E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Seznam je v zisku, Lukačovič zachráněn

Pavel Hrůza, 15. února 2002, e-komerce.cz

Zhruba před rokem učinil Ivo Lukačovič mediálně hojně podpořené gesto a vzdal se manažerských odměn, dokud nebude jeho společnost Seznam.cz, a.s. v zisku. Po dnešním oznámení finančních výsledků Seznamu může s klidem vypnout úsporný režim a začít opět žít životem úspěšného mladého muže: Společnost vykázala při obratu 60 milionů zisk.

Firma Seznam.cz, provozovatel stejnojmenného portálu, dokázala v roce 2001 opět zdvojnásobit tržby v porovnání s předešlým rokem. Podle předběžných neauditovaných výsledků dosáhla společnost v roce 2001 při obratu 60 milionů korun zisku v řádu několika milionů korun.

Podle obchodního ředitele Tomáše Kapalína má na zdvojnásobení obratu oproti předchozímu roku největší podíl důsledná diverzifikace příjmů a zvýšené úsilí obchodního týmu.

"Museli jsme nalézt nové možnosti příjmů," říká Tomáš Kapalín. Na začátku roku 2001 tvořila proužková reklama 90% příjmů firmy. V průběhu roku začal Seznam.cz vytvářet produkty s jiným obchodním modelem, nyní tvoří proužková reklama údajně pouze 10% obratu společnosti. Tím ovšem informační otevřenost Seznamu končí. Na náš bližší dotaz na informace o struktuře příjmů nám bylo ústy PR a marketingové manažerky Dagmar Haltmarové sděleno, že mohou "uvést pouze obecně čtyři hlavní zdroje příjmů Seznam.cz, a.s., bez dalších podrobností". Těmito zdroji jsou:

- Reklama
- Produkty pro malé a střední firmy
- Transakční poplatky
- Odborné služby

Seznam.cz byl v zisku od svého vzniku v roce 1996 až do roku 2000. Tehdy se, podle tiskové zprávy společnosti, dostal do ztráty díky rozsáhlým investicím do marketingu a infrastruktury. Tyto investice však pravděpodobně nebyly jediným důvodem ztráty společnosti, neboť, jak Ivo Lukačovič dodává, "Do černých čísel jsme se dostali díky pochopení, že žádná nová ekonomika neexistuje. Internetová firma se musí řídit stejnými jednoduchými pravidly jako jakákoliv jiná firma: Na jedné straně jsou příjmy a na druhé straně jsou náklady. Příjmy musejí být vyšší než náklady."

Seznam.cz si drží pozici nejvíc používaného portálu na českém internetu, s téměř 169 miliony zhlédnutých stránek v lednu 2002 (zdroj: iAudit TNS Interactive) a téměř 1.5 miliónem unikátních uživatelů za stejné období (zdroj: iDot TNS Interactive). Společnost Seznam.cz pokračuje v rozšiřování portfolia svých služeb, v loňském roce spustila například služby Seznam Reality, Seznam Auto či Seznam Peníze.


Pavel Hrůza
pavel.hruza@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz