Redakce, 19. prosince 2001, e-komerce.cz
Při zpracování této studie se agentura HPI v červnu 2001 dotazovala více než 3300 respondentů v jedenácti klíčových globálních trzích na třech kontinentech. Respondenti byli vybráni tak, aby reprezentovali hlavní cílovou skupinu produktů 3G. Jednalo se tedy o teenagery, mladé lidi a dospělé s rodinami, kteří všichni v současné době mají mobilní telefon pro osobní použití. Zkoumanými trhy byla Brazílie, Dánsko, Německo, Itálie, Japonsko, Korea, Singapur, Španělsko, Švédsko, Velká Británie a Spojené státy.
Zábavní služby
Účastníci studie byli dotazováni jednak na mobilní telefony pro sítě třetí generace a také na služby sítí 3G, o které by měli zájem. Bylo jim celkem předloženo přes třicet navrhovaných vlastností, které měli hodnotit podle svého zájmu.
Respondenti měli zájem v průměru o čtrnáct služeb, což jasně ukazuje, že od mobilů 3G očekávají vícefunkční výbavu. S 81% byly jednoznačně nejpopulárnější zprávy SMS, nejspíš proto, že na tuto službu jsou už zákazníci zvyklí a považují ji za samozřejmost. Prominentní postavení měly také další textové, audiovizuální a informační služby.
Při rozdělení do tří samostatných oblastí služeb 3G - messagingu/fotografií, zábavy a informací - bylo jasné, že mobil 3G bude vnímán jako zařízení pro zábavu.
Především 72% dotazovaných uvedlo, že by chtěli mít na mobilním terminálu k dispozici alespoň jednu zábavní službu. Mezi mladšími respondenty byl zájem ještě větší, devět z deseti "rozhodně" chtělo minimálně jednu zábavní služba.
Prvních pět zábavních služeb, které respondentům připadaly nejatraktivnější, bylo:
· poslouchání rádia
· objednávání jednotlivých skladeb
· objednávání hudebních alb
· sledování televize
· hraní her - ať už samostatně nebo interaktivně
Respondenti nevnímají mobil jako náhražku ostatních elektronických zařízení, ale spíš jako vícefunkční zařízení, které může posloužit pro zábavu, pokud nemáte zrovna přístup k televizi, videu nebo herní konzoli. Například tři čtvrtiny zákazníků uvedly, že budou používat služby 3G na cestách nebo mimo domov.
Pokud jde o preferovanou formu placení za širokou nabídku vlastností a služeb, na všech trzích vyšel najevo velice zřetelný vzorec. Zhruba 70% zákazníků by dalo přednost placení za balík služeb před samostatnému placení za jednotlivé služby.
Nadšení z mobilů
Respondentům bylo promítáno video, jak se budou v budoucnosti používat mobily 3G, a fotografie, jak tyto přístroje budou nejspíš vypadat. Po této prezentaci přes devadesát pět procent představitelů klíčové cílové skupiny uvedlo, že byli nadšeni z vývoje mobilní telefonie. Víc než polovina z nich prohlásila, že byli "velice nadšeni."
Je jasné, že skutečným testem nadšení zákazníků je jejich zájem o koupi zařízení/služby. Pro udržení zájmu v průběhu rozhovoru byl mobil respondentům prezentován jako cenově dostupný. Výsledky byly extrémně pozitivní, skoro šest z deseti dotazovaných prohlásilo, že rozhodně budou chtít mobil 3G. Pouze čtyři procenta cílové skupiny uvedla, že nebudou mít zájem o jeho koupi. Největší zájem byl zřejmý na amerických a asijských trzích, v Německu, Španělsku a Velké Británii bylo nadšení trochu slabší.
Z klíčové tržní skupiny lidí ve věku od 16 do 45 let jich 43% dalo najevo nejen silný osobní zájem o 3G, ale také ochotu zaplatit za nové služby víc. Tolik výsledky výzkumu sponzorovaného společností Nokia.
Redakce