Redakce, 5. října 2001, e-komerce.cz
Projekt spočívá ve vytvoření centrální vzdělávací platformy na internetu přístupné nejen zúčastněným učitelům, žákům, ale i jejich rodičům. Materiálně tento projekt zabezpečil INTERNET OnLine poskytnutím 150 počítačů, které jsou instalovány vybraným učitelům a žákům do jejich domovů. Tyto počítače mohou v rámci projektu využívat denně, včetně bezplatného připojení do internetu přes službu QUICK.cz. Český Telecom dále poskytnul každý den hodinu provozu u každého PC zdarma, bez telefonních poplatků. ÚVIS zajistil metodologickou část projektu.
Cílem je umožnit všem zúčastněným vyzkoušet si novou formu komunikace a vzdělávání. Důležitým mezníkem pro další rozvoj tohoto typu vzdělávání bude vyhodnocení projektu po 3 měsících.
Projekt se týká čtyř vybraných tříd ze 7. ročníků základních škol podle kriterií ÚVISu. Projekt nastartoval 1.října 2001 a bude ukončen 31. 12. 2001. Dále mají školy možnost naložit s poskytnutými počítači dle vlastního uvážení (počítačové učebny).
Jak projekt vypadá v praxi:
Na serveru INTERNET OnLine je zřízen centrální web na adrese: www.skola.iol.cz. Tento web je přístupný pro všechny experimentální třídy, na jeho stránkách existují další lokální prezentace škol, které slouží k vzájemné místní komunikaci mezi žáky, žáky a učiteli a učiteli s rodiči. Právě zde mají rodiče motivaci k používání internetu v domácnostech - ať už se jedná o e-mailovou komunikaci s učiteli, či používání internetu k získávání dalších informací.
Na centrálním webu budou přístupné studijní materiály využitelné všemi školami, dále je zde možnost chatů, soutěží, kvízů, úkolů atd.
Cílů má tento ambiciózní projekt několik:
- vytvořit pozitivní vztah k informačním technologiím a pomoci osvojit si základní uživatelské dovednosti jak u žáků a učitelů, tak u rodičů
- vést žáky k samostatné a tvořivé práci s novými technologiemi
- hledat konstruktivní využití e-mailového spojení žáků, učitelů a rodičů - např. v případě absence předání textu žákům, zadávání a odevzdávání domácích úkolů apod.
- naučit všechny zúčastněné pracovat s informacemi
- vyhodnotit užitečnost projektu pro další e-learning.
I když se jedná o projekt využívající informační technologie, jeho základním kritériem je již staletími prověřené heslo "škola hrou", doufejme, že se tuto základní myšlenku podaří naplnit.
Redakce