Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

10 kritických faktorů pro Vaší e-business transformaci - 2.

Dnes se podíváme na zbývajících pět bodů, na které by jste měli brát zřetel v otázkách implementace a využítí nových technologií. Znovu zopakuji, že pokud používám termín e-business transformace, mám tím na mysli nikoliv pouze nákup a implementaci nových technologií, ale také úpravu (příp. vytvoření nových) procesů ve firmě tak, aby odpovídali novému stavu a možnostem využívaných technologií.

V minulé části jsme se zabývali těmito body (viz. Článek 10 kritických faktorů pro Vaší e-business transformaci – 1.):

      1. Centrálně koordinujte a kontrolujte veškeré e- nebo i-... úsilí
      2. Dokumentovaný záměr a přínosy implementace
      3. Stanovte si měřitelné cíle a hodnoťte podle nich
      4. Nenechte se přesvědčit pouze pro interní cestu
      5. Nevěřte nikomu, že má pro vás hotové řešení (čili ani pouze externí cesta není to pravé)

Pojďme se tedy podívat na druhou pětku “základních” faktorů úspěchu:
      6. Nenechte si vnutit “nejlepší technologie”
      7. Snažte se omezit počet systémů ve firmě
      8. Testujte na malém vzorku firmy, teprve potom implementujte a předělejte vše
      9. Nebojte se kombinovat znalosti více firem
      10. Uvažujte o success-fee (bonusu za dobře vykonanou práci)



6. Nenechte si vnutit “nejlepší technologie”
      Velkým problémem především u velkých firem bývá, že vedení chce rovnou to nejlepší (často rozuměj nejdražší). Není ochotné se spokojit s ničím méně než např. přímo s datovým skladem od SAP nebo Oracle a analytickými nástroji od Microstrategy. Často už z principu podnikání dané firmy není nutné ihned nasazovat v některých oblastech zbraně nejtěžšího kalibru a lze vystačit s mnohem levnějšími a vlastně i vhodnějšími nástroji, např. vzhledem k objemu zpracovávaných dat, úrovni znalostí IT/IS personálu, náročnosti administrace, atd. Databázi Oracle je možné nahradit pro začátek MS SQL nebo MySQL a robusní prostředí od Microstrategy může klidně zastoupit nástroj jako Crystal Reports.

      Je lépe dojít jistými a postupnými kroky k cíli než si zlámat nohy při prvním velkém skoku. Toto platí především pro firmy střední velikosti s ambiciózním (což je jen dobře) managementem nebo ambiciózním IT oddělením.
7. Snažte se omezit počet systémů ve firmě
      I za cenu mírně vyšších nákladů se snažte maximálně omezit počet systémů ve firmě. Nedovolte implementaci žádného systému nekompatibilního systému, i kdyby to byl ten “nejvhodnější” nebo “nejlevnější” pro danou oblast. Každý systém má své chyby a čím méně jich máte, tím levněji a pohodlněji je udržíte v chodu.

      Znám jednu zahraniční firmu střední velikosti, která v zápalu inovací a e-všeho, nasadili do provozu několik různých systémů, s tím, že každý je dobrý k něčemu jinému. Odešel ovšem člověk, který dokázal udržovat všechny systémy v chodu sám a nastal problém. Takových lidí stále není dost a těžko se hledají. Nikomu se nechtělo najímat 3 místo jednoho a tak to nakonec vyřešili outsourcingem a implementací celé nové platformy od SAP. Myslete na to, že jedna platforma, znamená jedny starosti a mnohem méně integračních potíží v budoucnu.
    8. Testujte na malém vzorku firmy, teprve potom implementujte a předělejte vše
        Úzce souvisí s předchozím bodem. Pro rozsáhlé implementace si nejprve vyberte zkušební oddělení či tým a sledujte reakce uživatelů/administrátorů, náročnost zapracování a schůdnost zprovoznění všech požadovaných můstků na ostatní systémy. Teprve poté, co se podaří vychytat chyby a dokázat použitelnost nového systému či nástroje (tzn. Že systém přinutíte dodat vám skutečně to co jste od něj očekávali) a již se znalostí hlavních problémů, přistupte k implementaci do zbytku firmy. Ať již jakkoliv spěcháte, tuto část by jste vynechat neměli, ušetří vám mnoho budoucích starostí. Navíc první uživatelé pomohou rozšířit “slávu” do zbytku firmy.

    9. Nebojte se kombinovat znalosti více firem
        Pokud máte pocit, že nikdo neumí úplně všechno (rozuměj nemá odborníky na všechny oblasti podnikání), tak jste na tom velmi dobře. Nepropadli jste iluzím, které vytvářejí velké firmy – totiž, že oni mají nejlepší odborníky na všechno. Teď ovšem nastává ten problém, kdy se musíte dobrat pravdy a rozhodnout, kdo umí to co potřebujete? Já osobně nemám příliš rád zdlouhavá výběrová řízení, kde stejně nepodaří zjistit téměř nic, snad pouze to, jak jsou zainteresované firmy veliké, nejlepší a jak pěkné prezentace umí připravit jejich centrála. Osobně bych dal přednost osobní konzultaci s kýmkoliv koho firma uvede jako referenci a potom případně s lidmi, kteří by měli na mém projektu pracovat. Doporučuji si najít čas a promluvit s někým, kdo může dát osobní doporučení a referenci na danou firmu a osoby, které mají na vašem projektu pracovat (firma není vždycky všechno).

        Jako další možnost, kterou zatím u nás využívá málo firem je třeba uvést, tzv. Projekt nula, dohodněte se s vámi zvolenou firmou, že jí poskytnete potřebné informace a přístup k odpovědným osobám a ona vám na oplátku připraví detailnější definici výstupů, možností a přínosů projektu. Samozřejmě se od vás očekává nějaká kompenzace za čas strávený na tomto úvodním projektu. Pokud vás během dané doby firma nepřesvědčí, stále se s ní můžete rozloučit bez větší újmy (ať již finanční či časové) a právních tahanic.


    10. Uvažujte o success-fee (bonusu za dobře vykonanou práci)
        “Success fee” je ožehavá otázka a vydala by na samostatný článek. V tomto případě je důležité si uvědomit, že u každého projektu záleží nejen na vašem poradci, ale také na vás, jak se vám podaří se navzájem motivovat k podání nejlepšího výkonu a spolupráci. Pokud mezi vámi panuje důvěra a máte jasno v otázkách co je úspěšné ukončení projektu a co nikoliv, pak není třeba ani definovat exaktní ukazatele pro měření úspěchu projektu. Ale o tom více jindy.


    Tak to bychom měli kompletní desítku (nej)důležitějších bodů, na které by jste neměli v procesu vaší transformace zapomenout. Většina z nich je na první pohled jasná a přitom se na ně často zapomíná např. vinou návalu operativních problému, informačních šumů v podnikové hierarchii nebo jen lidskou omylností a nezkušeností.

    Myslete na to, že vaše firma je jako obrácená pyramida, jak kvalitní špičku postavíte, tak dobře na ní budou navazovat ostatní části. Nezačínejte proto stavět od prostředka a už vůbec ne, na několika místech na jednou, jak se to pod tlakem času a okolností často dělo během minulých dvou let.

    Přeji hodně úspěchů v další (zcela jistě již započaté) transformaci.

    (Další díl: E-marketplaces a jak na ně)

    Autor: Petr Palán
    Datum: 19. října 2001



     Profil autora  

    Petr Palán

    Nezávislý eBusiness konzultant pracující pod značkou NALAPNET.COM
    Působil mj. v Samba Digital Media, PricewaterhouseCoopers, Arthur Andersen
    Zaměřuje se na využití moderních technologií v podnikové sféře pro zefektivnění informačních toků (interně/externě), logistiky a marketingu


     Sdílet článek  
    Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz