažnější překážkou v rozvoji mobilního Internetu”, řekl John Beck, partner Accenture, Institut strategických změn. “Nejčastější obavy našich uživatelů se týkají především technických omezení u zařízení a služeb, jež jsou nyní na trhu dostupné”.

USA tři roky za Evropou

I když Spojené státy zaujímají první místo v přístupu na Internet prostřednictvím pevného připojení, průzkum společnosti Accenture poukazuje na to, že Američané mají v používání bezdrátových komunikačních technologií, konkrétně mobilních telefonů, za Japonci a Evropany dvou- až tříleté zpoždění. Např. ve srovnání se Spojenými státy, kde vlastní mobilní telefony pouze jedna třetina obyvatel, ve Finsku jsou majiteli mobilních telefonů tři čtvrtiny a v Japonsku téměř polovina obyvatel. Vzhledem k tomu, že v Japonsku a v Evropě jsou bezdrátové komunikační služby silně rozšířeny, dá se předpokládat, že to budou právě společnosti na těchto trzích, které jako první začnou do mobilního přenosu zavádět nové personalizované a lokalizované služby, tj. specifické pro každého individuálního uživatele a jeho aktuální lokalitu. Tím si v nejbližší budoucnosti udrží oproti společnostem z USA výhodu toho, kdo je první na tahu.

Odborníci předpokládají, že během příštích pěti let vydá více než 130 milionů zákazníků přibližně 200 miliard USD za transakce v mCommerce a vytvoří tak výnosy přesahující 22 miliard USD.

“Naše zjištění ukazují, že zájem o mobilní obchodování je značný ve všech regionech světa”, uvedl Richard Siber. “Vzhledem k prognózám značného růstu mCommerce se Accenture domnívá, že e-mail, nabídka akcií a aktualizované zprávy o počasí sice budou i nadále velmi oblíbenými a široce užívanými službami, nicméně očekává, že spolu s vývojem koncových zařízení i sítě, budou zákazníci stále více prostřednictvím svých mobilních přístrojů i nakupovat.”

Na rozdíl od amerických protějšků se japonští a evropští uživatelé bezdrátových zařízení věnují celé řadě on-line aktivit - používají zejména elektronickou poštu a sms zprávy- a využívají výhody mobilního Internetu. Např. v Evropě uživatelé mobilních zařízení pošlou měsíčně přes 1 miliardu sms zpráv. V Japonsku toto zařízení použije pro připojení na Internet 72% majitelů mobilních telefonů zatímco v USA jen pouhých 6% uživatelů. I když v současnosti patří e-mail a textové zprávy k nejoblíbenějším formám využití mobilního Internetu, průzkum zjistil, že téměř polovinu respondentů láká možnost budoucích služeb mCommerce, jako jsou aktualizované informace o odletech letadel, zjišťování nejbližšího místa, kde lze obstarat nějaký produkt, srovnávací nákupy a místní služby.

Studie společnosti Accenture zjistila, že naprostá většina majitelů mobilních zařízení považuje za největší výhodu bezdrátového Webu možnost přístupu k informacím odkudkoli a kdykoli. “Až bude mobilní komunikační síť plně vyvinuta a poskytovatelé služeb začnou zákazníkům nabízet možnost efektivnějšího provádění krátkých transakcí, mCommerce se skutečně mezi uživateli plně rozšíří”, prohlásil Richard Siber. “Jsme přesvědčeni, že hnací sílapro plné rozšíření bezdrátové konektivity a tudíž i pro mCommerce spočívá ve vytvoření nových služeb s přidanou hodnotou, jež umožní uživatelům přístup k požadovaným informacím, a to kdykoli a kdekoli. Tato studie napovídá, že miliony uživatelů po celém světě jsou připraveny ke skoku do další éry internetové komunikace a obchodování”.

Metodika

Tento průzkum provedený společností Accenture ve čtvrtém čtvrtletí roku 2000, zahrnul 3189 respondentů z USA, Velké Británie, Německa, Finska a Japonska. Účastnili se ho lidé ve věku 18 let, kteří vlastnili mobilní zařízení jako je mobilní telefon, obousměrný textový pager nebo bezdrátový PDA. Celý průzkum se uskutečnil výhradně on-line.
Autor: Redakce
Datum: 4. dubna 2001





 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz