E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


On-line reklama v USA se vrací k růstu

David Kozák, 18. června 2010, e-komerce.cz

Loňské hospodářské potíže (či lépe řečeno výrazný pokles ochoty zákazníků utrácet své finanční prostředky) se - vcelku logicky odrazil také v investicích do reklamy. Od letoška by se ale všechno mělo vrátit do normálu. Tedy alespoň ve Spojených státech.

Letošní celkové výdaje na on-line reklamu v USA odhaduje společnost eMarketer na zhruba 25,1 miliardy dolarů. V porovnání s loňským rokem to představuje nárůst o 10,8 %. A vyšší budou výdaje také oproti roku 2008, a sice o 6,77 % (viz graf č. 1). Kromě obnovené ochoty inzerentů k utrácení se na pozitivním vývoji odráží také přesun zájmu od tradičních médií právě k internetu a dalším digitálním sdělovacím prostředkům.

Přes výrazný nárůst objemu finančních prostředků, které inzerenti do on-line reklamy investují, varuje senior analytik David Hallerman před předčasným optimismem a doslova říká: "Je ironií, že nárůst výdajů na on-line reklamu musíme minimálně z části přičíst ekonomickým problémům." Neochota zbytečně utrácet nutí marketéry, aby utráceli své rozpočty tam, kde mohou dopad co nejpřesněji měřit. Nejjistější investicí tak jsou reklamy ve výsledcích vyhledávání.

Graf č. 1: Výdaje na on-line reklamu v USA, 2008-2014 (miliardy dolarů)

Zdroj: eMarketer

Názor Davida Hallermana ostatně dokládá i predikovaný růst podílu on-line inzerce na celkových reklamních výdajích. Oproti předloňským 12,2 %, resp. loňským necelým 14 % by měl do konce roku 2014 narůst na více než 20 % (viz graf č. 2).

Graf č. 2: Výdaje na on-line reklamu v USA jako podíl na celkových inzertních investicích, 2008-2014

Zdroj: eMarketer

Společnost eMarketer ve své zprávě také upozorňuje na skutečnost, že jak v off-line, tak v on-line prostředí se stále více prosazuje tzv. nereklamní marketing (non-advertising marketing). V on-line světě se proto marketéři stále více zaměřují na sociální sítě, kde vytvářejí své stránky či účty, jejichž prostřednictví se snaží komunikovat s uživateli - potenciálními zákazníky svých firem. Největší pozornost se proto zaměřuje na blogování, aktivity v sítích Twitter či Facebook, získávání doporučení od svých spokojených zákazníků a vytváření virálních kampaní.

Obchodníci hledají cesty, jak přímo komunikovat se svými zákazníky a poskytovat jim relevantní důvěryhodná sdělení. Z toho logicky vyplývá, že objem financí určených na tradiční formy reklamy budou pravděpodobně postupně klesat. Budoucí vývoj v oblasti on-line reklamy je proto dle analytiků velmi obtížné predikovat.


David Kozák
dkozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz