E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Zásady úspěšného využití Internetu, 8. část

David Kozák, 11. června 2004, e-komerce.cz

Vytvořením internetové prezentace práce nekončí. Právě naopak. Není přitom důležité jen se postarat o obsah a jeho aktualizaci, ale také o propagaci internetových stránek. Bez ní by totiž byla veškerá práce prakticky zbytečná a až na výjimky dané neexistující konkurencí by stránky pravděpodobně nenašli mnoho čtenářů.

Internet je vysoce konkurenční prostředí, ve kterém denně přibývají stovky či dokonce tisíce nových stránek více či méně (což je, bohužel, obvyklejší) kvalitního obsahu. To, že nějaká firma či jednotlivec vytvoří internetové stránky je proto málo významnou událostí.

Proto, aby si stránek (a nejen nově vzniklých) vůbec někdo všimnul, je třeba přeci jen něco málo udělat. Nemusí přitom hned jít o mnohatisícovou investici do reklamní kampaně (která stejně nakonec nepřinese takový efekt, jaký zadavatel očekával).


Portály a vyhledávače - brány do Internetu

Jedním z použitelných - a také z celého srdce doporučovaných - "pomůcek" pro zvyšování návštěvnosti jsou portály a vyhledávače. Tyto "rozcestníky" používá při hledání informací stále více uživatelů a je tedy pravděpodobné, že nějaké přivedou i na váš web.

Portály a vyhledávače se od sebe navzájem liší. Zatímco portály fungují téměř stejně jako klasické papírové seznamy (například telefonní) - dělené podle abecedy, regionu či oboru činnosti, vyhledávače se chovají odlišně. Zatímco do portálů je možné web relativně snadno zaregistrovat (a i proto je vhodné dobře zvážit, jak odkaz popsat), vyhledávače si weby "vyhledávají".

Asi nejznámějším českým portálem je Seznam. Server, který asi zná každý český uživatel Internetu (a to bez ohledu na často opakovaný názor odborníků (závislých i nezávislých), že kvalita výsledků vyhledávání tohoto portálu není právě nejlepší), nepovažuji za potřebné nějak hlouběji portály "rozebírat".

Vyhledávače u nás už tak známé (a především používané) nejsou. Asi nejznámějším příkladem vyhledávače je server Google. U nás podobné služby nabízejí Jyxo a Morfeo. Ve všech případech se jedná o jednoduchá rozhraní pro vyhledávání, kam uživatel zadá slovo či frázi a dostane seznam odkazů na výsledky. Stejně jako u portálu, říkáte si možná. A máte v podstatě pravdu. Je v tom však rozdíl. Výsledky nabízené vyhledávačem obvykle vycházejí z databáze, kterou si vytvořil sám vyhledávač, nezávisle na tom, co mu provozovatelé webů sdělili. Měli by tedy nabízet (a stále více se jim to i daří) relevantní odkazy, co možná nejvíce související se zadaným výrazem.


Search Engine Marketing a další

Problematice portálů a vyhledávačů (čili obecně vyhledávání) se věnuje specializovaný marketingový obor nazvaný Search Engine Marketing, zkráceně SEM, čili marketing založený na vyhledávačích. Tuto oblast ale prozatím ponecháme svému osudu (i když se k ní brzy chci vrátit) a vrátíme se k původnímu tématu.

Každý web je tedy vhodné propagovat. Pokud se provozovatel nesmíří s tím, že prezentaci tu a tam navštíví nějaký náhodný zbloudilec či někdo z konkurence, musí o svých stránkách uživatele nějak informovat. Kromě portálů a vyhledávačů (které jsou však nejpoužívanější a podle všeho také nejefektivnější) je samozřejmě možné použít všechny formy reklamy.

Velmi důležitým "zdrojem návštěvníků" jsou samozřejmě také firemní materiály (vizitky, dopisní papíry, faktury,...), jejichž prostřednictvím je možné webovou adresu komunikovat, aniž by se zvýšily náklady na propagaci. Sdělení mnoho prostoru nezabere a přinese svůj efekt.

Existují samozřejmě také další cesty, jak web propagovat. Kterou použijete záleží jen na vás. Pamatujte, že alespoň nějakou je dobré použít. Jinak na webu mnoho návštěv nepřivítáte.


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz