Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Internetové obchody mají stále problémy s informačními povinnostmi

Česká obchodní inspekce (ČOI) v průběhu ledna provedla kontrolu celkem ve 44 internetových obchodech. A jak už to tak bývá (dlužno dodat tradičně), narazila na nemálo problémů. Konkrétně v celých 25 obchodech, tedy ve více než polovině kontrolovaných. Podle Tomáše Vozába, mluvčího inspekce, šlo nejčastěji o problémy spojené s informováním zákazníků o právu na odstoupení od kupní smlouvy a o právech souvisejících s odpovědností za vady.

Inspekce při kontrole také zjistila, že v mnoha případech prodejci ke zboží nepřibalují návod v českém jazyce. České návody jsou přitom prodejci povinni ke zboží prodávanému v Česku přikládat. Přesto lze říci, že nejde o tak závažný problém, jako další zjištěný nedostatek. "Při řešení spotřebitelských podnětů bylo zjištěno nedodržení lhůt pro vyřízení reklamace. Stále častými jsou též případy chybějících informací o provozovateli internetového obchodu," sdělil Tomáš Vozáb.

Druhý zmiňovaný problém - neuvedení informací o provozovateli e-shopu - lze považovat za velmi důležitý. Jednak z pohledu samotných zákazníků, pro které je anonymní obchodník bezesporu ne právě nejvhodnějším dodavatelem (i když na to, bohužel, často přijdou až v okamžiku, kdy potřebují vyřešit nějakou nepříjemnost a nemohou najít kontaktní telefon či adresu pro vrácení reklamovaného zboží). Druhak z hlediska úřadů a institucí státu, které jsou oprávněny za nezveřejnění konkrétních informací oprávněny udělit nemalé pokuty.

Vzhledem k tomu, že obliba internetových obchodů stále roste (podle předběžných odhadů Češi loni v e-shopech utratili 26 až 27 miliard korun), nelze výše uvedené poznatky odbít pouhým mávnutím ruky. V dřevních dobách e-byznysu se určité nedostatky daly chápat. Současné e-podnikatelské prostředí je však natolik plně rozvinuté, že nedodržování jasně daných a nikoliv nesplnitelných pravidel, nelze brát na lehkou váhu. Kontroly ČOI či jiných spotřebitelksých organizací je tedy možné považovat za prospěšné. A nezbývá než věřit, že situace na trhu se díky nim dostane do normálu, na který jsme zvyklí z tradičního "kamenného" světa.
Autor: David Kozák
Datum: 7. února 2010



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz