Jak vypadá trh s mobilními telefony
V naší oblasti je největší boom prodeje mobilních telefonů za námi. Mobil vlastní každý kdo jej potřebuje a také většina ostatních. Mobilní operátoři se začínají zaměřovat spíše na zkvalitňování stávajících a zavádění nových služeb; uvažují o tom, že telefony přestanou dotovat. Jak vyplývá z některých průzkumů, mnoho oblastí na skutečný boom teprve čeká. Zajímavé věci se dějí také mezi významnými hráči na tomto trhu.
Mobilní telefony v číslech
Kolik že je na světě mobilů? Společnost Gartner si dala tu práci spočítat všechny provozované mobilní telefony na světě a dospěla k magickému číslu 666.3 milionů kusů pro rok 2001. Pro upřesnění, "celý svět" je touto společností chápán jako množina následujících oblastí: Evropa, Severní Amerika, Asie, Pacifik, Japonsko, Latinská Amerika, Dálný východ a Afrika.
Počet mobilních telefonů zprovozněných v jednotlivých regionech (v milionech)
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Severní Amerika | 91.3 | 107.5 | 122.5 | 136.9 | 150.5 |
Evropa | 148.2 | 194.5 | 228.3 | 259.1 | 285.3 |
Asie, Pacifik a Japonsko | 142 | 177 | 213.4 | 252.1 | 294.6 |
Jižní Amerika | 35.4 | 52.7 | 71.9 | 96.9 | 127.6 |
Blízký východ a Afrika | 16.3 | 23.6 | 30.2 | 36.7 | 43.4 |
Celková celosvětová penetrace mobilních telefonů stoupla z 8.1% v roce 1999 na 15% v roce 2001. Do roku 2005 by se měla vyšplhat až na 24%. V soutěži regionů se v disciplíně "penetrace" na prvním místě umístila západní Evropa s výsledkem 72.2%, následována Koreou (61,9%), Japonskem (56.1%) a Severní Amerikou (43.9%).
Asie a Jižní Amerika - oblasti s velmi rozsáhlou populací - jsou teprve v počáteční fázi implementace mobilních technologií. Penetrace v těchto oblastech dosáhla 10.3% v Číně, 19.1% v Jižní Americe a 4.2% ve zbytku Asie. Velký boom se v těchto oblastech zatím nekoná (snad s výjimkou Číny a některých zemí Jižní Ameriky), limitujícím faktorem je zejména chabá kupní síla obyvatelstva.
Co dělá trh?
Podle společnosti DisplaySearch, která čtvrtletně vydává zprávu "Mobile Phone and Shipment Forecast", největší podíl trhu s mobilními telefony představuje západní Evropa, která třímá více než čtvrtinu pomyslného koláče. Největší růst zaznamenal trh Latinské Ameriky - přes 75% procent. Čísla týkající se Evropy potvrzují domněnky, že se Evropský trh pomalu nasytil a nadále nebude růst zdaleka tak vysoký jako v předchozích letech.
Podíl regionů na trhu mobilních telefonů
Region | Podíl (2000) | Podíl (2001) | Změna (2001) |
Záp. Evropa | 34.7% | 25.4% | -23.3% |
Sev. Amerika | 13.7% | 16.0% | 22.4% |
Čína | 12.9% | 15.9% | 28.6% |
Jižní Amerika | 7.0% | 11.7% | 75.3% |
Japonsko | 11.7% | 11.4% | 2.8% |
Zbytek Asie | 7.9% | 10.0% | 32.3% |
Vých. Evropa | 6.6% | 4.1% | -34.6% |
Korea | 3.3% | 3.0% | -4.1% |
Jiné | 2.2% | 2.5% | 23.2% |
Celkem | 100.0% | 100.0% | 4.9% |
Jak jsou na tom hlavní hráči?
Lídrem trhu s mobilními telefony zůstává finská Nokia s 32.8% podílem, následuje Motorola (13.8%), Samsung (9%), Siemens (8.2%) a Ericsson (8%). Americké Motorole se podařilo mírně snížit náskok Nokie svým programem 2.5G ("téměř 3G") telefonů. Ericsson a Sony spojily své výrobní kapacity, oběma firmám dohromady náleží 9.9% trhu.
Autor: Pavel Hrůza
Datum: 3. ledna 2002
Pavel Hrůza
Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.
29. června 2006
Firma Blue Pixel představuje Handywalk, mapy pro běžný mobil
22. června 2006
Aktuálně.cz předskočilo zprávy na iDnes.cz
20. června 2006