E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Quixtar: Amway v rouše internetovém?

Radka Bursíková, 10. srpna 2000, e-komerce.cz

Quixtar.com, na první pohled jen další z obchodních portálů, kde můžete nakoupit zboží z různých virtuálních obchodních domů. Graficky hezká úprava, co se týká možností jak nakupovat, jistě vás zaujme možnost "Ditto delivery", kde produkty, které nakupujete pravidelně (od šamponů až po vitamíny nebo čistící prostředky do kuchyně) objednáte najednou.

Zadáte si , že si přejete dodat každé dva měsíce jednu lahvičku toho či onoho přípravku a to až do konce roku 2001 a o další se nestaráte. Zboží je vám pravidelně expedováno až do vámi zvoleného data. Expedici můžete zablokovat nebo úplně zrušit.

Další z možností, kterou máte už jen jako registrovaný uživatel, je nastavení úvodní stránky podle vašich potřeb. Např. Nezajímá vás nabídka domácích spotřebičů, tak si jí nezobrazujete.Namísto toho je vám nabízeno zboží z oborů sport, zahrada atd.

Pro zájemce o bezpečnost, jištění finančních transakcí a přenosu čísel kreditních karet je zabezpečeno prostřednictvím SSL.

Tolik, co se týká funkčnosti stránky. Co je daleko zajímavější je obchodní model na kterém toto celé funguje.

Je několik skupin uživatelů tohoto serveru: Klienti, Členové, Nezávislí obchodní partneři. Hlavní rozdíl je v následujícím: Klienti za přístup na server nic neplatí. Ovšem zříkají se tak i všech výhod. Členové platí cca 20 USD, IBO (Nezávislí obchodní partneři) cca 100 USD. V čem je rozdíl???

Členové v okamžiku přidělení loginu a hesla zakládají účet, na který se jim od té doby načítají body za každý realizovaný nákup. Jedná se o jakýsi bonusový systém, na základě kterého můžete později směnit body za určitý typ zboží z nabídkového katalogu.

V čem je rozdíl mezi IBO a Členem? IBO může členy případně další potenciální IBO lákat k nákupu na tomto serveru, případně z nabídkového katalogu. A za tento počin se bodíky připočítávají také jemu. Nepřipomíná vám to něco?

Dobrá, další nápověda: V této hře se hraje na "Platinový IBO", "Objednávající IBO" a "Volume IBO". Nic? Tak poslední. Cituji FAQ: "Pokud již máte Amway autorizaci pro výběr z účtu, dostanete možnost využít buď PIN na výběr z účtu, nebo platbu kreditní kartou."

Je to tak, tento na první pohled obyčejný obchodní portál pro všechny je promyšleným multilevel marketingovým nástrojem. Amway v rouše internetovém, řekla bych. Máte možnost objednávat za své "podřízené" IBO, dostáváte bonusy, bonusy přidělujete i jim. Přímé objednání prostřednictvím serveru není nutné, jak jsem pochopila z možnosti, kdy vám nadřazený IBO může objednat za vás pro vaše klienty.

Takže náhle máme z obchodního serveru pro přímou e-komerci ve vztahu zákazník-obchod, server, zajišťující monitoring bonusových bodů rozsáhlé obchodní společnosti, operující na poli podomního prodeje stejně jako prodeje přes internet. Dále potom nástroj zajišťující business-business vztahy a plošnou distribuci. (Přes tuto rozsáhlost, kterou bych díky silné loajální základně Amway dealerů očekávala, se tento server zatím nedošplhal mezi 500 největších webů USA.)

Pokud jste příznivcem tohoto druhu obchodování a chystáte se vrhnout na pole obchodování po internetu tímto způsobem, musíte vydržet. Quixtar má zatím jen svou americko-kanadskou mutaci a mezinárodní účast umožňuje jen na principu nákupu u jednotlivých obchodních partnerů v přímé závislosti na jejich dodavatelských preferencích. Na českou verzi internetového multilevelu si musíte ještě nějakou chvilku počkat. I když podle kuloárního rozruchu je nejspíš nějaká verze na cestě. Pokud se vám čekat nechce a prahnete po informacích, už i u nás vyšla kniha v češtině zabývající se Quixtarem.

Mě osobně vadí klasický "amwayovský" způsob lákání nových oveček na nekonkrétní informace, pomocí nic neříkajících ale bombastických prezentací. Hesla, útočící na základní lidské instinkty a potřeby, jsou něčím co cítím na sto honů a celý tento projekt se mi jimi zdá nasáklý.

Na závěr mi dovolte připojit pár názorů:

Jiří Peterka, publicista:
Z hlediska e-commerce Quixtar alias "Amway on-line" skutečně přináší určité nové prvky, z nichž některé hodnotím kladně a jiné naopak záporně.

Přínosným shledávám princip osobní propagace - to jak subjekty IBO vedou své klienty k on-line nakupování (a snad jim přitom i pomáhají řešit různé praktické problémy).

Velmi záporně ale hodnotím celkovou uzavřenost systému - nemůžete například nic nakupovat dokud se nestanete členy systému tím, že vás doporučí některý IBO (Independent Business Owner) a poskytne vám potřebný identifikátor k registraci. Koncepce systému Amway také počítá s určitým "cíleným informováním" (mám-li diplomaticky vyjádřit to, že potenciální zákazník je jistým způsobem manipulován a některé informace mohou být před ním zatajovány - například při prvním kontaktu se dlouho nemá vůbec dozvědět, že jde o Amway).

Emil Čelustka, ABC Systems, s.r.o.:
Co mi na systému jako takovém vadí je skutečnost, že principy ML marketingu jsou založeny na manipulačních metodách, kterým někteří jedinci snadno podlehnou:
- nakupujete zboží od přátel, kterým se těžko odmítá
- v nabídce je pouze zboží které nemůžete běžně zakoupit v obchodě a tím pádem nejste schopni porovnávat jeho cenu
- kupujete nadměrné množství, případně vysokou koncentraci, a na takový nákup vám dá slevu každý
- vytváření pocitu exclusivity, mimořádné slevy atd., přestože se uvedené informace často nezakládají na pravdě a podobně.

Bohužel tyto a mnoho jiných metod manipulace využívají i spousty jiných způsobů prodeje. Bylo by zajímavé prozkoumat, kolik z tzv. nezávislých spolupracujících obchodů, na které jsou odkazy z quixtar.com, jsou obchody vlastněné lidmi z pozadí tohoto serveru. Osobně sázím na více než 80%.

Marko Zekič, www.sfera.cz :
Na Quixtaru je vidět, že ho dělali lidé, kteří se v "kamenném" obchodování pohybují dost dlouho, mají výsledky a vědí jak zákazníka přesvědčit. Svoje zkušenosti přenesli i na internet - zpracování je takřka ukázkové, nemáte problém něco najít, vše je seřazeno do přehledných indexů.

Na druhou stranu je třeba říci, že výběr zboží a obchodů v tuto chvíli rozhodně nemůže konkurovat vyhledávání zboží na velkých portálech jako jsou Yahoo nebo Altavista. Ale to není zjevně záměrem Quixtaru - zatímco portály svými službami oslovují každého, Quixtar cíleně od samého začátku buduje loajální komunitu nakupujících zákazníků.

Co mě osobně trochu vadí, je onen duch "amway", který je prezentován na každém kroku - zdůrazňování výjimečnosti, pokud se stanete zákazníkem, vydání knihy o Quixtaru, která nadšeným jazykem popisuje jeho geniální obchodní model, až třeba po ukázku všech výhod, kterých budete moci využívat, pokud se stanete jeho členem a po jejichž výčtu hledíte na velké YES a malé no za otázkou, zda se opravdu chcete zaregistrovat do tohohle báječného sdružení výhodně nakupujících.

Stejně jako otcovský obchodní model si i Quixtar najde své zákazníky, kteří hledají určitý druh zboží, jsou loajální, sbírají body a výhody atd. Podle mne se ale nestane "revolucí" - na to přichází relativně pozdě a dnešní internetové nákupy jsou hlavně o porovnání nabídek z co nejširšího okruhu zdrojů a hledání té nejvýhodnější, což právě nabízejí velké portály a ty také nespí, třeba Altavista přišla také s odměňováním svých uživatelů za používání svých služeb při nakupování. Nechme se tedy překvapit, jak si Quixtar povede.


Radka Bursíková




Copyright © e-komerce.cz