Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Prodejci letenek uměle navýšili ceny konkurence, aby podpořili ČSA

Jak nebezpeční mohou být tzv. nezávislí prodejci pro své partnery ukázal případ prodejců letenek. Ti, aby přesvědčili státem notně subvencovaného "národního" dopravce, že ho mohou podpořit, uměle zvýšili ceny letenek konkurence. Případ začal šetřit Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Přidanou hodnotou nezávislých prodejců či zprostředkovatelů by měla být především právě jejich nezávislost a s ní související zájem nabízet zákazníkům to nejlepší zboží či služby za nejvýhodnějších podmínek (zejména v ČR tedy především za co nejnižší ceny). Bohužel, zmiňovaný případ z nedávných dnů opět jasně ukázal, že pro obchodníky - alespoň v ČR - nejsou zájmy zákazníků ani zdaleka tak důležité, jako jejich vlastní. Jinak by se totiž nemohlo stát, že letenky low-cost přepravce SmartWings (vlastníkem značky je česká (!) letecká společnost Travel Service) uměle zdražili, aby tak podpořili znatelně dražší ČSA. Opatření rádoby solidních prodejců se dotklo konkrétně letenek firmy na spoje do Paříže, které jsou podle serveru iDNES.cz obvykle o 1.500 až 2.000 korun levnější.

Obětí útoku se však nestala pouze společnost Travel Service. Nabídka ČSA směrem do Paříže byla dle rezervačních systémů prodejců výhodnější také v porovnání s firmou AirFrance-KLM. A na trase Praha - Brusel zničeho nic český "národní" přepravce porážel aerolinky Brussels Airlines. Jen Travel Service údajně kvůli letenkářům přišel zhruba o 2 miliony korun. Kolik stála "přátelská" výpomoc zákazníky prodejců letenek se neví. Že poškodili své klienty, tedy ty, kteří je živí a bez nichž by jim jejich prodejní systémy byly k ničemu, letenkáře očividně netrápí. Potvrzuje to minimálně vyjádření Roberta Dvornického ze společnosti Condor, který podporu ČSA přímo potvrdil, když iDNES.cz řekl: "Cítím to tak, že je potřeba národního dopravce podpořit. Není v zájmu cestujících, aby skončil." Zda je v zájmu cestujících platit výrazně víc, než by reálně museli, už bohužel nesdělil.

Na podpoře ČSA, kterou na základě podnětu od společnosti Travel Service začal šetřit antimonopolní úřad, se podílely také firmy Asiana a Student Agency. Zatímco první jmenovaná - údajně kvůli "technické závadě" - připočítávala k ceně servisní poplatek 5.000 korun, druhá letenky SmartWings pro jistotu vůbec nenabízela. Co dodat...


Liberální trh v Česku nefunguje

Chování prodejců letenek jasně ukázalo, že hovořit v souvislosti s tuzemským trhem o síle konkurence, je směšné. Zatímco v rozvinutých ekonomikách by odhalení podobného opatření pro prodejce s největší pravděpodobností znamenalo konec jeho existence, verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nelze predikovat. Suverenita, s jakou k podrazu na zákaznících prodejci přistoupili, však naznačuje, že se trestu neobávají. A to není příjemné zjištění.

Událost je nepříjemná nejen tím, že poškodila jak poskytovatele služby, tak zákazníky, ale zejména proto, že k ní vůbec mohlo dojít. Pokud totiž nepřijde vskutku citelný trest, hrozí, že si něco podobného dříve či později dovolí někdo jiný.
Autor: David Kozák
Datum: 22. února 2011



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz