Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Reklama 2: Co dělá online reklamní agentura?

První banner změnil internet z technologického spojení počítačů na "nové" médium, kam směřují také reklamní aktivity. Jak trh roste a mění se, vznikla specializovaná mediální zastupitelství, výměníky bannerů se změnily na sofistikované distribuční systémy, přibyly netradiční formáty a hromada dalších možností, takže se rozhodně vyplatí využít služeb specializované agentury. Co taková agentura dělá?

Online agentury se od svých "offline" sestřiček liší především tím, jaké možnosti internet jako médium svým uživatelům nabízí. Přestože základní marketingové poučky jsou stále platné, možnosti, jak získat pozornost uživatelů, jak jim nabídnout zboží nebo služby a dynamicky se měnící prostředí připravuje široké pole pro marketéry, kteří se stále objevují něco nového.

Ale ať už "online" nebo ne, agentura má na starosti volbu a realizaci reklamní strategie (stručně řečeno). Schopnosti agentury slouží jejím klientům k dosažení rozmanitých cílů: prorazit na trh s novým výrobkem, zvýšit poptávku po nabízených službách nebo třeba představit obchodní strategii. Nejlepší způsob, jak toho dosáhnout nespočívá v přilákání pozornosti za každou cenu, ale v účinném oslovení pečlivě vybrané cílové skupiny např. maminek na mateřské dovolené s nabídkou nových kočárků.

Úplně na začátku je tedy stanovení cíle kampaně, z toho vyplývající cílové skupiny a rozpočtu, které stanoví klient, i když vše lze samozřejmě stanovit až po konzultaci s agenturou. Zástupci reklamní společnosti se také budou ptát na pozici značky na trhu, historii marketingových výdajů, jiné marketingové aktivity a názory zákazníků. A díky těmto informacím a samozřejmě svým zkušenostem připraví návrh reklamní kampaně.

Návrh obsahuje samotnou myšlenku, jak zajímavě pojmout zadání, ale také způsob její realizace, zahrnující výběr vhodných serverů a formátů nebo třeba pravidla nové online hry. Protože ne každý je dobrým designerem a zároveň programátorem, plánovačem médií a zároveň obchodníkem, produkčním a zároveň copywriterem (je zodpovědný za reklamní hesla), není neobvyklé, že se agentura skládá z několika (desítek) lidí, kteří pracují na vaší zakázce.

Teoreticky může na ten "geniální nápad" přijít jeden člověk, ale daleko lépe se přemýšlí v kolektivu lidí s různými pohledy na věc a sebelepší nápad může zkazit nedokonalá realizace. I za tak zdánlivě jednoduchou věcí, jako je banner, který vidíte na svém oblíbeném serveru jsou hodiny (dny) práce několika lidí a jeho nakreslení je pouze jednou věcí z celého procesu jeho výroby.

Někdo musí určit strategii konkrétní kampaně v rámci marketingové komunikace klienta, někdo rozhodne jak a co bude nakresleno, někdo zvolí servery, kde kampaň poběží, někdo objedná reklamní prostor, někdo jej musí zaplatit a vystavit fakturu, někdo kampaň sleduje a reagovat na její průběh, někdo vyhodnocuje výsledky a někdo je za to všechno zodpovědný.

Jak vidíte, kreativní proces zahrnuje spoustu práce pro kolektiv specialistů, a to jsem ještě nezmínil další subjekty jako jsou mediální agentury, kreativní shopy, webdesignová studia nebo mediazastupitelství, se kterými někdy reklamní agentury jednají v rámci jednotlivých zakázek, aby pro své klienty získali ty opravdu nejlepší služby. Přehled o celém trhu a jeho nabídce tedy tvoří nezanedbatelnou součást přidané hodnoty spolupráce s agenturou.

(Další díl: Zajímavé online kampaně a jejich tvůrci)
Autor: Jiří Rýdl
Datum: 22. srpna 2001



 Profil autora  

Jiří Rýdl

PR & marketing manažer Altar Interactive
V minulosti působil např. v Deepend Prague
Zaměřuje se na brand management v oblasti telekomunikací a intertainmentu
Člen PR klubu


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz