E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Evropský e-byznys jde trnitou cestou

Pavel Hrůza, 19. června 2001, e-komerce.cz

Evropský vývoj B2B e-komerce je sice stále pomalejší než vývoj tohoto odvětví v USA, což ale v době korekce trhu může být základem pro vybudování stabilnějšího, časem prověřeného byznysu.

Podle posledního výzkumu eGlobal společnosti eMarketer jsou evropští manažeři méně nadšeni e-komercí než jejich američtí rivalové. Zatímco ve spojených státech má 91% firem ve vedení člověka přímo odpovědného za e-business, v Evropě má takového experta jen 68% společností.

Čím to? - Malé evropské firmy (obzvlášť ty hodně malé s méně než 10 zaměstnanci) váhají s implementací e-komerce nejvíce, většinou v důsledku strachu z vysokých nákladů na implementaci nezbytných technologií. Jsou si také méně jistí návratností takových investic.

U větších společností vzniká problém při prosazování e-byznysu u vedení. 68% německých manažerů (63% britských) uvádí, že je pro ně obtížné dokázat pozitivní vliv e-byznysu na firemní výdaje, a to zkrátka proto, že se málokdo obtěžoval shromažďovat potřebné údaje. Co se nedá změřit se jen těžko dokazuje... Asi nebude překvapením, že polovina dotazovaných společností se vrhla do e-byznysu aniž by předcházelo vypracování byznys plánu. Jako největší výhodu investicí do e-businesu většina představitelů evropských firem uvádí vytvoření progresívního image firmy.


Zdroj: e-Mori

Na dotaz na hlavní zameření e-businessové strategie jejich firmy, 66% dotazovaných v Německu a Británii uvedlo posílení vztahů se zákazníky, 33% zlepšení integrace svého byznysu, jen 26% zmínilo zvýšení tržeb přidáním internetového prodejního kanálu a pouhých 20% uvedlo snížení režijních nákladů.

Jak vidno, mají-li být v Evropě naplněny předpovědi ohledně B2B tržeb (a ty jsou opravdu hodně optimistické), bude zapotřebí hodně osvěty.

Pavel Hrůza
pavel.hruza@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz