Spotrebak.cz - sponzor E-komerce
 Sponzoři 
 Hledání 
 Reklama 
 Diskuze 
 Bez komentáře 
Reklama
Užitečné informace pro kutily.

Česká B2C e-komerce stále na vzestupu II

Přinášíme druhou část výsledků výzkumu ON-LINE SHOPPING 2002. Tentokrát se zaměříme na objem elektronického obchodování, nejčastější platební metody a složení sortimentu.

Základní údaje o výzkumu ONLINE SHOPPING 2002 jsem uvedl v předchozím díle, připomenu jen, že v průběhu výzkumu bylo osloveno více než 1 100 provozovatelů elektronických B2C obchodů a reprezentativní soubor 1 500 uživatelů internetu.

Celkový objem obratu z internetového prodeje v České republice v roce 2001 lze na základě výsledků získaných šetřením odhadnout na 1.1 - 1.4 miliardy Kč. Dotazovaní obchodníci předpokládají v letošním roce nárůst objemu internetového prodeje i úhrnných ročních tržeb.


Konsolidace B2C trhu

Český elektronický obchod se dále konsoliduje - po roce 2000 vzniklo jen 39% dotazovaných obchodů. V sortimentu nabídky českých elektronických obchodů dominuje výpočetní technika (nabízí 26% online obchodů), software (21%), telekomunikační technika (20%) a elektronika (16%). Nejčastěji nabízenými službami je rezervace ubytování a nákup zboží prostřednictvím internetových aukcí.

Za zboží mohou zákazníci zaplatit nejčastěji dobírkou (nabízí 86% obchodů), bankovním převodem (67%) a v hotovosti (65%). Z grafu, který jsme sestavili z výsledků ONLINE SHOPPING za poslední tři roky, je patrný růst nabídky zasílání zboží na dobírku. Ostatní platební způsoby, které můžeme sledovat, zaznamenaly útlum.

Graf: Nejčastěji nabízené způsoby platby v elektronických obchodech

Graf: Nejčastěji nabízené způsoby platby v elektronických obchodech


Zdroj: GfK Praha/INCOMA Research/APEK, Online Shopping 2002


Největší překážkou stále ceny připojení

Za největší překážku rozvoje elektronického obchodu v Čechách považují obchodníci ceny připojení k internetu a obavy z chybějícího osobního kontaktu s nakupovaným zbožím (nemožnost osobní prohlídky či odzkoušení) či limity dané anonymitou internetového prodeje (obava z nesnadné reklamace a výměny zboží).

Kompletní výsledky výzkumu je možné objednat přímo u GfK. Vybrané údaje z výzkumu budeme nadále přinášet na stránkách e-komerce.cz.

Autor: Pavel Hrůza
Datum: 5. července 2002



 Profil autora  

Pavel Hrůza

Partner společnosti 24Snails.com Media Production.
Konzultant v oblasti webových služeb a marketingu.


 Sdílet článek  
Facebook Facebook   Jagg Jagg.cz   Linkuj Linkuj.cz