Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Systémy výměny reklamních bannerů

Chcete-li se prosadit v prostředí Internetu, nestačí dnes jen vytvořit zajímavé stránky či vytvořit zajímavý projekt. Stejně důležité je i dát o sobě vědět. Logicky nejlepší formou je reklama právě na Internetu. Jak však trh s reklamou funguje? Jakou můžete na tomto trhu hrát roli? Jaké jsou zde principy, jaká je zde konkurence? Pojďme se této oblasti podívat trochu na zoubek.

Část 1.Začínáme.

Na reklamním trhu můžete být v roli nakupujícího, který potřebuje realizovat reklamní kampaň na určitý produkt, jehož prezentace je uložena na WWW stránkách. Vytvoříte, či necháte si vytvořit ,reklamní banner, který bude odkazovat na vaši prezentaci. Od některé z reklamních společností si necháte tento banner zobrazit na pro vás zajímavých stránkách (serverech). Princip je zde podobný jako u běžné mediální kampaně.

Můžete být ale i prodávající. Máte-li zajímavý a známý server s vysokou návštěvností, můžete jít cestou přímé spolupráce se sponzorem (inzerentem) či agenturou. Zájemci o reklamu “pronajmete” místo na vašich stránkách, kam umístí banner nebo ikonku odkazující na jeho vlastní prezentaci. Serverů, které fungují tímto způsobem však příliš mnoho není. Pokud nemáte server věhlasu např. Neviditelného psa, nebo některého z “portálů”, těžko prostor na svých stránkách takto využijete.

Třetí cestou, jak se lze pohybovat na reklamním trhu je účast v některém ze systémů výměny reklamních bannerů. Zde se stáváte členem systému, ve kterém si jednotliví partneři navzájem “vyměňují” své reklamní bannery a tak si zajišťují svou propagaci.

Společností, které nabízejí tuto službu je na českém trhu víc. Jsou to v podstatě agentury, které vám zprostředkují prodej vašeho prostoru na reklamním trhu. Systém funguje následovně : Zaregistrujete se a dostanete HTML kód, který vložíte na vaše stránky. Zde se začnou zobrazovat bannery členů systému a inzerentů. Zobrazení banneru je nazýváno impresí. Za tuto službu vám samozřejmě náleží odměna. Touto odměnou je vytvoření kreditu, za který si můžete “koupit” zobrazení vašich bannerů (impresí) na jiných serverech členů. Mezi počtem impresí.u vás a počtem kreditů (impresí vašich bannerů na jiných serverech) je samozřejmě rozdíl, který je vyjádřený zobrazovacím poměrem. Na kontě agentury tak vznikne neobsazený prostor, který je prodán inzerentům. Tím vytváří agentura svůj zisk.

Máte-li tedy svůj vlastní projekt, který byste chtěli dát na odiv světu, může právě toto být cesta k úspěchu.

Jak si vybrat tu správnou společnost?

Protože je systémů výměny na trhu více, musíme vybrat a zvažovat. Pokusme se shrnout nejdůležitější kriteria, která by měla ta správná společnost splňovat. Kritéria nejsou řazena dle důležitosti, protože jejich priorita může být pro různá užití odlišná.

· Zobrazovací poměr: udává poměr mezi počtem impresí bannerů na našich stránkách a počtem přidělení impresí našich bannerů na stránkách ostatních členů (kreditů). Čím vyšší číslo, tím méně za svou službu dostaneme. Nejčastější poměr je 1:2. ( to znamená za dvě imprese na vašich stránkách jeden kredit) To, co se vymyká tomuto průměru může, ale nemusí poskytovat nějaké výhody.

· Počet a kvalita členů: dobrá společnost se ráda pochlubí, kdo u ní inzeruje. Najdete-li v seznamu členů známé a hojně navštěvované servery, máte větší naději, že se váš banner zobrazí na atraktivních místech (zpravodajské servery, vyhledávače, portály…). Můžete se však naopak v záplavě impresí silných partnerů se statisícovou návštěvností ztratit jako kapka v moři.

· Rychlost a spolehlivost: můžete narazit na společnost, nabízející výhodný zobrazovací poměr. Po instalaci jejího HTML kódu však zjistíte, že se načítání vaší stránky dramaticky zpomalilo. Zvláště v případech, kdy umístíte reklamní banner do vrchní části stránky, může tato situace znechutit nejednoho návštěvníka.

· Solidnost a objektivnost: jedním z kriterií je, zda společnost odděluje zobrazování bannerů s erotickou tématikou či dokonce jejich zobrazování zcela vylučuje. Menší projekty, zvláště pokud jsou v začátcích, zobrazování erotických bannerů povolují. Není se ostatně čemu divit. Erotické servery vynikají vysokým provozem a tak mohou pomoci při “rozjezdu”. Chcete-li však propagovat stránky s odlišným zaměřením, raději hledejte projekty, které erotické bannery nezobrazují či je omezují. Jejich přítomnost v systému může totiž zkreslit jak click rate, tak i samotný počet rozeslaných impresí. Navíc je potřeba si dávat trochu pozor při konfiguraci vašeho účtu, aby se na vašich stránkách nezobrazilo něco, co byste tam asi neradi viděli.

· Rozlišování umístění banneru: je samozřejmé, že vyšší účinnost má ten banner, který je více na očích. Obecně existují dvě základní možnosti, kam banner umístit. Je to vrch stránky, záhlaví nebo pata stránky, tedy místo, které ne vždy je vidět při prvním zobrazení stránky v prohlížeči. Některé systémy rozlišují umístění nahoře a dole (např. kriterium: top strany 1 kredit, pata strany – 1/2 kreditu). U systému, kterému nezáleží na umístění se vám může stát, že váš banner mnohokrát ani nikdo nespatří, protože se bude zobrazovat na stránkách ostatních členů kdesi dole, pod hranou viditelné části stránky. Tato skutečnost se pak jistě projeví na vašem clik rate.

· Nastavení systému: většina systémů umožňuje hospodařit s vašimi kredity. Můžete například spořit kredity na rozsáhlejší kampaň, lze též nastavit částečné spoření (chcete např. spořit 50% z kreditů a 50% průběžně utrácet za imprese). Důležitá je též možnost určit, který druh bannerů se může zobrazovat u vás (abyste nedělali reklamu konkurenci) a kde zobrazovat váš banner (abyste nepropagovali např. zahrádkářské potřeby na Světě namodro). Tato vlastnost je velmi důležitá u projektů, zobrazující již zmíněné bannery s erotickým obsahem a většinou bývá i dobře ošetřena.

· Doplňkové služby: členství v některém ze systémů vám může přinést více, než jen propagaci vaší práce. Jako “vedlejší produkt” reklamní činnost totiž můžete využívat například statistiky přístupů na vaše stránky, vyhodnocení vaší reklamní kampaně, účinnost toho či onoho banneru a podobně. Rozsah těchto služeb se však liší natolik, že bude lepší se jim věnovat podrobněji v porovnání konkrétních reklamních společností.

Toto jsou základní a obecné body o fungování systémů výměny proužkových reklam. Konkrétnější popis vlastností jednotlivých systémů najdete v druhém díle tohoto článku, který bude popisovat trh na Českém a Slovenském Internetu.

Autor: Václav Vojtěch
Datum: 18. února 2000



 Profil autora  

Václav Vojtěch



 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz