Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Finance.EU: Kde se kámen snoubí s technologiemi

Představitelé společnosti Finance.EU označují svoji firmu jako "click & brick finance company", tedy firmu stojící na pevných kamenných základech v offline světě, ale hojně využívající internetové technologie. Možná právě v tomto spojení je síla firmy, jejíž finanční portál finance.cz je považován i odborníky za zdroj kvalitních a hodnověrných informací a vyhrává ve svém oboru žebříčky návštěvnosti.

Stěžejní projekt společnosti Finance.EU, sever Finance.cz, vznikl na jaře roku 1997, když pánové Michal Pyšík a Marek Polan, nynější majitelé firmy, řešili problém, jakým způsobem budou informovat prodejce pracující pro jejich finančně poradenskou firmu. Prodejců byla poměrně velká skupina a náklady na informování do té doby běžnými cestami (mailing papírového měsíčníku) byly dost vysoké. Volba tedy padla na internetový systém. Svoji představu prezentovali u různých finančních institucí a došli k závěru, že o projekt by mohl být značný zájem jak z řad inzerentů, tak i z řad veřejnosti.

Z této iniciativy tedy vznikl internetový server zaměřený na finanční informace - Finance.cz. Z počátku pouze informoval svých několik stovek návštěvníků, většinou z řad finančních institucí, o finančních produktech, aktuálních kurzech apod.

Počátkem roku 1999 se pod vedením Pavla Manhaltera server rozrostl o první přílohy. Jako jeden z prvních začal na adrese www.ruceni.cz nabízet sjednání povinného ručení přes Internet (aplikace byla tehdy přímo napojená na call centrum pojišťovny - poněkud hybridní řešení) a dostavil se úspěch v podobě uzavření 300 smluv touto cestou. Oblast finančních serverů byla v té době na českém internetu pole neorané a server rostl poměrně bouřlivě. Během krátké doby byl rozšířen o poradenské služby (financování bydlení, daňové poradenství, pojištění), které se opět setkaly s úspěchem.

Další etapa ve vývoji serveru přišla v září 2000 s příchodem prvních konkurenčních serverů. Byly to Penize.cz, následovány Fincentrem.cz. Tyto projekty se inspirovaly modelem Finance.cz, ale, jak také přiznal Pavel Manhalter, výkonný ředitel Finance.EU, dostaly se tehdy co do kvality nabízených služeb ještě o krok dál než Finance.cz.

Ve Financích ovšem nelenili, najmuli další pracovní síly a vybudovali z Finance.cz jeden z nejuznávanějších a nejnavštěvovanějších finančních serverů. Svůj podíl na úspěchu firmy nese také know-how Martina Saidlera, švýcarského business anděla, který do společnosti vstoupil na podzim roku 2000.


Kapitál

Kromě prvních tří měsíců života projektu hospodaří firma s vyrovnaným rozpočtem. Vedení však chápe, že se firma nemůže dostat dále bez dalšího know-how ze zahraničí. Podle slov Pavla Manhaltera je nyní společnost ve věci jednání se strategickým partnerem v jedné z posledních fází "určitého procesu".

Graf: Struktura příjmů online divize Finance.EU



Expanze do zahraničí

Součástí business plánu společnosti je expanze do zahraničí. Kromě aktivit na Slovensku (mj. Finance.sk) společnost nedávno koupila 90% maďarské "kamenné" finanční společnosti Eurocon Broker. Ta časem převezme jméno v duchu mateřské firmy - Finance.hu. Ve společnosti bude implementováno české know-how. Jak mi prozradil Pavel Manhalter, původní záměr bylo založit nejdřív online firmu a pak její offline oddělení, nakonec se ale rozhodli pro opačný postup. "Offline firma má rychlejší rozjezd s menšími náklady, na rozdíl od finančního portálu na přesyceném trhu. Přímý prodej nepotřebuje propagaci a navíc má okamžitou návratnost."

Pavel ManhalterMaďarský byznys bude podporován webovou prezentací, čas ukáže jestli přeroste v portál nebo zůstane jen u informačního webu. Společnost sleduje také polský trh, pro expanzi na této 40ti milionové země však zatím není rozhodnutá. "Trh je zde lákavý , ale prodej finančních produktů je již značně rozvinutý, je zde velká konkurence obzvláště zahraničních finančních firem. Podobné je to i v oblasti portálů". Zkvalitňování služeb pro postupně se demonopolizující slovenský trh přinese jistější výsledek.


Konkurenční prostředí

Podle Pavla Manhaltera je nyní trh finančních serverů po bouřlivém rozvoji poměrně ustálený. Každý z hráčů na trhu si našel své místo a nedělá konkurenci problémy. K obecné spokojenosti přispívá i fakt, že se finančním serverům daří velmi dobře prodávat reklamu, takže je existenční problémy neženou k drsnějším způsobům podnikání.

"Fincentrum se asimilovalo do iDnes, čímž podle našich informací od reklamních klientů poněkud ztrácí brand. Peníze.cz jdou spíše bulvárnější cestou, jakou jdou z papírových medií např. Euro. My se snažíme nabízet seriózní informace jak pro odbornou část, tak pro všechny ostatní zájemce o finanční informace."

Právě dosti široké zaměření serveru jak na odborníky, tak i na laickou veřejnost se Financím daří. Odbornější stránky a různé finanční kalkulátory jsou nabízeny vedle stránek typu "Co dělat když... ztratím kreditku" a přesto jedna skupina článků neodrazuje příznivce té druhé. "Máme v této věci velmi dobrou zkušenost, že pokud článek čtenáře nezajímá, přejde ho, pokud ho zajímá klikne. Je překvapivé, že i vysloveně odborné stránky jsou hodně navštěvované. Některé z nich používá třeba i 100 lidí pravidelně každý den.", dodává Pavel Manhalter.


Co dál

V minulých týdnech společnost Finance.EU spustila několik příloh serveru Finance.cz. Bylo to například Krizove-centrum.cz, které má návštěvníkům pomoci v krizových situacích, jako je krach jejich finančního ústavu apod., dále Prodejní centrum na prodej.finance.cz, Studentské centrum s informacemi o studentských kartách kontech, brigádách a podobně. Cestou vyčlenění tematické části obsahu na samostatnou doménu se server chystá jít i do budoucna. Je to podle tvůrců serveru dobrý způsob, jak přehledně zpřístupnit i nejnižší patra rozsáhlého archívu informací.

Nespí ani "kamenná" část firmy, která připravuje vlastní finanční produkty, zejména v oblasti finančního poradenství. Velké naděje se ve Finance.EU vkládají do chystané nové aplikace, která lépe skloubí online a offline prodej. U této informace však z pochopitelných důvodů Pavel Manhalter přestává být sdílný a odkazuje na blízkou budoucnost. Tato, podle autorů "nová bezkonkurenční služba", se bude týkat kontaktu s offline dceřinnými společnostmi, v současné době probíhá poslední fáze testování beta verze.

Do budoucna se připravují také další spolupráce s offline společnostmi. Cílem je být nezávislý a spolehlivý zdroj informací, proto se vždy snaží s nabídkami spolupráce oslovovat co nejširší okruh firem.

Pavel Manhalter označuje online prodej finančních produktů jako "překvapivě dobrý". I přes rozsáhlé investice, obzvláště do zaměstnanců (online oddělení nyní čítá celkem 16 lidí) bude letos společnost v mírném zisku. Zajímavou zkušenost získali s připraveností zákazníků, kteří se s finančními produkty setkávají online cestou: "99% zákazníků, kteří požádají o finanční produkt (např. stavební spoření) prostřednictvím internetu, jsou perfektně připraveni a dostanou úvěr hned po první návštěvě finanční instituce. Člověk, který přichází offline cestou, však velmi často nemá v pořádku všechny podklady a k vyřízení záležitosti potřebují třeba i několik návštěv. Je to zkušenost více firem. Člověk, který přijde přes internet je připravený, ví co má očekávat.". Tento fakt vypovídá o typu lidí, kteří tyto služby na internetu používají, ale také ve skvělé osvětové práci finančních serverů.


Profil firmy:
Vznik: Společnost FINANCE.EU, a.s. byla založena v říjnu 2000.
Vlastnictví: Švýcarský investor Martin Saidler vlastní 25% podíl, čeští majitelé Ing. Marek Polan a Ing. Michal Pyšík polovinu zbylé části.
Struktura: Součástí Finance.EU jsou dceřinné společnosti FiM-finanční marketing, s.r.o., RoFis, s.r.o., Financie.sk, s.r.o..
Online divize společnosti provozuje servery: finance.cz, prodej.finance.cz, student.finance.cz, fintest.cz, ruceni.cz, hledej.com, krizove-centrum.cz, finance.sk, rucenie.finance.sk.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 28. listopadu 2001



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz