Pavel Hrůza, 26. dubna 2002, e-komerce.cz
i.Reklama.2001, soutěž o nejlepší internetovou reklamu, která byla umístěna na českém internetu v roce 2001,1 je jednou z prvních akcí výboru sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů.
Cílem soutěže je podle organizátorů podpořit rozvoj internetové reklamy, zvyšovat její kreativní úroveň a účinnost cestou vytváření vazeb mezi výrobkem a klientem i prostřednictvím nových forem působení, kterými internet jako interaktivní medium disponuje. Z těchto principů vychází statut soutěže a také rozdělení hodnocených inzerátů do dvou kategorií:
- A. standardní internetová reklama, tj. především reklamní bannery formátů standardů určených organizací Internet Advertising Bureau
- B. nestandardní internetové reklamní formy a speciální projekty, určenou pro internetové reklamy jiných než standardních formátů, i-Layer a jiné Rich Media formáty.
K účasti v soutěži byli zájemci vyzváni prostřednictvím odborných marketingových týdeníků a také přímým oslovením 50 provozovatelů serverů, reklamních a mediálních agentur působících v oblasti interaktivní reklamy a studií, která internetovou reklamu připravují.
Do soutěže bylo přihlášeno a podmínky statutu splnilo 16 reklam v kategorii "Standardní internetová reklama" a 11 reklam v kategorii "Nestandardní internetové reklamní formy a speciální projekty". Celkem tedy soutěžilo 27 reklam.
Do poroty zasedli Oldřich Bajer (Centrum.cz - předseda poroty), Alena Urubková (Peníze.cz), Miroslav Chochola (epravo), Andrea Blahutová (Český Telecom), Petr Murmak (CD-R server), Kateřina Jonášová (Mona), Petr Staníček (Ringier ČR), Petr Štěpánek (Economia OnLine), Tomáš Kapalín (Seznam.cz), Ivan Horniak (MAFRA) a Roman Němec (AČRA M. K.).
Kritéria
Pravidla soutěže neobsahují přesný popis, škála nebo kvantifikace ukazatelů, jak má být přihlášená reklama hodnocena. Hodnocení provádějí porotci individuálně a subjektivně. Jan Pochman, koordinátor mediálních služeb Unie vydavatelů, pro e-komerce.cz dodává: "V souladu se Statutem se klade důraz na především na předpokládanou účinnost dané reklamy, tj. jak silně a přesvědčivě osloví spotřebitele, kritérium kreativity, originality, grafického zpracování berou sice porotci také v úvahu, ale právě jen s ohledem na hlavní kritérium, tj. jak tyto prvky podporují hlavní smysl reklamy. Přihlíží se také k tomu, jak jsou využity specifické možnosti internetu k posílení vlivu dané reklamy na spotřebitele, resp. cílovou skupinu. To je důležité zejména v kategorii B."
Přehled oceněných inzerátů v soutěži i.REKLAMA.2001:
A. Standardní internetová reklama
1. místo
inzerent:
Import Volkswagen Group
přihlásil: Advertures
reklama: VW - 10 let na českém trhu. 10 výhod pro Vás.
agentura: Advertures
autoři: Joseph Ali Tehranian, Martin Ptáček
Image banner na podporu značky VW. Jednoduchý, říká však vše co má (níže je pouze náhled, originál je vytvořen technologií Flash).
2. místo
inzerent:
Radical Production
přihlásil: NEXEN.CZ
reklama: Durex. A prožij Cosmictrip
agentura: NEXEN.CZ a MOMENTUM ČR
autoři: Martin Bohuš, Tomáš Tyll, Josef Šíla, Jaroslav Krumholc, návrh Bohdana Žáková
Interaktivní flashová reklama na kondomy Durex umožňovala v oblasti banneru hrát jednoduchou hru - chytání bičíkovců do jednoho kusu inzerovaného zboží. I když nápad není úplně původní, tato reklama si získala značnou oblibu, odkaz na ni se dokonce přímo "virově" šířil i prostřednictvím emailu.
3. místo
inzerent:
ING
přihlásil: Advertures
reklama: Soutěž s ING
agentura: Advertures
autoři: Dimitry Shalnoff, Ladislav Trpák, Martin Ptáček
Na třetím místě se umístila reklama pro ING agentury Advertures. Reklama sestávala ze dvou klasických bannerů a jedné reklamní plochy většího rozměru.
B. Nestandardní internetové reklamní formy a speciální projekty
1. místo
inzerent:
Generali penzijní fond
přihlásil: Peníze, a. s.
reklama: Generali penzijní fond. Kolik uspoříte?
vytvořil: Peníze, a. s.
autoři: Alena Urubková, Jiří Smutný a kolektiv Peníze.cz
Reklamní projekt realizovaný v sekci Penzijní fondy serveru Penize.cz zaujal svým cílením, uživatelsky vstřícným zpracováním a přímou cestou od reklamy k získání zákazníka. Na každé straně sekce Penzijní fondy se uživatel setká s reklamním boxem, který obsahuje vedle loga Generali penzijního fondu také zjednodušenou kalkulačku penzijního připojištění. Pokud uživatel zadá věk a měsíční úložku a stiskne tlačítko Spočítej!, zobrazí se mu naspořená částka přímo nad kontaktním formulářem Generali penzijního fondu.
2. místo
inzerent:
Komerční banka
přihlásil: Forrest Gump
reklama: Internetové bankovnictví. Moje banka
agentura: Forrest Gump
autoři: Michal Vrzáček, Leoš Bárta, Marouan Sabbagh
3. místo
inzerent:
Tiscali
přihlásil: Advertures
reklama: Klikni a jeď F1
agentura: Advertures
autoři: Dimitry Shalnoff, Ladislav Trpák, Tomáš Tetour
Flash hra Klikni a jeď F1 umožňovala na reklamní ploše "projet ef jedničkou" závodní trať. Určitě jedna z pozoruhodnějších reklam loňského roku.
Absolutním vítězem soutěže i.Reklama.2001 by se mohla stát agentura Advertures, která se umístila celkem třikrát, v obou kategoriích. Organizátoři očekávají, že v příštích letech se renomé soutěže zvýší a rozšíří se počet přihlášených inzerátů, takže soutěž bude jistým průřezovým obrazem celkové úrovně české internetové reklamy.