Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Test e-komerce z hlediska spotřebitele

Takový test byl proveden Sdružením obrany spotřebitelů České Republiky v rámci projektu podpořeného Delegací Evropské komise v ČR. Test byl už druhým v pořadí, první kolo proběhlo v březnu roku 2001. Tentokrát se Sdružení zaměřilo především na plnění informační povinnosti provozovatelů internetových obchodů.

Výsledky testu byly oznámeny na TK dne 13. září v sídle společnosti v Praze. Text plné zprávy naleznete na adrese spotrebitele.cz.

Jak správně podotkli zástupci sdružení, legislativa sama nemůže v žádném případě situaci vyřešit (Dne 1. ledna 2001 nabyl účinnosti zákon č. 367/2000 Sb., kterým byla do Občanského zákoníku 40/1964 Sb. začleněna kapitola o uzavírání smluv na dálku 97/7/ES). Legislativa nicméně může vytvořit ten správný rámec pro obchodní aktivity. Přijetím tohoto zákona se zlepšilo postavení spotřebitele, alespoň co do platnosti nároků vyplývajících ze smluvních závazků ve virtuálních obchodech, což je nepochybně i v zájmu seriózních internetových obchodníků.

“Občanský zákoník od letošního roku významně rozšířil spotřebitelům jejich práva také při nákupech prostřednictvím internetu – především dává spotřebitelům možnost odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku,” říká František Lobovský, předseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS).

Testováno bylo celkem 80 internetových obchodů, které byly vybrány z obchodů registrovaných ve vyhledávači Seznam. Z každé podsekce obchodů bylo náhodně vybráno deset internetových obchodů, zástupci sdružení se snažili simulovat výběr a chování běžného spotřebitele – zohledněn byl název obchodu, atraktivnost popisu obchodu a jeho domény.

Test byl zaměřen výhradně na plnění tří informačních povinností uložených internetovým obchodům § 53 Občanského zákoníku. Testováno bylo uvádění následující informace:
· adresa provozovatele obchodu
· identifikační číslo provozovatele
· poučení spotřebitele na právo odstoupení od smlouvy.


Výsledky testu

Při prohlídkách internetových obchodů bylo zjištěno, že zdaleka ne všechny plní povinnosti dané zákonem o informování spotřebitelů:

· 5 % nezveřejňuje svou adresu,
· 46 % nezveřejňuje své identifikační číslo,
· 72 % nepoučuje své zákazníky o jejich právu na odstoupení od kupní smlouvy,
· všechna tři kritéria splnilo pouze 21 % testovaných obchodů.

Jak uvedli představitelé sdružení, vzhledem k relativně nízkému počtu testovaných obchodů z každé podsekce se nejedná o reprezentativní výsledky, mohou být přesto dobrým ukazatelem, v jakých oblastech se spotřebitel spíše může setkat s problémy:



Graf


Shrnutí výsledků testu Sdružením Obrany Spotřebitele:

· Test 80 internetových obchodů se zaměřil na plnění informačních povinností, vyplývajících provozovatelům internetových obchodů z Občanského zákoníku.
· Základní zákonnou informační povinnost nesplnilo 79 % obchodů.
· Pouze necelých 28 % internetových obchodů informovalo spotřebitele předem o jeho právu na odstoupení.
· Nejzákladnější identifikační údaje, kterými jsou adresa a IČO neposkytlo spotřebiteli 46 % internetových obchodů.
· Výsledky následného testu internetových obchodů
      (provedeného SOS počátkem září 2001)


Pozitivním výsledkem celého testu byla podle mě reakce internetových obchodníků, na jejichž popud sdružení přemýšlí o dobrovolné certifikaci obchodů, úspěšní obchodníci budou moci na svých stránkách uvádět informaci, že prošli testováním SOS a v plném rozsahu plní povinnosti uložené jim výše zmíněnou právní normou. Takový certifikát určitě prospěje pozitivnímu vnímání e-komerce spotřebiteli a přinutí ostatní obchodníky plnit závazky uložené zákonem.

Je ale škoda, že SOS může na problémy pouze upozornit, nemá však pravomoci ke kontrole a nápravě situace. Každopádně je ale velmi pozitivní vidět, že je v České Republice někdo, kdo se aktivně zasazuje o práva spotřebitele. Každý z nás, dokonce i internetový obchodník, byl v životě v situaci, kdy by takovou podporu určitě uvítal.

Autor: Ľubica Domanová
Datum: 24. září 2001



 Profil autora  

Ľubica Domanová

Zakladatelka české pobočky Ashburn International
Business Development Director Ashburn International
Poradce pro oblast internetového podnikání


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz