E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Vše pro váš digitální fotoaparát!


NAVRCHOLU.cz: Uživatelé weby příliš nečtou, času jim však věnují dost

Tisková zpráva, 17. září 2004, e-komerce.cz

Většině uživatelů stačí na zhlédnutí jedné webové stránky méně než 30 vteřin. Přitom téměř polovina během své návštěvy zhlédne jen jedinou stránku daného webu. Na druhou stranu, velká část uživatelů dokáže na jednom webu strávit poměrně dlouhou dobu.

Jak odhalují statistiky NAVRCHOLU.cz (www.navrcholu.cz), uživatelé Internetu se na českých webech příliš nezdrží. Přibližně 42 % návštěv webu totiž zhlédne jen jedinou stránku. Přibližně 16 % návštěv pak zahrnuje pouze dvě stránky – typický obrázek uživatele, který na sledovaném webu na jednu stránku přišel a jednou klepl na místní odkaz. Tři až deset stránek si prohlédne necelá třetina návštěv (30 %). Aktivnější návštěvy, které na webu projdou více než deset stránek, byly zaznamenány v 11,5 % případů.


Počet stránek za návštěvu
Počet stránekPodíl
1
42,3 %
2
16,3 %
3
9,9 %
4
5,7 %
5
4,2 %
6
3,1 %
7
2,4 %
8
1,8 %
9
1,6 %
10
1,2 %
nad 10
11,5 %
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 08/2004

NAVRCHOLU.cz nabízí také údaje o tom, jak dlouho průměrně uživatel na webu v rámci jedné návštěvy setrvá. Ukazuje se, že na českých webech téměř 20 % návštěv skončí do 30 vteřin. "Je málo pravděpodobné, že by uživatelé nalezli hledanou informaci během pouhé půl minuty. Spíše jde z větší části o návštěvy vzniklé omylem, kdy uživatelé web hned opustili," komentuje naměřené výsledky Ondřej Bojar, analytik NAVRCHOLU.cz.

ČasPodíl
Do 30 vteřin
19,6 %
Do 1 minuty
11,2 %
Do 2 minut
13,9 %
Do 3 minut
8,6 %
Do 4 minut
6,1 %
Do 5 minut
4,7 %
Do 6 minut
3,6 %
Do 7 minut
3,1 %
Do 8 minut
2,6 %
Do 9 minut
2,1 %
Do 10 minut
1,9 %
Nad 10 minut
22,6 %
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 08/2004

Průměrně minutu se webu věnuje asi 11 % návštěv. Skoro polovina návštěv webu trvá něco mezi minutou a deseti minutami a necelá čtvrtina překoná více než 10 minut. "Můžeme říci, že s výjimkou náhodných návštěv uživatelé webům věnují poměrně významné množství času," vysvětluje Ondřej Bojar.

Zajímavým údajem je též průměrná doba strávená uživatelem na jedné stránce. Ukazuje se, že téměř v 70 % případů uživatel sleduje stránku méně než 30 vteřin. Minuta na přečtení stránky pak stačí uživatelům ve 13,6 % případů. Více než 3 minuty jsou stránky sledovány jen v šesti procentech případů.


Čas strávený na jedné stránce
ČasPodíl
Do 30 vteřin
69,9 %
Do 60 vteřin
13,6 %
Do 90 vteřin
5,1 %
Do 120 vteřin
2,6 %
Do 150 vteřin
1,7 %
Do 180 vteřin
1,1 %
Nad 180 vteřin
6,0 %
Zdroj: NAVRCHOLU.cz, 08/2004

"Je těžké takto obecně konstatovat, zda jsou tyto údaje v souladu s představami tvůrců stránek, neboť očekávané chování uživatelů velmi závisí na povaze webu. Nicméně, provozovatelé webů by měly věnovat mimořádnou pozornost svým individuálním statistikám, ze kterých totiž jasně vyplyne, jakou účinnost mají informace uváděné na jejich webu," doplňuje Tomáš Krause, koordinátor projektu NAVRCHOLU.cz.

(Pozn.: V souladu s doporučeními mezinárodní organizace IF ABC je návštěva webu definována jako skupina stránek, které si jeden uživatel na jednom webu prohlédl, přičemž v prohlížení nenastala přestávka delší než 30 minut.)


Tisková zpráva
redakce@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz