E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Píšete pro web? Poradíme vám..., II. část

David Kozák, 11. května 2004, e-komerce.cz

Minulý týden jsem vám představil prvních šest bodů z celkových dvanácti, jimiž se při psaní pro web řídí Basil Drolias. V tomto článku se budu věnovat zbývající šestici a doplním ještě několik typů, nápadů a komentářů, které zmíněny nebudou.

Zvýrazňujte, ale nepřehánějte to

Zdůraznit nejvýznamnější části textu použitím tučného písma či kurzívy je vhodné jak z hlediska autora, který tak dává čtenáři najevo, které části textu považuje za podstatné, tak z pohledu čtenáře, který se snadno v textu zorientuje a může se - v případě, že nemá na čtení mnoho času (což je poměrně běžný jev) - rychle zaměřit na nejdůležitější myšlenky.

Nic se ale nesmí přehánět a v tomto konkrétním případě to platí tuplem. Stránka zahlcená zvýrazněným textem je za prvé absolutně nepřehledná a za druhé přílišné používání tučného písma a kurzívy snižuje význam skutečně podstatných částí textu.


Nepřehánějte

Nedělejte ze svých čtenářů hlupáky. Používání propagačních výrazů totiž není nic jiného než "ohlupování". Pamatujte si, že i kdyby se vám nakrásně podařilo na někoho zapůsobit, dříve nebo později zjistí, že ne všechno ve vašem textu byla pravda a příště už se nevrátí. Navíc o "podvodu" zcela jistě poreferuje i dalším lidem.

Mnohem rozumnější je používat reálné údaje a nenadsazovat. Čtenáři vám budou důvěřovat a budou vaše názory (samozřejmě v případě, že své "kvality" prokážete i dalšími argumenty) respektovat, což je pro autora přece to nejdůležitější.


Používejte snadno čitelné fonty a čisté pozadí

Také jste už někdy narazily na stránky, na nichž byl text napsát červenou, růžovou nebo třeba žlutou barvou a pozadí tvořilo barevné pozadí? Pamatujete si, jaké to bylo? Ano? To je dobře, protože na tenhle pocit byste si měli vzpomenout vždy, když přemýšlíte o nejvhodnější barevné kombinaci pro váš web.

Grafické "kudrlinky" jsou jistě ceněné kreativci. Běžného čtenáře, který na 99 procent webů přichází kvůli informacím, však grafické "vychytávky" nezajímají, ba naopak mu často značně znepříjemňují život.

Nezapomínejte, že číst z monitoru počítače je mnohem náročnější než číst z papíru. Pokud chcete, aby si návštěvník webu váš text přečetl, neztěžujte mu to.


Spojte text s obrázky

Obrázek je za tisíc slov. Ovšem pozor, bez textu se také neobejdete. Obrázky a text proto musí být v souladu. Tak, aby obrázky "nevyčnívaly" nad text a nepotlačovaly ho do pozadí.

Příliš výmluvné obrázky jsou nebezpečné v tom, že mohou "pozřít" veškerou čtenářovu pozornost a ten si zcela opomene přečíst, co je na stránce (nebo ještě hůř na webu) napsáno. Jistě bude spokojen - protože za poměrně krátkou dobu bude vědět, o čem obsah stránky byl. Jenže bude to vědět z hlediska obrázků, které ve skutečnosti mohou vyjadřovat něco jiného, než co je v textu obsaženo.


Řádně využívejte odkazy

Hypertextové odkazy jsou jedním z nejdůležitějších prvků Internetu. Díky nim je možné jednoduše "provázat" text se souvisejícími informacemi, a to nejen na vašem webu, ale i kdekoliv v Internetu.

Řada provozovatelů webových stránek se ovšem využívání hyperlinků brání. Argumentují přitom obavami, že návštěvníci z webu odejdou a už se nevrátí a že tedy jenom budou dělat reklamu jiným webům. Zapomínají však na jednu podstatnou věc - odejít z jejich webu je velmi snadné: Stačí do adresního řádku prohlížeče napsat jinou adresu nebo se vrátit na "domovskou" stránku.

Odkazy jsou "kořením" Intenretu a ten, kdo je nepoužívá, škodí především sám sobě. To, jestli se návštěvníci na váš web budou vracet záleží jen a jen na tom, co jim nabídnete. Pokud bude obsah webu zajímavý, budou se vracet třeba každý den. V opačném případě se nevrátí, ani kdyby z vašich stránek nevedl ven jediný odkaz.


Kontrolujte, kontrolujte a ještě jednou kontrolujte

Pozor na chyby! Nikdo sice nejsme dokonalí a protože jen málokdo z nás si může dovolit korektora, tu a tam se chyba může objevit. Mělo by jich ale být co nejméně.


Něco navíc...

Internet je "živé" médium. Proto doporučuji řídit se při psaní pro web ještě jednou zásadou: Psát co možná nejčastěji a pravidelně. Čím více nových textů se na vašem webu objeví, tím větší je pravděpodobnost, že bude hojně navštěvován. Nezapomínejte však, že je taky důležitá určitá pravidelnost, bez níž se zájmu čtenářů nedočkáte. Proto platí: Pokud víte, že nejste schopni psát pravidelně, využívejte čas k napsání textů "do zásoby" a tyto pak uveřejňujte v případě, že v daném okamžiku nemůžete tvořit.


David Kozák
david.kozak@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz