Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Newsletter 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Česká B2C e-komerce stále na vzestupu

V dubnu a v květnu uskutečnily společnosti GfK a Incoma už třetí průzkum elektronické B2C komerce v ČR s názvem ON-LINE SHOPPING. Na výzkumu se opět podílí také APEK. Z výsledků mimo jiné vyplývá, že v internetových obchodech nakupuje více než 700 tisíc obyvatel ČR.

V průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických obchodů zaměřených na koncového spotřebitele (B2C) a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu. Šetření mezi zákazníky a provozovateli internetových obchodů provedl institut pro výzkum trhu GfK Praha a jeho dceřinná společnost Incoma Research s podporou Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Metodika výzkumu a zjišťované informace umožňují mezinárodní srovnání v rámci projektu gfk-webgauge.

Dnes se zaměříme na výsledky výzkumu internetové populace, v dalším díle přineseme výsledky výzkumu mezi provozovateli elektronických obchodů.

Pro uživatele je dnes internet především prostředkem k vyhledávání informací z oblasti dopravy a cestování (78%), zdrojem zpravodajských informací (66%), zdrojem informací a služeb týkajících se kariéry a vzdělávání (61%). Teprve na pátém místě se v letošním roce umístila komunikace prostřednictvím internetu (60%), která byla v minulém roce jednoznačně dominujícím motivem používání internetu. To může naznačovat určité "zrání" uživatelů internetu.

Graf 2: Nejvyhledávanější služby a informace na internetu (100% = uživatelé internetu)

Graf 2: Nejvyhledávanější služby a informace na internetu


Zdroj: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002

Prostřednictvím internetu nakupovalo v posledních měsících roku 2001 a prvních čtyřech měsících roku 2002 34% uživatelů internetu, v přepočtu 717 tisíc lidí. V porovnání s loňským rokem nevzrostlo procento těch, kteří možnosti internetového nákupu využili, ale vzhledem k meziročnímu růstu počtu uživatelů internetu v populaci, znamená stejné procento uživatelů nárůst zákazníků internetových obchodů o 80 000.


Nejžádanějším zbožím nadále knihy a časopisy

Nejžádanějším zbožím na síti jsou, stejně jako v loňském roce, knihy a časopisy (37% nakupujících), následují audio nahrávky (22%), CD-ROMy (18%) a výpočetní technika (13%). První tři komodity dominují i v nákupních plánech stávajících a potenciálních zákazníků. Muži dávají při nákupech v internetových obchodech přednost nákupům CD-ROMů, hardwaru, softwaru, telekomunikační techniky, počítačových her, elektroniky, ale třeba i bílého zboží, ženy v elektronických obchodech raději vybírají knihy a časopisy, oblečení, obuv a módní doplňky nebo kosmetiku.


Graf 1: Nákupy uskutečněné na internetu období listopad 2001-duben 2002 (100% = zákazníci internetových obchodů)

Graf 1: Nákupy uskutečněné na internetu období listopad 2001-duben 2002


Zdroj: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002

Oproti minulým ročníkům můžeme pozorovat mírné zmenšení podílů nejúspěšnějších komodit ve prospěch nových druhů zboží dostupných on-line.

Nejvyužívanějšími službami nabízenými na internetu jsou rezervace a prodej vstupenek do divadel, kin a na koncerty (využilo 22% nakupujících), služby spojené s cestovním ruchem - rezervace ubytování (17%) a rezervace a nákup turistických zájezdů (11%).

Pokračuje nárůst počtu lidí, kteří mají zájem o využívání možností internetu v oblasti nákupu služeb i těch, kteří takový nákup uskutečnili. Přesto je v naší internetové populaci i nadále více těch, kteří nakupují prostřednictvím internetu zboží (v půlročním horizontu více než 700 tisíc lidí) než těch, kteří využívají nabídku služeb (necelých 500 tisíc).


Nejčastěji za hotové

Za své nákupy platí zákazníci tradičně nejčastěji v hotovosti - ať už se jedná o poštovní dobírku nebo platbu při dodání. Možnost platit v hotovosti, která patří i k nejčastěji nabízeným platebním možnostem na straně internetových obchodníků, využili při svých nákupech tři ze čtyř zákazníků. Možnost online plateb či plateb prostřednictvím GSM bankingu využívá jen menšina zákazníků internetových obchodů. Meziročně pokleslo procento těch zákazníků, kteří použili pro úhradu svého nákupu online platební kartu. To má patrně na svědomí mnohem větší penetrace služeb přímého bankovnictví.

Za nejdůležitější faktor pro nakupování na internetu považují současní zákazníci rozumnou cenu (97%), detailní informace o výrobku (94%) a spolehlivost dodávky (93%). Největší překážkou je pro zákazníky obava z nesnadné reklamace (84%), nedostatečná bezpečnost platebního styku (79%) a nedostatek informací o zbožích a službách (78%). Pro ty uživatele internetu, kteří přes internet nenakupovali, je největší překážkou skutečnost, že si zboží nemohou osobně vyzkoušet (87%) ani prohlédnout (85%). Obavu z nesnadné reklamace uvádějí až na třetím místě (uvedlo 82% uživatelů).

Pro srovnání uvádím odkazy na výsledky minulých ročníků výzkumu: ONLINE SHOPPING 2000, ONLINE SHOPPING 2001.

V následujícím díle se zaměříme zejména na objem elektronického obchodování, nejčastější platební metody a složení sortimentu.

Autor: Pavel Hrůza
Datum: 3. července 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz  
 Seznam komentářů  
Vypsat
Od
Téma
Datum

Emil Čelustka
Průzkum GfK
03.07.2002 16:31