Radka Bursíková, 15. března 2000, e-komerce.cz
Vzhledem k tomu, že “tatínek” tohoto serveru Jan Vávra, je stvoření komunikativní a bezprostřední, nedalo mi a pokusila jsem se od něj získat pár informací o tom, jak se dnes vede obchodu zaměřenému na prokazatelně úspěšnou oblast české e-komerce.
RB: Jak byste v krátkosti představil KOSMAS.CZ a jaký nárůst od té doby zaznamenal (v návštěvnosti, v počtu prodaných a nabízených knih)?
"Internetové knihkupectví KOSMAS je v provozu od 17.5.1999, nemáme tedy za sebou ještě ani jeden rok. Přesto jsme si již stačili vybudovat slušnou klientelu, mnozí zákazníci objednávají opakovaně a pravidelně. Každý měsíc je lepší než předchozí.
V našem obchodě se kromě nakupování můžete dozvědět mnoho zajímavých informací ze světa literatury. Najdete zde například přehled udělovaných literárních ocenění a jejich laureátů, v rubrice “čítárna” knihy nejen s anotací, pravidelné “Téma” vždy přináší přehled knih k aktuálním událostem.
Samozřejmostí jsou dnes služby jako “Záruka vrácení peněz”, nebo “reklamace on-line” (podávání a sledování průběhu vyřizování). Další vyčerpávající informace nalezne každý zájemce v naší nápovědě, nákupním a reklamačním řádu. Musím samozřejmě připomenout, že KOSMAS.CZ je žádným členem Asociace pro elektronickou komerci, APEK, a držitelem jí udělovaného certifikátu bezrizikového nákupu."
RB: Jaký je průměrný počet Vámi nabízených knih a jaké knihy vlastně KOSMAS.CZ nabízí?
"V naší nabídce je momentálně zhruba 3600 titulů, přičemž každým dnem přibývají další a další. Vsadili jsme na kvalitu, nikoliv kvantitu. Dostanete u nás téměř okamžitě každou novinku na knižním trhu, mnohdy ještě dříve než na pultech kamenných knihkupců a konkurenčních e-obchodů.
Naše heslo je “Hezké knihy všude tam, kde dosáhnete na internet”. Neprodáváme brak a v oblastech, kterým se věnujeme, se snažíme nabídnout maximum. Abychom uspokojili poptávku i po starších titulech, nabízíme zákazníkům možnost obrátit se na nás s konkrétním titulem, který hledají a my se jej pro ně pokoušíme sehnat. Úspěšnost samozřejmě není stoprocentní, ale podaří se nám to často."
RB: Jaký byl obrat a nárůst obchodu za poslední rok?
"Obrat za minulý rok přesáhl 400 000,-, přitom zhruba 80% z této částky bylo realizováno za poslední kvartál."
RB: Jak je na tom KOSMAS.CZ s návštěvností? Rozeznali jste “Vánoční fenomén” a následný pokles návštěvnosti a prodeje?
"Pro nás byl zatím úspěšný každý měsíc, největším překvapením pro nás je fakt, že ve stejném tempu pokračujeme i po Vánocích, byť se obecně tvrdí, že v lednu a únoru obchod upadá."
RB: Sledovanost návštěvnosti v závislosti na pořádaných akcích ( reklamní kampaně na internetu, speciální slevy, soutěže) – Je to důležitě, vyvozujete z toho závěry?
"Jistě, sledování návštěvnosti je důležitý zdroj informací. Ponechám stranou reklamní kampaně, mnohem zajímavější je výsledek jedné z našich služeb – e-mail info o novinkách, které si naši zákazníci mohou (nerozesíláme nevyžádané zprávy, zákazník sám si tuto možnost musí aktivovat) nechat zasílat kompletní, nebo pouze z oblíbených kategorií a žánrů, či pouze dle oblíbeného autora. Tyto zprávy rozesíláme jednou týdně v pondělí a výsledný efekt je, že nejnavštěvovanější jsou naše stránky v úterý, kdy také proběhne nejvíce objednávek. Z toho se dá vypozorovat, že nás zákazník navštívil na základě informace o nové knize, kterou obdržel poštou a nemusel každý den kontrolovat nové přírůstky a k nám přišel již přesně za účelem nákupu."
RB: Popište nám princip Vašeho virtuálního knihkupectví, málo kdo si totiž umí představit jak takové virtuální knihkupectví vlastně funguje.
"KOSMAS s.r.o. je knižní velkoobchod, internet “zatím” není náš hlavní prodejní kanál. Z toho vyplývá, že všechny nabízené tituly máme skladem. Samozřejmě občas dojde k oné výjimce potvrzující pravidlo, ale v tom případě máme k dispozici několik vlastních knihkupectví, kam lze v případě potřeby sáhnout. V tom je naše síla a velká výhoda oproti konkurenci, která funguje pouze jako zprostředkovatel, který může mít problémy s expedicí.
Knihy na sklad bereme většinou do komisního prodeje přímo od nakladatelů."
RB: A teď to, co bude zajímat všechny Vaše stálé i potenciální návštěvníky: Novinky na KOSMAS.CZ a služby, kterých můžete právě zde využít.
"ŽIVÝ ROZHOVOR
Jako první na českém internetu jsme zprovoznili službu, která umožňuje zákazníkovi živě si popovídat se “svým knihkupcem” prostřednictvím www prohlížeče.
(více zde: http://www.kosmas.CZ/hovor)
SLEDOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Opět první a ihned od začátku, dokonce ještě před vznikem certifikačních pravidel APEK, jsme zákazníkům nabídli možnost dozvědět se okamžitě stav své objednávky on-line.
ULOŽENÍ KOŠÍKU
Každý zákazník si může obsah svého nákupního košíku uložit a během následujících 30 dnů se k němu vrátit, aniž by při tom musel provést závaznou objednávku.
INFORMACE O KNIZE SKLADEM
U knihy, která právě není skladem, si může zákazník “objednat” zaslání e-mailu tehdy, až bude titul opět v prodeji.
OBJEDNÁVKA PLUS
Zákazník může zvolit libovolnou doručovací adresu, aniž by se musel znovu registrovat. Může si vybrat vhodný balící papír, do kterého chce knihy zabalit, třeba jako dárek. A navíc: může připojit text, který bude vytištěn na speciální dárkový papír a přiložen k zásilce.
MŮJ REGÁL
Každý zákazník si může zvolit, zda od nás chce dostávat e-mailem informace o nových titulech či o slevách, a to nejen hromadně, ale může zvolit třeba jen některé kategorie, nebo pouze oblíbeného autora.
STORNO OBJEDNÁVKY
Každý zákazník u nás může vyzkoušet celý objednávkový proces až do konce, tedy do závazného potvrzení objednávky, nanečisto, protože každou objednávku může osobně a on-line stornovat do jedné hodiny od potvrzení objednávky. Co víc lze udělat pro odbourání strachu z toho, co se stane po stisknutí onoho tajemného tlačítka “Potvrzuji objednávku”? Prostě se jen přepne do “sledování objednávek” (viz. výše) a objednávku stornuje.
AUKCE NABÍZENÝCH KNIH
Prostřednictvím eAukcí nabízíme tituly, o kterých víme, že jsou kvalitní a máme již poslední kus. Proto je jich někdy víc, někdy žádný. Charitativní aukce – nerad bych se pouštěl do popisování toho, jak jsem šlechetní a podobně. Prostě si myslíme, že je to prospěšná věc, zkusili jsme to a budeme v tom i nadále pokračovat. (Pozn. Autora – Charitativní aukce jsou projektem serveru www.eaukce.CZ, kde mají nejen komerční subjekty možnost přihlásit aukci k charitativnímu programu, kde výtěžek z aukce převede provozující společnost na konto nějaké charitativní organizace. V současné době se jedná o SOS dětské vesničky.)"
RB: Jedním z nejproblematičtějších míst je vždy při nákupu na internetu otázka doručení, záruky dodacích lhůt a v neposlední řadě i cena poštovného. Jak KOSMAS.CZ řeší tuhle otázku?
