Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Reklama 1: Trh internetové reklamy v České republice roste!

Když byl v roce 1994 v USA prodán první banner, podle některých zdrojů na portálu Yahoo, podle jiných na "geekovském" magazínu Wired, internetu se změnil. Původně vojensko-vědecký projekt se stal funkčním médiem s rostoucmí počtem uživatelů, profesionálními službami a novými možnostmi marketingové komunikace. Kdy byl první banner prodán u nás?

První reklamní pozice byla u nás prodána pravděpodobně na serveru Živě, podle jiných zdrojů na serveru Seznam.cz někdy kolem brněnské specializované výstavy Invex 1996. Tento průkopnický čin, ať už za něj vděčíme komukoliv, pozvedl internet z místa setkávání počítačových fanatiků, "bíbíeskařů" a technologicky orientovaných studentů na právoplatné reklamní médium. Samozřejmě ne všechno šlo od počátku hladce, ale jak je vidět z růstu reklamních investic, dětské "krůčky" jsou v tomto případě spíše skoky. Jaký je tedy objem investic za posledních pět let?

1997 15 mil. Kč
1998 25 mil. Kč
1999 55 mil. Kč
2000 110 mil. Kč
2001 170 mil. Kč

(zdroj: ARBOmedia)

Mnozí z vás asi vědí, že letošní odhady výše investic z původních 200 milionů korun slevili na "pouhých" 170 milionů, ale otázkou zůstává, jak vlastně investice do reklamního trhu počítat. Součástí internetové kampaně je totiž obvykle i web, poskytující dodatečné informace nebo nabízející soutěžní hru apod. Uvedené číslo se ale týká pouze nákupu reklamního prostoru, takže "investice do reklamy" jsou ve skutečnosti ještě vyšší.

Internet představuje asi 1,5 procenta plánovaných mediálních výdajů v ČR, které jsou pro rok 2001 odhadovány na 13-14 mld. korun. V USA investice do internetové reklamy již předstihly outdoor reklamu a zařadily se za reklamní výdaje do televize a tisku. A myslím, že ani časkému trhu stagnace nehrozí.

Stejně jako v USA, největší část reklamního koláče připadne několika (desítkám) serverů, přičemž nejvíce si ukousnou portály typu Yahoo. Podle některých zdrojů si české portály (mezi nejvýznamější patří Atlas, Centrum, Seznam a nově také Quick a RedBox) rozdělí asi 30 až 40 procent reklamních investic. Má to svou logiku, když si uvědomíme, že portály využívá naprostá většina uživatelů internetu a jejich nabídka je opravdu široká. Většina z nich nabízí jako základ katalog odkazů, fulltextový vyhledávač, emailové konto, webhosting a připojení k internetu. Mezi další služby patří např. předpověď počasí, televizní program, zasílání pohlednic, online hry, zpravodajství z oblasti financí, automobilů, sportu a kultury nebo obchody s letenkami, mobilními telefony a snad cokoliv dalšího vás napadne.

Dalších podstatnou část ukousnou informační servery kolem původně "kamenných" vydavatelství jako jsou Computer Press (Aukce, ČeskáŠkola, Doupě, FlashFun, Pauza, Vltava, Živě a další), online divize Economia a.s. (základem je iHNed, kam patří také Ekonom, Marketing&Média, Nová Ekonomika, Zákony a další), Mafra (portál iDnes a jeho součásti, kam patří Bonusweb, Gamestore, Fincentrum, Klikni, Mobil Server, ShopCenter a další), trochu specifická Neris, patřící České tiskové kanceláři (Bleskem.cz, České noviny, Finanční noviny, Pražské noviny, Sportovní noviny) nebo Stratosféra (CosmoGirl, Esquire, Láska nebeská, RedHot, Speed a další).

Významné "online" skupiny tvoří Grafika a spol (Builder, Grafika, Fotografování, MůjMac, WebTip) nebo Lupa a spol (Burza, Hokejka, Lupa, Měšec, Palm Server, Slunečnice), za kterými zatím nestojí vydavatelské domy, ale z příkladů Mobil Media nebo Fincentrum vidíme, že nic není na pořád..

Samozřejmě, že k dispozici je spousta dalších kvalitních serverů, které můžete najít v nabídce některého mediazastupitelství (jmenujme ad pepper media, ARBOmedia, HI-media a M.I.A.), přes které projde asi 60-80 procent reklamního koláče.

Jak je vidět, s rostoucí nabídkou se rozrůstá i nabídka reklamního působení, takže zajistit kvalitní kampaň dá dost práce. Proto je lepší nechat jí na specializované reklamní agentuře.

(Další díl: Co dělá online reklamní agentura?)
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 14. srpna 2001



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Jiří Brázda
kvalitní kampaň
14.08.2001 17:28
Jiří Rýdl
Vyssi pocet serveru
15.08.2001 10:45