Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Internetové obchody čeká růst

Agentura GfK Praha zveřejnila v posledních několika dnech výsledky dvou poměrně zásadních průzkumů. Z prvního vyplynulo potěšitelné zjištění, že nákup prostřednictvím Internetu realizovalo v posledních 12 měsících více než 50% jeho českých uživatelů. Druhý pak přinesl pozitivní pohled na budoucnost internetového obchodování, podle něhož by tržby internetových obchodů měly i nadále růst.

Internetové obchody jsou stále populárnější i mezi českými podnikateli a firmami. Dokazuje to mimo jiné i jejich stále rostoucí počet, ale i potěšující růst tržeb, a to nejen těch největších.

Pozitivní vývoj v oblasti internetového obchodování dokazuje také vzrůstající počet uživatelů Internetu, kteří se rozhodli koupit si nějaké zboží a nebo službu na Internetu. Podle průzkumu agentury GfK Praha využilo Internet k nákupu v posledních dvanácti měsících zhruba 1,5 milionu jeho českých uživatelů. To je více než polovina z celkového počtu. Zkušenosti s on-line nákupem podle stejného průzkumu má dokonce 66 procent uživatelů, což je jistě potěšující zjištění.

Samozřejmě, počet uživatelů, kteří si prostřednictvím Internetu něco koupili jen proto, aby prostě vyzkoušeli jaké to je a těch, kteří na Internetu skutečně pravidelně nakupují, je dost odlišný. Každý z uvedených 66 procent uživatelů Internetu v České republice je však potenciálním pravidelným on-line nakupujícím a záleží na tom, zda se jej podaří přesvědčit, že on-line platby jsou bezpečné, že on-line prodejci jsou spolehliví, že to, co vidí je skutečně to, co si koupí...


Nejprodávanější zboží - vše při starém

Přestože je sortiment zboží nabízeného na Internetu poměrně bohatý a navíc se stále objevují nové obchody a nové druhy zboží, seznam zboží, o které je největší zájem, zůstává již poměrně dlouho neměnný. Největší zájem byl totiž podle průzkumu GfK o knihy a časopisy (objednalo si je 35% respondentů), které v žebříčcích nejprodávanějšího zboží dominují již několik let. Na druhém místě v oblibě za posledních 12 měsíců se umístily oblečení, obuv a módní doplňky (21% objednávek) a na třetím výpočetní technika (20% objednávek).

Poměrně zajímavým zjištěním, které z výzkumu vyplynulo, je věk nakupujících. Více něž 56 procent internetových zákazníků je totiž mladších 29 let. To je na jedné straně poměrně logické - už proto, že právě mezi mladší generací je největší počet uživatelů Internetu. Z druhé strany je však tato informace i příslibem do budoucna - tito lidé mají před sebou ještě dlouhý život a jejich zvyky se mohou - z pohledu internetových obchodníků - ještě "vylepšovat". Navíc se dá předpokládat, že mnoho potenciálních on-line zákazníků je i mezi mládeží.

Jedno zjištění průzkumu je však pro internetové obchodníky mírně negativní: Prostřednictvím Internetu totiž stále ještě častěji nakupují muži než ženy. Při nákupech v "kamenných obchodech" je přitom situace zcela opačná - nákupům jednoznačně vládnou ženy.


Platit po Internetu? Zatím raději ne!

Poměrně velkým problémem internetových obchodů, jehož existenci průzkum znovu potvrdil, je - bohužel - nedůvěra k on-line platbám. Nejpoužívanějším způsobem placení za zboží nakoupené on-line proto zůstává dobírka. Řešení sice jednoduché, ovšem pro prodejce mírně nejisté: musí totiž zboží odeslat a potom čekat, zda si jej zákazník převezme. Když ano, má vyhráno. Pokud ne, prodělal na balném a poštovném a tuto částku musí odečíst ze svých příjmů.

Průzkum rovněž ukázal, že stále přetrvává poměrně velká nedůvěra k internetovým prodejcům. V opačném případě by totiž byl zcela jistě vyšší objem plateb převodem, které byly použity pouze v 16 procentech případů. Navíc se uživatelé obávají nesnadné reklamace zakoupeného zboží (86% respondentů) a také možnosti zneužití informací (79%).


Budoucnost internetového obchodu je růžová

Druhým průzkumem, jehož výsledky prezentovala agentura GfK Praha v posledních dnech, je ON-LINE SHOPPING 2003. Ten agentura letos realizovala již počtvrté a vyplývá z něj především to, že tržby internetových obchodů by měly do budoucna i nadále růst.

"Zatímco v posledním roce prostřednictvím Internetu zakoupilo zboží 55 procent internetových uživatelů, do budoucna chce tuto formu nákupu využívat až 86 procent uživatelů. Navíc 78 procent uživatelů uvažuje do budoucna o objednání on-line služby. V posledních 12 měsících jich přitom bylo "jen" 32 procent.

Zapomínat by se také nemělo na informační funkci, kterou Internet plní i u zboží, jež si zákazník nakonec koupí v "kamenném obchodě". Podle průzkumu tuto funkci Internet nejčastěji plní u elektroniky, výpočetní techniky a telekomunikačních produktů. Na Internet by proto neměli zapomínat ani provozovatelé "kamenných obchodů".


Závěr

Internetové obchody mají podle všeho šanci se prosadit a začít - zvláště v některých oblastech - konkurovat i "kamenným obchodům". Do té doby však pravděpodobně uplyne ještě dost času a bude se muset vyřešit celá řada problémů a nejasností, které - jak stále dokazují realizované výzkumy - mnoha uživatelům brání v plném využití možností e-komerce.
Autor: David Kozák
Datum: 4. září 2003



 Profil autora  

David Kozák

Redaktor serveru e-komerce.cz
Novinář a publicista.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz