E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Doménová horečka

Karel Baláš, 30. července 2001, e-komerce.cz

Přízrak snadno vydělaných peněz se opět vznáší nad internetem. Co se děje? Nic menšího než že do oběhu přicházejí nové domény v TLD (Top Level Domény). BIZ a INFO. Jsou to první vlaštovky z nových domén, kterým ICANN (Internet Corporation of Assigned Names and Numbers) - nejvyšší autorita pro (TLD), dala život.

Jen pro pořádek uvádím názvy ostatních TLD domén, na které se můžeme těšit:

  • NAME
  • PRO
  • AERO
  • MUSEUM
  • COOP

Jen pro upřesnění. Doménu INFO si v podstatě může registrovat kdokoliv. Není vyhrazena pro některé speciální účely jako doména MUSEUM.
Oproti tomu doména BIZ, jak sám název napovídá, se přímo váže k obchodním aktivitám jednotlivých subjektů.

Nástup spekulantů?

Jednoduchý plán jak přijít k snadno vydělaným penězům. Zaregistrujeme název, nejlépe některého zavedeného subjektu, a pak stačí jen čekat. Kupec se jistě najde. Ostatně takových případů je dostatek už ve stávajících doménách. Za všechny jen připomenu spekulace s názvy měst a jednotlivých krajů v doméně CZ.

Hrozí, že se to bude opakovat? V určité míře bezpochyby.

Stanou se z dnešních dot.COM dot.INFO?

Myslím, že ne. Je určitě dobré mít svou stránku i v doméně INFO nebo BIZ, ale přeci jen daleko důležitější je mít stávající kvalitní národní TLD doménu nejlépe ve spojení s mezinárodní COM doménou.

Jedno z největších úskalí pro případné spekulanty představuje, že při pokusu o registraci některé stávající ochranné známky v nové doméně také můžou narazit na ustanovení v obchodním zákoníku. Především pak paragrafy týkající se ochrany registrované obchodní známky a hospodářské soutěže. Dovolím si tvrdit, že i naše soudy začínají chápat co znamenají dobré mravy v hospodářské soutěži. Ostatně většina nadnárodních korporací je velice dobře zapsaná u ICANN a velkých registrátorů. Což podstatně zhoršuje případný výhodný "úlovek"

V neposlední řadě, již existující dobře zavedená a hlavně snadno zapamatovatelná doména, představuje mnohdy podstatnou součást firemních aktiv. Úsilí o vybudování image v nových doménách, by tak nemuselo přinést celkově větší synergický efekt.

V neposlední řadě doména INFO není vázaná na vymezenou jazykovou oblast tak jako COM nebo CZ. To v podstatě znamená závod doslova s celým světem o to, kdo bude ten první.

Přeci jen to zkuste

Daleko více než případní spekulanti se na registraci nových domén budou asi třást naši národní registrátoři. U nás pak společnosti Globe Internet prostrednictvím své služby domeny.cz a Zoner (www.czechia.com) , které zatím registraci domén INFO umožňují. Samotné firmy si budou muset rozmyslet, zda-li jsou ochotny investovat další prostředky do nových názvů jen proto, aby udržely svou "corporate identity a image".

Karel Baláš
karel.balas@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz