E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


Reklamní e-maily posílejte v úterý

David Kozák, 8. ledna 2004, e-komerce.cz

Cílené a vyžádané reklamní e-maily jsou v současné době nejefektivnějším formátem marketingových komunikací. Žádný jiný formát nemá tak vysokou účinnost ani nenabízí obdobnou návratnost investic. Přesto je možné tyto přednosti poměrně snadno promarnit. Stačí zvolit špatný termín odeslání.

Komunikovat se zákazníky, partnery a dalšími subjekty efektivně. Právě o to se snaží asi každý inzerent. Realizovat efektní (obvyklé synonymum pro nákladnou) a přitom neefektivní reklamní kampaň je samozřejmě snadné. Takový luxus si ovšem nemůže dovolit každý. Většina firem a podnikatelů má spíš opačný problém - kde vzít potřebné peníze na reklamu a přitom, jak se říká, nekrást.

Jedním ze způsobů, jak nahradit chybějící peníze v reklamním rozpočtu, je využití e-mailového marketingu. Řešení, které je levné, snadno dostupné a nenáročné na odborné znalosti. E-mail marketing má však i svá rizika. Hlavním rizikem přitom jsou samy výhody tohoto řešení - především nízká cena. Ptáte se proč? Nízké náklady potřebné k oslovení libovolného počtu adresátů jsou lákadlem, kterému dokáže odolat jen málokdo. Mnozí se přitom - bohužel - rozhodnou pro řešení, které v konečném důsledku způsobí více škody než užitku.


V sázce je image firmy

E-mailový marketing je možné realizovat dvěma možnými způsoby:

  • oslovovat pouze ty uživatele, kteří o zasílání reklamních či informačních zpráv sami požádali (registrovali se k odběru),
  • posílat e-maily uživatelům, kteří jsou pro firma zajímaví, bez ohledu na to, zda oni sami o tuto "službu" požádali.

Druhá varianta je samozřejmě špatná. Rostoucí množství nevyžádané pošty však jednoznačně dokazuje, že i tak je stále oblíbenější.

Nevyžádaná elektronická pošta, neboli spam, je ovšem poměrně riziková forma komunikace. Pravda, náklady na rozeslání jsou mizivé, vytvořit zprávu dokáže i začátečník a sehnat někde databázi e-mailů také není těžké. Efektivita, byť by zareagoval jediný adresát, je tedy slušná. A že uživatelé nemají spam rádi? No a co, negativní reklama je přece taky reklama, řekne si "inzerent". Jenže rozesílání spamu se sebou nenese jen rizika v podobě možné pokuty od Živnostenského úřadu. Může mít také vliv na image firmy. A to je riziko, které by neměl podstupovat nikdo, kdo své podnikání myslí vážně.

Na rozesílání nevyžádaných obchodních e-mailů je lepší rychle zapomenout. Riziko je příliš velké a každý slušný podnikatel si raději najde jiné řešení.


Já ty vaše maily chci

Ideální formou marketingové komunikace na Internetu je rozesílání vyžádaných a cílených e-mailů. Už jen to, že se někdo rozhodne zaregistrovat k odběru zpráv, znamená, že si je pravděpodobně přečte. Velmi pravděpodobné je také to, že takový uživatel bude reagovat na zajímavé nabídky obsažené v textu.

Ani vyžádaná pošta ovšem nesmí překročit určitou mez snesitelnosti. Pokud se někdo zaregistruje k odběru aktualit na zpravodajském serveru, pravděpodobně očekává, že může dostat i větší počet zpráv v jediném dni. Totéž ale bude jen těžko akceptovatelné například u prodejce spotřebního materiálu k počítačům. To, že se někdo registruje k odběru zpráv totiž neznamená, že dává souhlas k zahlcení své e-mailové schránky nesmysly.

Databáze registrovaných odběratelů informačních e-mailů má pro marketingově řízenou firmu nedozírnou hodnotu. Doba, kdy se uživatelé Internetu registrovali u každé nové služby, dávno pominula. Dnešní uživatel dlouho váhá a když už se rozhodne registrovat k odběru e-mailového zpravodaje nebo jiné služby, má k tomu dobrý důvod. Pomineme-li monitoring konkurence, je takovým důvodem především zájem o nabízené zboží či služby.

Cílená a vyžádaná marketingová e-mailová zpráva má nadstandardní účinnost i návratnost investic. Míra reakcí na reklamní e-maily je 8,3%. Jedna z nejvyšších mezi reklamními médii. Míra návratnosti je dokonce 14,2, což je opět velmi vysoké číslo. Dosáhnout je možné ale i lepších výsledků. Úspěšnost e-mailové komunikační kampaně totiž závisí například i na tom, kdy je e-mail odeslán.


V úterý odeslat, ve středu přečíst a reagovat

Den odeslání je pro úspěšnost marketingových e-mailů velice důležitý. Tento všeobecně přijímaný fakt naposledy potvrdila svým Quarterly Delivery Report americká firma emailLabs. Výsledky jejího průzkumu za první tři čtvrtletí přitom jednoznačně ukazují, že nejlepším dnem pro e-mailový marketing je středa, kdy uživatelé ve třetím čtvrtletí otevřeli zhruba 22,8 procenta komerčních e-mailů. Nejoblíbenějším "odesílacím" dnem je proto logicky úterý (ve 3. čtvrtletí 2003 bylo v tento den odesláno průměrně 25,4% komerčních e-mailů).

Míra otevírání e-mailů podle dnů v týdnu
Den v týdnu
Q1
Q2
Q3
Pondělí
13,8%
13,3%
15,1%
Úterý
18,6%
20,7%
19,6%
Středa
22,2%
22,0%
22,8%
Čtvrtek
21,5%
21,5%
19,7%
Pátek
15,4%
14,3%
13,7%
Sobota
4,5%
4,3%
5,0%
Neděle
4,0%
3,9%
4,1%

Míra reakcí na e-mail podle dnů v týdnu
Den v týdnu
Q1
Q2
Q3
Pondělí
11,9%
13,5%
15,9%
Úterý
19,6%
20,2%
20,8%
Středa
24,6%
23,9%
24,1%
Čtvrtek
19,6%
20,2%
17,4%
Pátek
14,9%
13,9%
12,9%
Sobota
5,2%
4,5%
5,0%
Neděle
4,2%
3,8%
3,9%

Zcela nevhodným obdobím pro e-mailový marketing je víkend. Podle průzkumu emailLabs je v tomto období otevřeno pouhých 9,1 procenta komerčních e-mailů. Naopak nejsilnější období je od úterka do čtvrtka, kdy bylo otevřeno 62,1 procenta e-mailů.

Podobně efektivní je středa také v "klikatelnosti". Ve 3. čtvrtletí 2003 v tento den kliklo na odkaz v komerčním e-mailu průměrně 24,1% příjemců.

David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz