E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Zaklínadlo internetu: ZADARMO

Jan Pleyer, 16. ledna 2002, e-komerce.cz

Nejeden podnikatelský subjekt při pohledu na mile se rozrůstající český internet může usoudit, že se jedná o velice zajímavý tržní prostor, na kterém se již za dobu působení tržních sil stihly vytvořit ekonomické zásady. Bohužel je zde stále poměrně dostatek subjektů, kteří svým neumělým počínáním ničí trh.

Přemíra volnosti a nadšení způsobila již v počátcích působnosti internetu v komerční sféře, že většina obsahu a to i velice kvalitního je uživatelsky naprosto zdarma. Dnes již k tomuto faktu při tvorbě většiny internetových projektů přistupujeme se samozřejmostí.

Určitým světlem na konci tunelu v této oblasti můžeme vidět různé modely mikroplateb a uzavřených systémů vznikajících pro omezený počet uživatelů. Přes veškerou přitažlivost těchto modelů bohužel uživatelům narušují právě onu velice lákavou vlastnost internetu všedostupnosti a volnosti.

Osobně jako uživatel mohu říci, že jsem velice rád, že uživatelsky je na internetu téměř vše zdarma. Je možné, že se tento model tlakem podnikatelských subjektů v budoucnu částečně posune, ale naprostá většina projektů, stránek a databází bude asi vždy volně dostupná.

S touto vlastností se již všichni autoři internetových projektů smířili. Položkou, se kterou bojují tyto firmy dnes a denně je právě ona položka ZDARMA, pootočená pro pozici komerční sféry.

Domnívám se, že služby poskytované komerčním subjektům sloužící jako výrobní faktor pro jejich podnikání by měly mít svou finanční hodnotu a neměly by se stávat službami poskytovaných zdarma! Všechny řádné podnikatelské aktivity a záměry jsou založeny na finančním modelu, kde jeho hlavní páteř tvoří příjem z hlavních prodávaných služeb / zboží.

Realitou se v současné stává, pokud se hlavní náplň internetového projektu nedaří finančně zúročit, umožní podnikatel tyto služby ostatním zdarma s vidinou budoucího získání významné části trhu.

Tímto krokem pokud prodávané služby mají určité místo na trhu (nejsou nekvalitní službou bez přidané hodnoty) podkopává model celého trhu a opět ho vrhá k situaci živořit na ostatních zdrojích (názory uživit takovéto projekty z reklamy již opadly). Posléze se efekt vrací tím, že se podnikateli nedostávají prostředky pro další reinvestování.

Použijeme pro ilustraci model z kamenného světa - málo kdo by očekával vyšší efekt od inzerátu, který byl zdarma (či téměř zdarma) v časopise distribuovaném také zdarma oproti kvalitnímu médiu, které je přesně cílené jeho obsah je vytříbený - za službu (v tomto případě propagaci) podnikatel zaplatí a myšlenkou proč služba není zdarma se nezabývá.

Tímto zamyšlením bych chtěl vyzvat k zamyšlení všechny subjekty, kteří tímto chování podkopávají ekonomické principy mladých internetových projektů.


Jan Pleyer
jan.pleyer@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz