E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Kvalitní nekvalitní weby

David Kozák, 25. března 2004, e-komerce.cz

Kvalita webu. Co si pod tímto pojmem máme představit? Technologie? Obsah? Nebo v poslední době tak často zmiňovanou přístupnost? Všechno a nic. Má-li být web považován za kvalitní, musí přinášet efekt, plnit cíle, které se od něj očekávají a toho se dá dosáhnout jedinou cestou - sladit všechny části "skládanky" do dokonalého souladu.

V posledních dnech se na webu objevilo několik zajímavých článků zabývajících se "kvalitou" webu. Co si máme pod tímto pojmem představit? O to, že webové stránky, slovy Marka Prokopa, tu nejsou kvůli grafické dokonalosti, obsahu či přístupnosti, ale proto, aby plnily nějaký účel.


Nepodstatné technologie

Tvůrci webových stránek často a rádi diskutují o technologiích, standardech či přístupnosti. Zapomínají přitom na lidi, kteří jejich výtvory budou používat. Aktuálně se tímto tématem obšírněji zabývá Jason Fried v článku Web design going in the wrong direction? (zmínil se o něm Dušan Janovský ve svém weblogu a po něm i další). Upozorňuje přitom na skutečnost, že mnozí lidé pro všechnu technologii prostě a jednoduše zapomínají, že prvořadým úkolem webu je něco nabídnout, umožnit uživateli provést nějakou akci, přinést mu užitek.

Tvůrci webů podle Frieda přeceňují význam použitých technologií. Jistě, s tímto názorem není až tak těžké souhlasit - své zkušenosti s tímto "problémem" má jistě každý, kdo někdy jednal s někým "z branže". Většina webdesignérů a dalších profesionálů v oblasti webu se totiž neubrání pokušení a dříve či později začne přemýšlet nahlas - technologie přitom hrají hlavní roli. Přitom pomalu ale jistě vlastní záměr ustoupí do pozadí. A to je chyba.

Zmíněná chyba ovšem neleží jen a pouze na bedrech webdesignerů. Tento můj názor ostatně ve svém článku Ass-Backwards SEM (zmínil se o něm Marek Prokop ve weblogu Sovy v síti) potvrzuje i Fredrick Marckini. Zmiňuje se v něm totiž o prapodivném přístupu marketérů, kteří bez rozpaků investují peníze do podpory špatných webů. Prostě a jednoduše: je-li web vytvořen tak, že nemůže naplnit cíl, který se od něj očekává, je všechno špatně a tento web nikdy nepřinese očekávaný efekt. Nebo ho přinese, ale náklady vysoce přesáhnou příjmy.


Přijď a já tě (ne)přesvědčím

Internetová prezentace a potažmo i elektronický obchod jsou pro provozovatele přínosné v tom, že za zajímavých podmínek nabízejí velké možnosti. Musí být ovšem splněno několik faktorů. Asi nejdůležitější přitom je co možná nejlépe reagovat na potřeby zákazníka. Ten na web přichází s určitým konkrétním záměrem a očekává, že se mu ho podaří snadno a rychle realizovat. Jakýkoliv, byť sebemenší, problém ovšem řadu uživatelů odradí a oni odejdou - aniž by našli odpověď na své otázky nebo řešení svého problému.

Každá webová prezentace má nějaký účel. Ať už je to poskytnutí informací, předání argumentů nebo třeba prodej výrobků, vždy je účel jasně dán. Na tvůrcích webu je, aby tento účel co nejlépe uvedli do života. Pokud přitom budou přespříliš pozornosti věnovat technologiím, může se snadno stát, že bude web nepoužitelný. Bude sice "postavený" na nejmodernějších technologiích, bude dodržovat všechny zásady a "předpisy" moderního webdesignu, ba dokonce bude i dokonale přístupný. Může ale nastat drobný problém - tento web bude pro "běžného uživatele" absolutně nepoužitelný.

Problémy, o nichž jsem se zmínil přitom nastat nemusí. Má to ale jednu podmínku - realizace webu nesmí být pouze záležitostí webdesignérů a dalších webových odborníků. Za všech okolností by měl mít nad přípravou i realizací projektu kontrolu zástupce marketingového a nebo ještě lépe PR oddělení zadavatele. Někdo, kdo pohlídá, aby web v konečném výsledku plnil účel, který má, zkontroluje a případně i na dobrovolnících "otestuje", zda je možné s webem pracovat a najít na něm to, co nabízí.

Výhodou webu, kterou nemůže nabídnout žádné jiné médium, je prostor, který nabízí. Vždyť kde jinde může firma, podnikatel a nebo kdokoliv jiný prezentovat tolik argumentů, zodpovědět takové množství otázek a nebo nabídnout tak rozsáhlý sortiment jako právě na Internetu. Problém je ale v tom, že zatímco v ostatních médiích se většina zadavatelů cítí být "silná v kramflecích" (byť to ne vždy bývá pravda), Internet se bojí. Většina z nich proto poměrně ochotně a rychle pod "argumenty" odborníků na své představy rezignuje a "nechá to na nich". A výsledek tomu - bohužel - často odpovídá.

Odborník na internetový marketing Marek Prokop napsal: "Kvalita webu je jako mozaika. Jsou-li všechny díly mozaiky perfektní a vzájemně ladí dohromady, je perfektní i celá mozaika. Pokud je ale některý díl špatný nebo zcela chybí, ty zbývající výsledek nezachrání." Vystihl tak přesně situaci, která obvykle nastává v okamžiku, kdy se zadavatel podvolí argumentům tvůrce webu a vzdá se svých představ. Přitom on jediný zná ty, kterým je web určen - své zákazníky.


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz