Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Co by mohla vláda skutečně udělat pro rozvoj e-komerce?

Již několik let je oblíbeným tématem přibližování se k EU. Několik měsíců se více či méně vášnivě diskutuje o zelené a bílé knize elektronického obchodu. Již několik týdnů hledá smysluplnou náplň pro nově zřízené ministerstvo ministr Mlynář. Všechna tato témata překvapivě souvisí. Jak?

Mám přítele, který se nebál vzít osud do svých rukou a s poměrně zajímavým nápadem začal podnikat. Na základě vlastního patentu vyrábí plastikové závěsné obaly na CD - tedy spotřební zboží pro počítačový průmysl. Pro společnost bez přebytku kapitálu je uvedení nového výrobku na trh věcí mimořádně nákladnou a to i v případě, že bude určen pouze pro trh v ČR. Jednou z možností, jak výrobek propagovat a prodávat za poměrně nízkých nákladů, představuje e-komerce. Obrátil se proto na specializovanou firmu a nechal si vytvořit internetový obchod s katalogem zboží. Aplikaci naplnil potřebnými daty v několika jazycích a začal vyřizovat první objednávky.

První problémy se začaly objevovat s prvními zahraničními objednávkami. Zahraniční zákazníci by rádi nakoupili, ale nemají mu jak zaplatit. Je asi zbytečné tady opakovat, že v civilizovaném světe se k danému účelu používají téměř výhradně platební karty. A i když je jejich penetrace v ČR vyhovující (viz. zde), rozhodně není možné vyjádřit spokojenost s chováním a představami našich bank. A to i v případě, že se jedná o zahraniční bankovní domy, které se ke svým klientům v EU chovají znatelně lépe. U nás prostě využívají obecné situace na trhu. Výsledkem je stav, který se nedá nazvat jinak než bankovní socialismus. Banky si jen velmi málo konkurují, o zákazníka se prakticky neperou a nabízejí často nekvalitní služby za přemrštěně ceny. Žijí s jistotou, že zákazník prakticky nemá kam utéct. Zcela tristní je v této věci postoj státu. Ten nejenže nebyl schopen odpovědně vykonávat roli často většinového vlastníka, ale ani po konečně dotažené privatizaci nevyužívá svých možností. Činit by se měl především Úřad pro hospodářskou soutěž (v případě kartelového zdražení výběru z bankomatů), využít by bylo možné i Zákona na ochranu spotřebitele.

Jen za této situace je možné, aby obchodník z našeho případu, který potřebuje přijímat platby prostřednictvím platebních karet po téměř třech měsících úsilí neměl žádné řešení. V současné době nabízí takové řešení pouze dvě banky - Citibank a Komerční banka, ta ve spolupráci s MUZO. Přestože nabízená řešení byla presentována již před více než rokem, jejich uživatele mezi obchodníky byste hledali jen s velkými obtížemi. V případě Citibank totiž potenciální zájemce odradí nejpozději smluvní podmínky, omezení na karty EC/MC a především ceny. Nejde ani tak o výši požadované provize, byť i zde patří Citibank mezi nejdražší, ale především o 30 tis. korun kauce, kterou získáte zpět pouze pokud přes karty zrealizujete značný obrat. A to nemluvím o každoročním poplatkku za každý obchod, pro který chcete služby platební brány využívat. Není divu, že se na seznamu mezi obchodníky dosud neobjevil žádný významný český internetový obchod.

Ze zcela jiného soudku je případ spolupráce Komerční banky a MUZO. MUZO vyvinulo platební bránu, kterou zástupci MUZO již 6. listopadu 2001 na konferenci First Tuesday eXtra věnované e-platbám a e-bankingu presentovali jako hotovou a funkční. Realita je ale presentované dokonalosti nahony vzdálena. Platební brána MUZO se do dnešního dne žádné informace o své existenci na stránkách společnosti nedočkala. Ještě hůře jsou na tom stránky KB, na kterých je vůbec mimořádně obtížné cokoli najít. Do Komerční banky tak zmiňovaný obchodník vyrazil na základě mého tipu. Když se mu podařilo dopátrat se odpovědného pracovníka, vyplnil mailem zaslaný dotazník. Po měsíci čekání už to nevydržel a pokusil se opět zavolat s dotazem na stav své žádosti. Když se po týdnu dotyčného skutečně dovolal, dozvěděl se, že banka jeho žádost zamítla aniž by se obtěžovala zákazníkovi cokoli sdělit. Šokující je však odůvodnění banky, které ústy svého pracovníka uvedla - Komerční banka má po více než roce platební bránu stále ve zkušebním provozu a nové zájemce (prý 2-3 denně) odmítá.

Nepíšu ale tento článek se záměrem postěžovat si na chování dvou konkrétních bank. Napadá mě jiná myšlenka. Je za tohoto stavu vůbec možné, aby český podnikatel jakkoli konkuroval jinému podnikateli z EU? Svými výrobky možná, svou závislostí na službách (banky a poštovní služby) nikoli. Připravovaná Bílá kniha elektronického obchodu o těchto problémech mlčí. Stejný dokument přitom slovy chvály především v oblasti telekomunikací nešetří. Chápu, že dokument připravují lidé, kteří nepodnikají a ani nesmějí podnikat. Nemají tedy vlastní praktické zkušenosti. Co jim ale brání naslouchat těm, kteří praktické zkušenosti mají?

Ministr Mlynář hledá pro své ministerstvo nosné téma. Jedno vyplývá z jeho předchozí iniciativy v parlamentu. Máme sice zákon o elektronickém podpisu, ale chybí nám prováděcí předpisy, vyškolení pracovníci a také peníze na pořízení potřebného technického vybavení. Při všem tom nadšení ze zákona o elektronickém podpisu se na to jaksi zapomělo. Nezapomínejme také, že elektronický podpis je především pro potřeby státní správy a komunikace s ní. Podnikatelé si svá řešení našli již dávno, bez zákona.

Dalším tématem by se tak mohlo stát téma zrovnoprávnění našich podnikatelů v oblasti schopnosti přijímání plateb. Nepřímo je to otázka vhodného ovlivnění bankovních služeb. Ať již doplněním podmínek pro vydání bankovní licence nebo třeba vytvořením pravidel na základě kterých by mohly vzniknout komerční technická řešení s návazností ať již do ČNB nebo přímo do jednotlivých bank. Samozřejmě, že stejně jako v případě elektronického podpisu, se jedná o složivý legislativní proces, zahrnující nutnost novelizace velkého množství zákonů. Na jeho konci by ale mohly být nejen rovnější podmínky pro podnikatele, ale také značný ekonomický profit. Najde k tomu ministr Mlynář nebo některý z poslanců odvahu?
Autor: Emil Čelustka
Datum: 7. října 2002



 Profil autora  

Emil Čelustka

Redaktor serverů e-komerce.cz a světNotes.cz.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz