Od intranetů k B2E I.
Vnitropodnikové informační sítě přecházejí v posledním období turbulentním vývojem. Nové principy, služby i trendy se pokusím objasnit v tomto seriálu.
Produktivní a motivovaný zaměstnanec je jedním z pilířů úspěšného podniku. Je zřejmé, že ke své práci potřebuje aktuální, kvalitní a relevantní informace. Dosažení tohoto cíle představuje soustavný a dlouhodobý proces, který je možné dosáhnout pouze správným využitím informačních technologií. Jako nejvhodnější se jeví využívání intranetů a služeb B2E.
Na začátek je potřeba definovat základní pojmy:
Intranet – vnitropodniková informační síť založená na internetových standardech a protokolech umožňující efektivnější komunikaci a organizaci ve firmě za účelem zvýšení produktivity práce
B2E (business-to-employee) – souhrn služeb založených na internetových standardech a protokolech zaměřených na zaměstnance podniku zvyšujících jeho informovanost, motivaci, znalosti a produktivitu práce
Z uvedených definic je patrné, že jak intranety tak B2E služby směřují ke zvýšení produktivity práce, což spolu se snižováním nákladů představuje ústřední motiv jejich nasazení ve firmě. Rozdíly vznikají v zaměření: intranety se soustředí na organizaci jako celek a její jednotlivé funkční struktury. Naopak B2E služby směrují pozornost na zaměstnance - jednotlivce.
Mezi typické služby intranetů se řadí:
o E-mail, instant messaging a diskusní fóra jako nástroj komunikace
o Sdílení dokumentů – manuálů, směrnic, znalostních bází apod.
o Společné plánování, organizování a řízení projektů
Služby B2E jsou více personalizované:
o Osobní plánování
o Informace z vnitřního i vnějšího prostředí na základě požadavků
o Služby e-learningu obyčejně sdružené do B2E portálů
Mnohé služby se navzájem prolínají či v případě B2E představují vyšší “vývojový stupeň” služeb poskytovaných intranetem tím, že poskytují možnost personalizace a filtrace dodávaných informací.
V dalších dílech tohoto seriálu budeme konkretizovat jednotlivé služby poskytované vnitropodnikovými informačními sítěmi, jejich reálné nasazení v podniku a přínosy jak pro firmu, tak i pro zaměstnance.
Autor: Tomáš Feran
Datum: 14. listopadu 2001
Tomáš Feran
Student Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006