"Dnes nabízíme tři způsoby dopravy zboží od nás k zákazníkovi:
- poštou, obyčejný balík
- poštou, pilný balík
- kurýrní službou
Platit u nás můžete převodem na účet, prostřednictvím Expandia banky, nebo na dobírku.
ZASLÁNÍ POŠTOU
Poštovné za odeslání zásilky činí 25,- Kč, pokud jde o objednávku do 2000,- Kč. Pokud je objednávka přes 2000,-, poštovné je nula (0). Je-li zboží zasíláno na dobírku, připočítává se dobírkovné 17,- Kč. Chce-li zákazník zboží pilným balíkem, zaplatí navíc 20,- Kč. Ani jedna částka není pro nás, ale pro poštu.
ZASLÁNÍ KURÝRNÍ SLUŽBOU
Za zásilku prostřednictvím kurýrní služby platí zákazník 25,- Kč, pokud uhradí objednávku předem. Pokud chce kurýra a na dobírku (kurýr vybere peníze u něho doma), připlatí zákazník 17,- dobírkovné.
KOSMAS.CZ se nesnaží nijak vydělávat peníze na poplatcích za doručení. Všechny tyto poplatky jsou nám účtovány od doručovatelů v ještě vyšších cenách.
TERMÍNY DORUČENÍ
KOSMAS.CZ garantuje expedici (odeslání) zásilky do 3 dnů od potvrzení objednávky zákazníkem (do 2 dnů při zaslání kurýrem), přičemž 99% zásilek expedujeme do 24 hodin. Od této chvíle přebírá zodpovědnost doručovatel, tedy pošta a kurýrní služba. Kurýr garantuje doručení do 48 hodin od chvíle, kdy si zásilku převezme v naší centrále, čili zákazník má balíček doma nejpozději do 4 dnů od objednání. S poštou to je horší, negarantuje nic. Do velkých měst většinou dorazí zásilka do 2 dnů. "
RB: Teď na trochu ožehavé téma: Soutěživost s Vltavou – Jak se KOSMAS cítí, když má v zádech mediálně silnou Vltavu?
"Vltava je asi jako Seznam – má jméno a v tom je její hlavní síla. Každý další konkurent musí vynaložit mnohem více sil a prostředků, aby upoutal pozornost na sebe. My se nebojíme a naším jasným cílem je stát se hlavním hráčem v poli. Je to trochu legrační, ale nedávno jsem v jedněch novinách četl o “cenové válce” mezi KOSMASEM a VLTAVOU. Cena je jistě zásadní motivační faktor, ale není to naše jediná zbraň."
RB: A na závěr se zeptám, co chystá KOSMAS.CZ v nejbližší době pro své návštěvníky, případně pokud chystáte nějakou akci v rámci měsíce Internetu.
"Nerad bych prozrazoval něco dopředu, velký bratr (velká sestra :)) jistě poslouchá. Rozhodně nespíme a pracujeme na nových projektech, které přinesou další zkvalitnění našich služeb. Speciálně pro Březen – měsíc Internetu jsme mimo jiné přišli s plošnou slevou 20% na všechny tituly a nabídkou doručení objednávky až do domu kurýrní službou (ta samozřejmě zůstane v naší nabídce i po skončení měsíce)."
“Přeji všem zákazníkům příjemný nákup v našem knihkupectví a pohodu při čtení.”
Na úplnou patku článku připisuji, že na moje všetečné otázky prostřednictvím emailu odpovídal, a velmi často mě přitom rozesmál (za což mu veřejně děkuji), Jan Vávra, podle jeho vlastních písmenek:
- muž, ryba, svobodný bez závazků (nabídky na e-mail :))
- SŠ vzdělání (zatím :))
- 5 let ve výpočetním středisku Pražské plynárenské, a.s.
- od září 1998 KOSMAS.CZ
RB: Hodně štěstí a spoustu spokojených zákazníků.
Radka Bursíková