Navrcholu.cz: Seznam kraluje českému internetu
David Kozák, 3. prosince 2004, e-komerce.cz
O dominantním postavení portálu Seznam na českém internetu asi pochybuje opravdu jen málokdo. Nově publikovaná čísla, která zveřejnil server Navrcholu.cz, ukazují, že prostřednictvím Seznamu přichází na české weby více než 50 % návštěvníků přicházejících přes vyhledávače.
Server Navrcholu.cz jako už tradičně zajímavým způsobem vyhodnotil statistiky návštěvnosti serverů, sledovaných touto službou. Tentokrát se zaměřil na "zdroje" návštěvníků mezi jednotlivými vyhledávači a portály. Jednoznačným vítězem hodnocení se - nikoliv překvapivě - stal nejnavštěvovanější český portál Seznam, jehož prostřednictvím na sledované servery přišla více než polovina návštěvníků.
Největší roli ve vyhledávání Seznamu hraje katalog - touto cestou přišlo na sledované servery téměř 37 % návštěvníků (20 % bylo výsledkem hledání v katalogu, téměř 17 % pak výsledkem ručního procházení katalogu). Jen zhruba 15 % návštěvníků přišlo prostřednictvím fulltextu, přičemž v tomto ohledu Seznam "porazil" vyhledávací gigant Google.
| Vyhledávač | Podíl |
| | únor 2004 | listopad 2004 |
1. | Seznam (celkem) | 48,54 % | 51,59 % |
| katalog | 38,53 % | 36,66 % |
| fulltext | 9,99 % | 14,93 % |
2. | Google (celkem) | 25,46 % | 21,69 % |
| Google.com | 16,34 % | 15,52 % |
| Google Slovensko | 1,25 % | 1,44 % |
| Google Německo | 1,62 % | 0,87 % |
3. | Centrum.cz (celkem) | 6,57 % | 7,83 % |
| mix | 3,31 % | 5,23 % |
| katalog | 2,32 % | 2,07 % |
4. | Atlas.cz (celkem) | 6,72 % | 6,82 % |
| mix | 4,09 % | 4,21 % |
| katalog | 2,44 % | 2,34 % |
5. | Jyxo.cz | 0,86 % | 1,92 % |
6. | Zoohoo.cz | 0,89 % | 1,39 % |
7. | NAVRCHOLU.cz | 1,09 % | 1,25 % |
8. | MSN (celkem) | 1,19 % | 0,95 % |
|
"Na českém Internetu tak Seznam nemá významného konkurenta. Google se umístil celkově na druhém místě se skoro 22 % návštěv, započteme-li všechny jeho národní varianty dohromady. Třetím nejpoužívanějším vyhledávačem je Centrum.cz se součtem představujícím téměř 8 %. Atlas je s necelými 7 % za Centrem v těsném závěsu. Jyxo se samostatně pohybuje u hranice 2 %, je však třeba připomenout, že právě na jeho technologii pracuje fulltextové vyhledávání Seznamu," komentuje výsledky studie Ján Simkanič, product manager společnosti Internet Info, která Navrcholu.cz provozuje.
Z výsledků fulltextového vyhledávače Google není možné podle Šimkaniče automaticky vyvozovat, že Češi nejčastěji používají pro fulltextové vyhledávání právě tento vyhledávač. Svůj nemalý podíl na počtu návštěvníků přicházejících z tohoto vyhledávače mají zahraniční uživatelé.
David Kozák david.kozak@e-komerce.cz
|