Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Prvky ovlivňující nákupní chování

Rozhodování on-line zákazníka kde koupí zboží ovlivňuje řada faktorů. Posuzování základních údajů jako je cena zboží, dodací lhůta a podobně, však čím dál častěji předchází vážení dalších prvků, které se samotným zbožím nemusejí přímo souviset.

Americká firma SpectraCom v dubnu letošního roku zkoumala vliv působení různých prvků webových stránek na jejich uživatele. Pokusné skupině představila množství webových stránek s různou barevností, navigací, rozvržením atd. Z reakcí této skupiny došla k závěru, že některé prvky se pro uživatele internetu zdají být důležitější, než mnozí předpokládali.

Paleta použitých barev je nejdůležitější faktor pro 41% žen a 34% mužů, ženy tedy vnímají tento aspekt mnohem citlivěji. Muži naopak přisuzují větší důležitost navigaci a přítomnosti pop-up ("vyskakovacích") oken.

Výsledky studií, které se zabývají studiem vnímání různých prvků webových aplikací dokazují, že vizuální působení webových stránek je stejně důležité jako její obsah. Časté argumenty některých provozovatelů www stránek typu "My se zaměřujeme na obsah, nechceme aby k nám lidi chodili kvůli designu", ve světle těchto faktů neobstojí. Správnou cestou je podávat informace v odpovídající formě. Pokud si zákazník může vybrat, rozhodne se pro stránky, které na něj působí nejlépe. Pokud není dostatečně "nalákán", nezařadí stránky do dalšího kola rozhodování, kde již rozhoduje nabídka samotná.

Graf: Důležitost webových prvků pro internetové uživatele v USA podle pohlaví

Důležitost webových prvků pro internetové uživatele v USA podle pohlaví

Zdroj: SpectraCom

Zpráva Consumer WebWatch z ledna letošního roku se zaměřila na další prvky, jejichž přítomnost pozitivně ovlivňuje vnímaní prodejních serverů. Jako nejdůležitější faktor američtí konzumenti uvedli přítomnost seznamu všech poplatků, které zákazník při koupi zaplatí (poštovné, balné atd.). "Čistou hru" udává jako nejdůležitější prvek 95% dotázaných. Druhým nejdůležitějším prvkem (93%) jsou podle zprávy informace, jak provozovatel serveru naloží se jménem uživatele, adresou a dalšími osobními a platebními údaji.

Následuje seznam pěti prvků, nejčastěji uváděných jako "velmi důležité" respondenty výzkumu:


Údaje o všech poplatcích, které zákazník zaplatí při uzavření obchodu95%
Údaje o zacházení s osobními a finančními údaji zákazníka93%
Jasné vysvětlení dodacích lhůt, potvrzení objednávky (rezervace)89%
Informace o možnosti vrácení zboží a reklamace88%
Emailová a poštovní adresa nebo telefon na zákaznickou podporu81%


Autor: Pavel Hrůza
Datum: 25. června 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

rc
...
26.06.2002 10:10
Pavel Hrůza
Kritéria
26.06.2002 12:01
Pavel Köhler
pop-upy
27.06.2002 09:47
Petr K
Výzkum
03.07.2002 07:33