Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Na trhu vyhledávačů se schyluje k bouři

Na trhu vyhledávání na Internetu došlo k zásadní změně. Portál Yahoo! přestal využívat vyhledávač Google a nasadil vlastní vyhledávač - Yahoo! Search. Tím to ale nekončí - útok na přední pozice totiž chystá Microsoft.

Vyhledávače jsou důležité. Bez nich by současný Internet mohl jen stěží fungovat tak, jak funguje. Není divu, když podle hrubých odhadů expertů je na Internetu asi deset miliard stránek. Orientovat se v nich nebo cokoliv najít by bez sofistikovaných vyhledávacích technologií bylo nemožné.

Nejrůznějších portálů a vyhledávačů je na Internetu samozřejmě celá řada. Skutečnou špičku ale tvoří dvojice Google a Yahoo!, jejichž celkový podíl na vyhledávání dosahuje 63 %. Shodou okolností právě tyto dva subjekty v poslední době vyvolaly největší pozornost odborníků i novinářů píšících o Internetu. Důvod je prostý - Yahoo!, které dosud využívalo při fulltextovém vyhledávání ve své databázi technologie svého největšího konkurenta Google, se rozhodlo pro příště využívat vlastní vyhledávač.


Yahoo! Search

Yahoo! oznámilo svůj záměr přestat využívat technologie Google už před nějakým časem. Důvod byl prostý - Yahoo! postupně koupilo hned několik firem, které mají vlastní vyhledávací technologie a bylo by tedy nelogické, kdyby portál využíval cizí vyhledávač - zvláště, když patří největšímu konkurentovi. Pikantnost vztahu Google - Yahoo! navíc zvyšoval fakt, že technologie patřící Yahoo! využívají jiné portály (např. MSN využívá vyhledávač Inktomi).

Tím, že Yahoo! přestalo využívat vyhledávač od Google, došlo k poměrně zásadním událostem, které mohou ovlivnit nejen trh vyhledávačů, ale celý Internet.

V první řadě došlo ke změně poměrů na trhu vyhledávacích strojů. Jak vyplývá z článku comScore Media Metrix Search Engine Ratings, zatímco ještě před nedávnem se Google a Yahoo! o trh dělily v poměru 79 % ku 15 %, v současné době je to 51 % ku 43 %, a to je, jak jistě uznáte, docela zásadní rozdíl.

Změna vyhledávače přinese ale také další významnou změnu. Ta vyplývá z rozdílnosti hodnocení relevantnosti odkazů ze strany Googlu a Yahoo!. Firmy, které ve své marketingové strategii sázejí především na vyhledávače (Search Engine Marketing), může nová situace poměrně zásadně ovlivnit. Marek Prokop situaci takových firem okomentoval na svém serveru Sova v síti: "Pokud dosahují dobrých výsledků v Googlu, avšak na novém Yahoo! se jim dařit nebude, mohou přijít prakticky ze dne na den až o třetinu návštěvnosti."

České provozovatele webů, které jsou zaměřeny na domácí uživatele, jistě potěší, že nová situace na poli vyhledávačů je prakticky neovlivní. Čeští uživatelé totiž Yahoo! pro vyhledávání na českém Internetu prakticky vůbec nepoužívají (což se o Googlu říci nedá). Jiná situace je však u webů zaměřených na uživatele z anglofonních zemí, pro které je Yahoo! naopak významným zdrojem dat (viz Vyhledávače, vyhledávače, který z vás je nejpoužívanější?).


Microsoft chystá útok

Změny na trhu vyhledávačů nemusí být konečné. Útok na pozice Googlu a Yahoo! totiž hodlá zahájit také softwarový gigant Microsoft. Jeho vyhledávač MSN Search si v současné době s 15% podílem drží čtvrté místo mezi vyhledávacími servery a navíc - jak už bylo řečeno - využívá technologie, které patří Yahoo!. To by se však podle představ šéfů Microsoftu mělo změnit.

Microsoft má dvě možnosti, jak naplnit své představy: Tou první je vývoj (vylepšení) vlastních technologií. Druhou pak koupě některého z konkurentů. Podle oficiálních informací z Microsoftu je na pořadu dne varianta jedna - vlastní technologie. Ovšem vzhledem k tomu, že Microsoft má k dispozici dostatek volných financí, nic nebrání ani případnému převzetí jiného vyhledávače. Podle neoficiálních informací přitom Microsoft pomýšlí hned na mety nejvyšší - konkrétně na Google. Ten ovšem plánuje vstup na burzu a o možném prodeji Microsoftu proto oficiálně nepřemýšlí. Ovšem, co není, může být.
Autor: David Kozák
Datum: 23. února 2004



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz