Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Společnost IBM bude více "lidová"

Společnost IBM jsme mívali spojenou s nákladnými počítači a systémy pro velké společnosti. V poslední době však IBM chytrými kroky získala významné postavení i v oblasti řešení pro e-komerci a e-business. V dalším kroku se chystá vzít útokem oblast malých a středních podniků.

IBM investuje značné prostředky do výzkumu a vývoje. Svou pozici v oblasti podnikových aplikací si však společnost vydobyla jiným způsobem. Místo nákladného vývoje aplikací pro různé oblasti podnikání doplňovala své portfolio obchodních produktů z části prozíravými partnerskými dohodami a akvizicemi jejich tvůrců, z části vývojem superflexibilního produktu WebSphere, který díky své architektuře umožňuje nakonfigurovat vlastní e-byznysový systém takřka na míru.

IBM se přitom nespolčila s žádnými nováčky, ale firmami tak zvučných jmen, jako jsou Siebel Systems, SAP, Invensys, či Ariba. Většina společností, se kterými IBM spolupracuje patří mezi etablované lídry svých kategorií.

Úspěch přišel s WebSphere

IBM se začala zabývat komerčními aplikacemi koncem 70. let. V polovině let devadesátých společnost nabízela softwarové nástroje, ale úspěch nebyl valný. Změna přišla až s rozhodnutím vzdát snahy o vývoj svého aplikačního softwaru a více se zaměřit na služby v oblasti infrastruktury.

Jedním z výsledků této snahy je klíčový produkt podnikových aplikací IBM, aplikační server WebSphere, poskytující základní infrastrukturu pro firemní e-byznysové služby. Zjednodušeně by se dalo říci, že WebSphere poskytuje sadu nástrojů, na jejichž základě si zákazník může nakonfigurovat vlastní řešení. WebSphere však také nevznikl klasickou cestou postupného vývoje uvnitř firmy, ale je výsledkem open source projektu Eclipse, do kterého v loňském roce, podle Petra Leštiny z IBM ČR, IBM investovala 40 milionů dolarů. Tento projekt je základem nové generace vývojových nástrojů WebSphere Studio, které jsou kompletně založené na technologii open source Eclipse.

Chytrá strategie IBM založená na partnerstvích a open source modelu tvorby softwaru přinesla své ovoce. Například v roce 2001 tvořil podle Giga Information Group obrat IBM související s elektronickým obchodováním 95 - 100 milionů USD, což znamená zhruba 13% podíl na trhu. Tento podíl řadí IBM sice za Microsoft, který v tomto oboru utržil 135 milionů USD, ale před firmy takového jména, jako je Oracle.

Ještě úspěšnější je IBM v oblasti softwaru pro správu databázových systémů. Podle nezávislé analytické agentury Gartner Dataquest získala IBM v této oblasti prvenství s 34.6 procentním podílem na trhu. Software IBM pro tuto oblast opět stojí na otevřených standardech jako XML, UDDI a SOAP.

Orientace na malé a střední podniky

Dalším strategickým krokem IBM má být větší soustředění na malé a střední firmy. Je známým faktem, že právě tento sektor skýtá značný potenciál. Například ve Spojených státech připadá na malé a střední podniky přes 80% celkového obratu USA. IBM, kterou jsme byli zvyklí spojovat s velkými podniky, se bude snažit být "lidovější" firmou a vyjít vstříc těmto společnostem.

IBM je velmi silná značka, spousta společností má zkušenosti s hardwarem IBM. Je přirozené, že pokud taková společnost přemýšlí o e-byznysovém řešení, často se obrátí na firmu, se kterou má zkušenost a jejíž jméno dává tušit, že jen tak nezmizí ze scény. Zvláště v době stagnace IT trhu je značka IBM výraznou konkurenční výhodu ve srovnání s mladými, dynamickými, leč malými firmami.

Celosvětové tažení napříč sektorem malých a středních firem IBM podpoří rozsáhlou restrukturalizací a zkvalitněním své partnerské sítě. Jak prozradili představitelé IBM ČR na čtvrteční tiskové konferenci, region České republiky bude rozdělen na několik celků tak, aby byl obchodní potenciál rozdělen rovnoměrně. Například Praha, region s největším potenciálem je rozdělen mezi několik sousedních celků. Cílem je nastolit vysoce motivující a rovné podmínky pro všechny členy partnerské sítě.

V rámci struktury IBM ČR funguje specializovaný tým, který má na starosti vyhledávání a navazování spolupráce s novými regionálními partnery. Každý region má na starosti tzv. territory manager, který spolupracuje s lokálními obchodními partnery v daném regionu. Těm IBM nabízí možnost rozvoje a bezplatné školení jejich odborníků ve strategických oblastech, jako jsou ofenzívní marketing,nové trendy, získávání nových zákazníků.

"Téměř v každém regionu se nachází řada menších a dynamických firem, které mají vlastní a často i velmi kvalitní řešení. Pro svůj další rozvoj a růst v prostředí tvrdé konkurence, která v oboru IT panuje, ovšem potřebují podporu a zázemí. Nabízíme těmto partnerům zkušenost a technologické zázemí velké společnosti, stabilní strukturu fungování a stabilní portfolio produktů IBM." říká Jiří Bavor, obchodní ředitel IBM ČR a dodává: "Nechceme bořit stávající vazby, ale navázat na již fungující systém a pokud to bude možné jeho fungování ještě zlepšit,".
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 22. května 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz