Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Začít byznysem nebo e-byznysem?

Začínající podnikatelé si možná někdy položili otázku: Je výhodnější začít podnikat v “kamenném světě” a teprve poté převést byznys na internet? Nebo se rovnou pustit do e-podnikání a “kamenný byznys” začít budovat až po dosažení úspěchu na internetu?

Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Podíváme-li se na současné prosperující firmy (ve smyslu generování příjmů) zjistíme, že ačkoliv mnohé z nich začínali čistě elektronicky, mají nyní část svého podnikání přeneseno mimo své housing servery. Uvedu některé příklady. Jedním z nich, i když ne úplně typickým, by mohla být eBanka. Začínala v roce 1998, tehdy ještě jako Expandia Banka, pouze s pár pobočkami a s myšlenkou, že většinu své komunikace obstará elektronika (fax, telefon a především internet). Dnes již má dvojnásobek poboček a komunikace neprobíhá plně elektronicky (jak mezi zákazníkem, tak uvnitř firmy). Papír je prostě papír.

Všem známý Amazon.com přinesl vítr do tehdejších vod knihkupců, neboť nabízel nízké ceny a rychlé vyřízení objednávek. Vše z počátku probíhalo tak, že po objednávce se jednotlivé knihy začali objednávat ve velkoskladu či u vydavatelství. To sice znamenalo nulové zásoby, na druhou stranu však také vysoké náklady na jednu knihu a téměř nulový zisk díky nízké marži. Dnes tvoří skladové zásoby Amazonu značnou položku na straně aktiv. Myslím, že většina podobných knihkupectvích začne být zisková, až pochopí, že ne nad každou knihou lze strávit hodinu objednáváním u dodavatele a ještě ji nabízet s minimální marží.

Opačným příkladem, přechodu z kamenného obchodu na internetový obchod můžeme zařadit i Knižní klub, jež začínal pouze z tiskovou verzí svého katalogu s možností objednávek poštou či telefonem. Dnes lze objednávat pomocí internetu i SMS.

Pár postřehů

Zákazník- bez toho to nikdy nepůjde. Primární náklady na vybudování čistě internetového podniku jsou nižší než v kamenném světě. Ovšem velkou výhodou kamenné pobočky je existence v reálném prostoru. Obchodu na ulici si všimne alespoň každý procházející. Samotným umístěním webové prezentace na server připojený do celosvětové sítě nevzniká skoro žádná naděje na její zaregistrování zákazníky. Zde často jsou potřeba velké investice do reklamy a propagace, jež ve finálním výsledku smaže náskok v primárních nákladech na vybudování internetového podniku.

Zajímavé je sledovat začátky softwarových gigantů jako Oracle či Microsoft. Jejich vznik se datuje k první velké zakázce. Tato první zakázka umožnila příliv nejen financí, ale umožnila i jakýsi test ohněm. Totiž že jejich produkt má smysl a budoucnost.

Co je lepší? Vytvořit produkt a pak hledat zákazníky či hledat zákazníky a pak teprve pro ně tvořit produkt? Poslední metoda se hodí pro ty, co mají v kapse pár miliónů (nejlépe v Euro měně). Pro ostatní bych doporučoval hledat nejprve klienty. Hledejte co potřebují a co jim schází. Hledejte co jim konkurence ještě nenabízí.

Nespornou výhodou internetových služeb je jejich rychlost. Ve srovnání s internetem pak rychlost v "kamenném" světě vypadá jako hlemýždí tempo. Kdo někdy posílal knihy či CD, objednané on-line, českou poštou, ví své. Nízké náklady spojené s distribucí dat přes digitální média se ztrácí při jejich transformaci do kamenného světa. Proto si hlídejte režijní náklady a snažte se je převést na náklady jednotkové. To vám usnadní skoncovat se službami či produkty, jež jsou ztrátové.

Bit zůstane bitem

  • Máte-li nápad, zjistěte, máte-li pro tento nápad zajištěn odbyt.
  • Hledejte klienty pro své služby máte-li dostatek peněz na propagaci, v opačném případě hledejte služby pro klienty
  • V určitém typu podnikání (především služby) je lépe vybudovat kamenný obchod(pobočku) a teprve s časem přidat jako přidanou hodnotu webové služby. POZOR: webovou prezentaci si ovšem pořiďte ihned. Dříve než vizitky.

Bit zůstane bitem. Nula či jednička představují vyjádření určitého stavu. Je-li služba či zboží špatné v kamenném světě, zůstane špatné i na internetu.

Autor: Martin Žalmánek
Datum: 19. července 2002



 Profil autora  

Martin Žalmánek

Student ekonomie a managementu na MZLU v Brně
CEO a zakladatel or2be.cz


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz