E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


WEB.cz – 150 tisíc, CD.cz – 175 tisíc ...

Jan Pleyer, 6. března 2002, e-komerce.cz

Takovéto částky padaly na úterní dražbě dosud zakázaných doménových jmen. Soubor uvolněných domén byl vydražen celkem za 1 688 720 Kč. Málo kdo očekával nejlepšího hráče v řadách železničářů.

Ještě pře konáním dražby mne několik internetových odborníků ujistilo, že doba, kdy někdo zaplatí za doménové jméno 100 000 Kč je pryč. Průběh dražby ukázal naprosto jiné výsledky.

Již začátek dražby naznačoval její slibný průběh. Zahájení dražby muselo být odloženo o 40 min., jelikož zájemců o registraci na dražbu se na chodbách kongresového centra sešlo více než 40.

Dražba byla zahájena vyvoláním dražeb ARTS, COM, FIRM, NET, NOM, REC, WEB a dále bylo pokračováno abecedně dle jednotlivých jmen.

Od některých účastníků jsem během dražby zaslechl negativní názory na proces vlastní dražby. Proč nemohou být jména, o které nikdo neprojevil zájem jednoduše vynechána. Odpověď na tyto otázky se skrývá v zákoně o veřejných dražbách, jehož literou se celý proces musel řídit. Je to informační chyba některých médií, které chybně spojovala aukci domén s veřejnou dražbou. Nejedná se pouze o zajímavý proces, ale o proces, kdy klepnutím kladívka dochází k významnému přechodu práva (více informací o veřejných dražbách naleznete na www.e-aukce.com).

Překvapením celého dne se stala doména CD.cz, kdy se licitace vyšplhala na částku 175 000 jednalo se o velký souboj několika dražebníků, z nichž právě současný vydražitel s naprostou jistotou udržel vedení v příhozech. Není také tajemstvím, že tímto vydražitelem se stal právě zástupce Českých drah (www.cdrail.cz) !!! Ano, někteří se asi právem diví, jak ztrátová státní organizace utratila nejvyšší částku za doménové jméno CD.cz. Čekalo se, že o tuto doménu bude mít zájem některý z hlavních hráčů na trhu s CD či CD médii, naši spoluobčané od lokomotiv skutečně dokázali, že chtějí být v oblasti internetu důrazní (pozn. autora: když pravidelně čekám na zpožděný vlak, říkám si kdyby tak chtěli být důrazní na dodržování jízdního řádu).

Velké očekávání bylo také vkládáno do domény HN.cz, která již dosti předurčuje svého vlastníka - Hospodářské noviny. Bohužel tento subjekt se rozhodl jít jinou cestou a na navrhovatele CZ.NIC podal žalobu s žádostí o předběžné opatření (vyřazení HN.cz z dražby). Jednání je HN je tak v ostrém kontrastu se vstřícným přístupem Českých drah. Do doby konání dražby nebyl nikdo ze subjektů dražby obeslán obdobným ustanovením, doménové jméno tedy mohlo být draženo. Nejspíš tímto zastrašovacím způsobem dosáhla domén HN pouze hodnoty 35 000 Kč. Domnívám se, že již na téma ochranných známek a doménových jmen byly popsány stohy papíru. Možná by i subjektu této velikosti slušelo sestoupit a pokusit se získat doménu čestnou soutěží ve veřejné dražbě a tím spíše, je-li výsledek předán na dobročinné účely.

Celá událost přilákala zvýšenou pozornost médií, což potvrdila rovněž večerní reportáž v hlavní zpravodajské relaci TV NOVA.

Závěrem lze říci, že o domény je v ČR neustále dostatečný zájem a jejich hodnota není až na tak nízké hodnotě jak hovoří některé odhady. Pravdou zůstává, že za sebelepší doménu musí stát funkční a zdravý internetový projekt, jinak její hodnota zůstává výrazně nezměněná.

Jsem osobně velice rád, že tato akce napomohla zejména kontu Paraple, které obdrží celý čistý výnos (cenu očištěnou o náklady a registrační poplatky).

Závěrem uvedu domény které dosáhly cen přesahujících 10 000 Kč:

dm.cz
10000
ms.cz
20100
it.cz
10000
iq.cz
26000
cr.cz
10500
jo.cz
26000
arts.cz
11000
cz.cz
29000
firm.cz
11000
hn.cz
35000
az.cz
11000
mu.cz
35000
pr.cz
11000
co.cz
36000
cc.cz
12000
as.cz
45000
my.cz
12000
tv.cz
75000
hk.cz
12500
ck.cz
80000
ge.cz
13500
net.cz
93000
ac.cz
15000
pf.cz
105000
at.cz
15700
ca.cz
110000
dj.cz
16000
com.cz
140000
bm.cz
16500
web.cz
150000
in.cz
18000
cd.cz
175000
lb.cz
18000


Jan Pleyer
jan.pleyer@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz