Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Recenze knihy: Marketing a reklama na internetu

Možná, že už se vám dostala do ruky kniha pánů Stuchlíka, Pegnera a Dvořáčka z nakladatelství Grada, ale možná ne a právě v tomto článku se dozvíte, zda zrovna tato kniha stojí za vynaložené investice.

Část jedna: Svět internetu
Sami autoři knihu doporučují „lidem, kteří se zajímají o marketing“ a „možnosti komerčního využívání internetu“. Protože předpokládali, že kniha se dostane do rukou spíše marketingovým pracovníkům, kteří na internetu začínají, přehledně knihu rozdělily do čtyř rozsáhlých částí.

První kapitoly samozřejmě nahlíží nejen na historii internetu, ale vysvětlují i důvody vzrůstající obliby tohoto média, obzvlášť s důrazem na stále častější zařazování WWW presentace do strategie podniků. Dozvíte se zde i něco o profilu „českého“ i světového uživatele, i když pochopitelně s údaji roku 1997 (kniha je z roku 1998), což autoři šalamounsky vyřešili odkazem na skutečně aktuální výsledky. Na druhou stranu je celkem potěšující zjistit, jak rapidně vývoj za tak krátkou dobu pokročil, což může být další, dokonce historicky ověřený důvod, proč investovat právě do tohoto způsobu presentace.

Čtenář se rovněž seznámí s internetovými službami, z nichž pochopitelně největší část zabírá služba WWW, základní (ale opravdu jen základní) části HTML nevyjímaje. Na konec si ještě vybereme způsob připojení do internetu a můžeme se věnovat marketingu!

První část tvoří téměř polovinu knihy, je skutečně obsáhlá a odhaluje všechny možnosti internetu i pro někoho, kdo internet v životě neviděl. I když jsem se zde nedozvěděl nic nového, potěšil mě zcela jasný popis výroby WWW stránek, kde i naprostý laik získá ty správné informace, kudy se ubírat a čeho se předem vyvarovat.

Část dvě: Marketing na internetu
Tato obsahově již hutnější část popisuje to nejdůležitější, tedy vlastní obsah stránek. Dozvíme se, jak přilákat pozornost uživatelů, kam umístit reklamu a proč, co je data mining, jaké výhody má internet vůči jiným reklamním médiím, co to je vlastě public relations a jak jí využít při komunikaci se zákazníkem a mnoho dalších velmi užitečných rad pro každého provozovatele stránek, pochopitelně typu podnikových presentací, zejména doplněných elektronickým obchodem. Žádné tajemství neuvěřitelné návštěvnosti se zde neskrývá, ale veškeré informace mají zásadní význam pro každého zvídavého ředitele, který by rád věděl, na co vlastně mají internetové oddělení.
Tato část zabírá asi třetinu knihy, ale přesto je tím skutečným základem i mírně pokročilého businessmana.

Část tři: Praxe
Výstižně nazvaná předposlední část knihy konkrétněji popisuje, v čem spočívá atraktivnost stránek, jaké další způsoby propagace mimo klasického „proužku“ na internetu fungují, co nabídnout čtenářům, aby se na vaše stránky vraceli, jak dát o sobě vědět pomocí emailu, kdy překládat své stránky do jakých jazyků nebo třeba jaké udělit pravomoci správci serveru. Prostě pár praktických rad do virtuálního života.

Část čtyři: Krok za krokem
Desetistránkové shrnutí je v podstatě jakousi osnovou toho, jak se z ničeho dopracovat k fungující WWW presentaci, která podniku přinese krom počátečních starostí také nějaký užitek. Tyto jasně formulované požadavky pro všechny, kdo uvažují o internetu jako skutečném médiu, jsou alespoň pro mne tím „pokladem“, za který jsem utratil bezmála 200 korun.

Byť neodhalují nic, co bych z praxe neznal, musím uznat, že kniha perfektně popisuje a na závěr razantně doporučuje všechny potřebné kroky pro větší i menší společnost a zejména její marketingové pracovníky, protože není otázky, kterou by nezodpověděla. Pokud jste jedním z těch, kteří rozhodují o ne/pořízení WWW presentace ve vašem podniku, kniha je stoprocentně určena právě pro vás a vynaložených prostředků skutečně nebudete litovat. Je vidět, že některé neduhy nebo naopak zásady internetových stránek jsou věčné!

Marketing a reklama na internetu
Petr Stuchlík, Martin Pegner, Martin Dvořáček
Grada, 1998, 200 stran


Pro server e-komerce.cz napsal Jiří Rýdl.
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 14. září 1999



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz