Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Vše pro váš digitální fotoaparát!

Na jednom hřišti - konkurence na internetu

Pokud jste se rozhodli vstoupit na internetový trh zajisté jste se poohlíželi po vašem konkurenčním okolí. Jak vlastně působí a vypadá internetová konkurence?

Z ekonomických teorií "klasického" světa vychází rozlišení úrovně konkurence na dokonalou konkurenci a nedokonalou. V prvním případě se téměř jedná o ekonomický model, ve kterém subjekty nemohou ovlivňovat ceny a jde říci, že jsou si soutěžně rovni. V případě nedokonalé konkurence se již blížíme realitě. Zde bývá rozdělena intence dle vlivu na trhu na monopolistickou konkurenci, oligopol a monopol. Dále můžeme na soutěžní jednání nahlédnout z úrovně formy konkurenčního jednání. Subjekty se mohou zaměřit na cenovou, nebo necenovou (konkurenční jednání formami inovací, strategií atd.). V běžném "kamenném" světě si dokážeme nalézt příklady různých úrovní i forem. Jaká je situace v prostředí nehmotném, tedy na internetu?

Pro snadnější pochopení se zaměřme pouze na služby a statky, které jsou nabízeny výhradně skrze internet a nejsou pouhou propagací klasické formy či její doplňkovou podporou. Jak již vyplývá ze statistiky spojení váhy subjektu kamenného světa se stejně do prostředí e-komerce nepromítá.

Již při začátcích elektronického obchodu se objevili teorie, že v prostředí internetu budou naplněny myšlenky ekonomického modelu dokonalá konkurence. Tato úvaha se odvíjela od faktoru nemožnosti ovlivnit cenu, která je utvářena trhem a hlavně minimální bariéry vstupu do odvětví. V případě atraktivního byznysu mohou v dané oblasti vzniknout okamžitě další internetové projekty, které vlivem konkurence stlačí cenu na minimum a zruší moc monopolu. Nicméně vzhledem k výrazné diferenciaci se skutečnost opravdu vzdálila teorii.

Zaměřím se na dva faktory které dle mého utváří internetovou konkurenci: diferenciace a necenová konkurence.

Domnívám se, že konkurence v elektronické komerci je založena na výrazných a rychlých přesunech a vytváří tak významný prvek necenové konkurence. Lze ale říci, že vlivem rozsáhlých diferenciací produktů je cenová konkurence odsouvána do pozadí a to i u elektronických obchodů u kterých je předmětem zboží.

Při pouhém výčtu předmětu projektu dostaneme vždy na internetu řadu společností, která zvolenou problematiku naprosto postihují. Nicméně zkuste prohlédnout a vyzkoušet řadu z nich. Nejen, že zjistíte že český internet je neustále zahalen řadou balastních projektů, které jsou výkřikem do tmy a chybí jim víc než dost, ale naleznete i řadu projektů, které na stejnou problematiku nahlíží z různých stran.

Více než kde jinde jde totiž v případě internetu o úroveň a rozsah služby nebo produktu než o skutečnost, že jsem subjektem zvoleného trhu.

Nemohu (z důvodů případného nadržování) zde uvádět konkrétní příklady. Z mé zkušenosti vím, že jsem nalezl mnoho cenově zajímavých nabídek na identickém trhu. Nicméně nelze z faktoru ceny usoudit mnoho, jelikož je to právě ona diferenciace a zejména skrze služby, která dodá potřebný kredit obchodu.

Zákazníkům nelze než doporučit jednoduchý postup. Spusťte více oken prohlížeče a v nich jednotlivé obchody či nabídky a jednu věc porovnejte vždy s ostatními dle svých požadavků. Myslím, že pouze u prvního spuštění všech projektů snížíte počet oken na několik, ne-li pouze na jeden. Pokud jste nenalezli ani jeden, vytvořte ho!!!

Pamatujte:v případě elektronického obchodu a zejména v oblasti služeb je faktor cenové konkurence v pozadí, jelikož homogennost statků je pouze snem. Internetu vládne silná diferenciace která drolí větší trhy do menších a vytváří prostor pro více subjektů.

Přeji dobrý výběr při využívání elektronických obchodů a služeb.
Autor: Jan Pleyer
Datum: 2. srpna 2001



 Profil autora  

Jan Pleyer

Marketingový pracovník a konzultant v oblasti e-byznysu. Zabývá se oblastí public relation internetových projektů.
V současné době působí v e-aukce.com


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz