David Kozák, 5. prosince 2003, e-komerce.cz
Společnost M.I.A. vznikla v roce 1997 a v roce 2000 se stala dceřinnou společností Českého Telecomu. Důvodem k převzetí firmy byla snaha monopolního telekomunikačního operátora využít své pozice a nabídnout klientům přidanou hodnotu v oblasti e-komerce. Teď se ale situace změnila - trh telekomunikačních služeb se pomalu, ale jistě otevírá - a Českému Telecomu nezbývá než se soustředit na aktivity, které jsou pro něj nejdůležitější. Vedlejší, málo ziskové či dokonce ztrátové aktivity postupně ruší nebo odprodává.
M.I.A. není v rámci Českého Telecomu první zrušenou aktivitou související s Internetem. K poslednímu lednu tohoto roku oficiálně skončil provoz serveru Svět Namodro (neoficiálně to bylo již o něco dříve, když byl z Telecomu "odejit" jeho duchovní otec Daniel Dočekal), který Český Telecom převzal jako součást společnosti M.I.A. Důvodem byly samozřejmě peníze - Svět Namodro byl pro Český Telecom komerčně nezajímavý. A protože se ho nepodařilo prodat, musel skončit.
Podobný osud jako Svět Namodro v únoru potkal i internetový reklamní systém Kvantum. Český Telecom jej převedl pod společnost CP Online, dceřinnou firmu Computer Pressu a provozovatele konkurenčního výměnného reklamního systému NewLinx. Podle některých informací zhruba za 1,5 milionu impresí. Projekty Svět Namodro i Kvantum přitom patřily do aktivit společnosti M.I.A.
Internetová reklama nevydělává?
M.I.A. působila v poslední době na trhu především ve třech základních oblastech: zajišťování a poskytovaní reklamy na Internetu, komplexní marketingové a PR služby na Internetu a prodej reklamy do Sponzorovaných SMS pro mobilního operátora Eurotel.
Vzhledem k tomu, že se Český Telecom rozhodl činnost firmy ukončit, mohlo by se toto rozhodnutí také vykládat tak, že firma nevydělávala dost a nebo dokonce vůbec. Pokud by totiž byla komerčně úspěšná, Telecom by ji jistě raději prodal než zlikvidoval. O prodělečnou firmu obvykle velký zájem není. Svět Namodro je toho dodnes důkazem.
M.I.A. přitom měla téměř čtyři roky oproti konkurenci jednu nezanedbatelnou výhodu - byla součástí skupiny Českého Telecomu. To samo o sobě je pozice, na které se dá dobře stavět. Nejen, že mohla nakupovat internetovou reklamu pro svou mateřskou firmu a brát za to provize, ale také prodávala reklamní pozice na serverech, které Telecom provozoval - již zmíněném Světě Namodro, ale také na portálu QUICK.cz. Jenže internetové aktivity pod novým vedením, které do agentury dosadil Telecom, postupně umíraly a M.I.A. se s poklesem tržeb vyrovnávala jen velmi obtížně.
V březnu tohoto roku "dostala" M.I.A. novou příležitost. Stala se exkluzivním prodejcem reklamy do sponzorovaných SMS Eurotelu. Ani to ji ale nezachránilo. Možná proto, že o tuto formu reklamy není mezi inzerenty takový zájem, jaký se čekal. Ostatně ani v tiskové zprávě, v níž Český Telecom oznámil ukončení činnosti agentury, se o pokračování tohoto produktu nezmiňuje. Dá se tedy předpokládat, že se dočasně "ukládá k ledu".
Efektivita především
Český Telecom postupně odbourává aktivity, které přímo nesouvisejí s jeho hlavní činností. To je kategorie, do které patří i aktivity agentury M.I.A. Probíhající restrukturalizace přitom s velkou pravděpodobností úzce souvisí s připravovaným prodejem státního podílu ve společnosti. Podíl v silné telekomunikační firmě bez nevýdělečných vedlejších aktivit se jistě prodá lépe a za lepší cenu.
Důvody, které v souvislosti s ukončováním internetových aktivit prezentuje, vypadají přesvědčivě a seriózně. Možná by ale bylo efektivnější, kdyby tyto projekty namísto jejich likvidace Český Telecom postupně prodával. Jenže to by se musel najít někdo, kdo by je koupil.
M.I.A. proto končí - asi ji nikdo nechtěl...
David Kozák