Prosadí se v blízké budoucnosti více model placeného obsahu u informačních serverů?
Už není pochyb o tom, že placený obsah se bude objevovat, že jeho nabídka bude růst. Jestli se 'prosadí' je obtížné říci, protože bychom si nejdříve museli říci, co považujeme za kritérium onoho 'prosazení se'. Nemyslím si, že by se placený obsah stal hlavním příjmem informačních serverů ve viditelném horizontu, tj. během dvou-tří let. Některým médiím vylepší jejich finanční situaci, a u některých velmi exkluzivně (úzce, specializovaně, velmi odborně, velmi nezávisle atd.) zaměřených médií může být i jediným zdrojem příjmů - tj. médium bude bez reklamy, pouze placené.
Za předpokladu, že poskytované informace budou unikátní (nebude možné je najít na dalších X serverech nebo v běžně dostupných médiích), a že budou určeny pro takovou skupinu příjemců, která si je bude moci dovolit zaplatit. Z toho vyplývá, že většinou půjde o specializované informace pro velmi úzký segment, u kterých bude také značnou roli hrát jejich aktuálnost a důvěryhodnost zdroje (založená na renomované značce nebo na osobnosti autora). Vzhledem k tomu, že nabídka informačního obsahu dále poroste při víceméně stálé poptávce (času, který máme k dispozici), do popředí se bude stále více dostávat požadavek na filtraci nevyžádané reklamy. Poskytovatelé obsahu tedy budou muset být technicky a obchodně připraveni na oba modely - tj. na obsah bez inzerce pro platící odběratele a na obsah s reklamou, který hradí inzerenti (sponzoři). Teď už zbývá se jen shodnout, kdy nastane blízká budoucnost...
Placeného obsahu bude na kvalitních serverech postupně přibývat, již dnes existují servery, u nichž je podstatným zdrojem příjmu (iHNed). Úspěšným modelem placení nebude platba za článek, ale spíše dlouhodobé předplatné. Dá se také očekávat větší rozšíření modelu, kdy jedno předplatné ošetřuje jak off-linové periodikum (noviny, časopis), tak odpovídající placený obsah na webu. |