David Kozák, 27. dubna 2004, e-komerce.cz
Minulý týden vyvolalo pozornost řady médií předběžné opatření soudu, podle něhož nesmí internetový portál Seznam, takto nejnavštěvovanější server na českém Internetu, až do dalšího rozhodnutí používat doménu www.sprace.cz k nabídce pracovních příležitostí.
Návrh na předběžné opatření podala společnost LMC, jež sama provozuje servery Prace.cz, JOBS.CZ a HotJobs.cz. Je tedy přímým konkurentem služby Sprace. LMC se proto - podle všeho více než oprávněně - cítí být vstupem Seznamu na trh ohrožena. Navíc, jak vyplývá ze znění návrhu na přeběžné opatření, "je přesvědčen(a), že jednání žalovaného je v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže".
Důvodem návrhu na předběžné opatření je především riziko, že názvy služeb Prace.cz a Sprace jsou si příliš podobné a mohlo by tudíž docházet k jejich záměně. Seznam by tak mohl, podle názoru LMC, parazitovat na dlouhodobě budovaném dobrém jméně služby Prace.cz.
Co si Seznam vybere, to dostane?
Nakolik je obava z možného "popletení" uživatelů obou služeb oprávněná, rozhodne až soud. V každém případě je jasné, že Seznam musí - byť dočasně - přestat využívat doménu, která zapadá do jeho brandingové strategie služeb, jako jsou například Sweb, Smobil, Sauto, Sreality a právě nedávno spuštěná a záhy "zakázaná" Sprace.
Podle všeho se ale Seznam s nastalou situací dokáže vyrovnat. Ostatně vzápětí poté, co rozhodnutí soudu obdržel, přemístil nabídku práce na doménu sprace.seznam.cz a na doméně www.sprace.cz nechal pouze vzkaz: "To, co hledáte, je na adrese sprace.seznam.cz," a dál vesele nabízí to, co dosud.
Předběžné opatření soudu úspěch Seznamu na poli zprostředkování práce pravděpodobně příliš neohrozí. Ptáte se proč? Odpověď je vcelku prostá - doména Sprace je v celém sporu tím nejméně podstatným faktorem. Pokud se totiž Seznam rozhodl stát se významným hráčem na on-line trhu pracovních příležitostí a dokonce za tímto účelem zakoupil od společnosti CP Online server Volna-mista.cz včetně zákazníků, je velmi pravděpodobné, že se mu podaří uspět.
Ne, že by byl Seznam neporazitelný - to není asi nikdo -, ale pokud správně využije potenciál více než 2,5 milionu unikátních návštěvníků za měsíc, bude velmi obtížné mu konkurovat. Své by k tomuto tématu jistě mohli říct třeba zástupci vydavatelství MAFRA (iDNES), kteří se jen těžko smiřovali s tím, že jejich zpravodajský portál pomalu ale jistě překonává konkurence v podobě serveru Novinky, právě ze stáje Seznamu.
Podobná situace je ale i v dalších oblastech, do nichž se Seznam rozhodl vstoupit. Právě zpravodajství je však tou oblastí, která odpověděla na otázku: "Jak to ten Seznam dělá?" MAFRA si nechala nedávno udělat průzkum, který mimo jiné ukázal, že Novinky zná opravdu jen málokdo (14 % uživatelů Internetu), zatímco iDNES zná 37 % uživatelů a - a to je právě ono - Seznam 13 % uživatelů Internetu (nemluvíme tady o znalosti značek obecně, ale o znalosti zdroje zpravodajství).
Seznam je tím místem, ze kterého uživatelé odskakují na zprávy Novinek. Ovšem podle mnoha z nich zůstávají i nadále na Seznamu a tudíž právě Seznam je tím, kdo zpravodajství poskytuje. Totéž samozřejmě platí i u dalších "Seznamovských" služeb, tedy i u Sprace.
Gigant, který umí svůj monopol využít
Nedávno jsem v jakési konferenci zaznamenal názor, že i Microsoftu hrozilo za zneužívání monopolu rozdělení, ale pozicí Seznamu se náš antimonopolní úřad nezabývá. Jistě, je to možná až příliš "drsný" názor, ovšem provozovatelé serverů v oborech, do nichž se Seznam "pustil" by s ním možná souhlasili.
Prostě je to tak, Seznam si za léta své existence vybudoval pozici, díky níž může uspět de facto v jakémkoliv oboru. Pokud bude jím nabídnutá služba alespoň dobrá, je schopen ji silou self-promotion protlačit až na samou špici a tam ji i udržet. Navíc tuto pozici dovede i náležitě prodat...
David Kozák