Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Penetrace internetu ve střední a východní Evropě dynamicky roste

Celkem v pěti zemích regionu CEE (Central & Eastern Europe) překonala v roce 2009 penetrace internetu 50% hranici. Od roku 2007 mezi ně patří také Česká republika. Podle průzkumu společnosti Gemius však penetrace roste ve všech státech oblasti.

Přestože podíl uživatelů internetu v zemích střední a východní Evropy (Bulharsko, ČR, Estonsko, Chorvatsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Ukrajina) dynamicky roste, ve většině z nich penetrace stále znatelně zaostává za západní Evropou (o USA a Kanadě nemluvě). Podle analytiků společnosti Gemius však přesto mají mnoho výhod. Mezi ně patří např. právě rychlý růst a rostoucí míra penetrace internetu, ale také konkurenceschopné ceny či nová řešení. Kromě rostoucího podílu uživatelů internetu na celkovém počtu obyvatel však studie Do You CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009 také ukázala, že se - výrazně rychleji, než v západní Evropě - zvyšují i výdaje na on-line reklamu. Potenciál, který ze zmíněných zjištění vyplývá, navíc posiluje i stabilní pozice sociálních sítí v jednotlivých zemích reginu.

Graf 1: Průměrný růst výdajů na online reklamu v regionu CEE a západní Evropě (2007/2008)

Zdroj: Gemius/IAB
Poznámka: Do regionu západní Evropy byly zahrnuty výsledky z následujících států: Rakousko, Finsko, Řecko, Španělsko, Norsko, Dánsko, Belgie, Itálie, Velká Británie, Německo, Švédsko, Francie, Nizozemsko a Turecko.

Výrazně nižší růst trhů zemí západní Evropy byl pravděpodobně způsoben vysokou mírou rozvoje těchto trhů a jejich nasycením. Oproti tomu, v regionu střední a východní Evropy, kde jsou trhy méně vyspělé, roste objem a investice do on-line reklamy je velmi výrazný a dokazuje rostoucí potenciál těchto států.

Jak bylo zmíněno výše, o současném potenciálu trhů ve střední a východní Evropě svědčí nejen rostoucí penetrace internetu či výdaje na internetovou reklamu. Stejně jako trhy v regionu CEE fakticky soupeří se západní Evropou, bojují také lokální internetové značky, založené a budované v těchto zemích, s globálními giganty. Názorným příkladem jsou sociální sítě. Jak uvádějí analytici, je zajímavé sledovat jak v těchto státech místní projekty a řešení odolaly expanzi subjektů, jako například Facebook. Společnost Gemius ke zmíněnému dodává: "Specifika internetových trhů v těchto zemích představují nové oblasti, na které se mohou zaměřit zadavatelé reklamy a případně další zainteresované subjekty."
Autor: David Kozák
Datum: 21. dubna 2010



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz