E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Proč česká B2C nesleduje západní trend?

Pavel Hrůza, 6. října 2001, e-komerce.cz

Zatímco internetový B2C trh ve světě zažívá recesi a v důsledku úsporných opatření dočasně klesají tržby internetových obchodů, čeští podnikatelé dále pokračují v působivém růstu. Dělají to Češi lépe, nebo je tento trend důsledkem zdejší specifické situace?

Srovnat český internetový trh a trh v USA z hlediska objemů prodaného zboží a trendů růstu lze jen velmi těžko. U trendů nejde ani tak o počet uživatelů internetu, ale spíše o vývoj trhu prodejních serverů z hlediska financování jejich růstu.

Velké prodejní servery v USA, s amazon.com v čele, byly významně financovány venture kapitálem a posléze burzou. Dalo by se to přirovnat ke známému "letadlu". To hlavní, co bylo od internetových firem požadováno, byl růst obratu a podílu na trhu. Ve stovkách, ale raději v tisících procent. Na zisk, resp. výši ztráty se příliš nehledělo, i když při troše zdravého ekonomického rozumu bylo možné spočítat, že utracené peníze se budou těžko vydělávat zpět. To ale nikdo nechtěl moc slyšet. Koho by to vlastně zajímalo, management těchto firem mohl vesele utrácet a akcionářům rostla hodnota akcií. Nebyl problém je prodat dalším zájemcům a vydělat. Takže vlastně nikdo neměl problém... Takhle to běželo až do okamžiku, kdy již další nechtěli do "letadla" nastoupit a nastal pád kursů akcií těchto firem. Takže, kdo včas z této podivné hry nevystoupil, přišel o značné částky. A hlavně internetovým prodejním serverům vyschl zdroj financí, protože o nové emisi akcií nebylo možné uvažovat. A o půjčkách už vůbec ne. Nezbylo a vlastně nezbývá jim tedy nic jiného, než začít rozumně hospodařit a pracovat na tom dostat firmu do černých čísel. Jedním z prvních kroků musí být konec snahy o obrat za každou cenu (tedy i za cenu zvyšování ztráty). Investoři se už neptají na růst, jejich první otázka je teď "Kdy to bude vydělávat?".

V Čechách se situace vyvíjela zcela odlišně. Jen několik internetových firem získalo investici prostřednictvím venture kapitálu a to byly firmy mimo klasické B2C prodejní servery. O získání peněz pro internetové obchody na burze bylo a je zbytečné v tuto dobu vůbec pomýšlet. Českým internetovým obchodním domům nezbývá, než dodržovat více než jejich američtí kolegové základní ekonomická pravidla. Proto růst našeho trhu nebyl tak raketový jako v USA. Jeho růst je však stálý a velmi zajímavý. Nejsou k dispozici exaktní statistická data, meziroční růst je však zřejmě stále větší než 100%, ale spíše o 150%. Je dán stoupajícím počtem internetových uživatelů a dobou jejich užívání internetu. Je obecně známo, že internetový uživatel nakupuje až v průměru po více než 1 roku používání internetu. A protože se stále zvyšuje počet nových internetových uživatelů, lze tento trend v České republice očekávat ještě nejméně několik let.

Roman Novotný z obchodního domu (podle Deloitte&Touche největší český e-shop) k tomu říká: "... obrat se v našem Obchodním domě.cz v každém roce zvětšuje přibližně stejným tempem, tedy cca 2,5 násobkem. Jestliže tedy obrat našeho Obchodního domu.cz byl v roce 1999 cca 18 milionů Kč, tak v roce 2000 to bylo již 48 miliónu a odhadované číslo pro letošní rok je 120 miliónů Kč. Zatím není důvod pochybovat o těchto výhledech. Lze tedy konstatovat, že stagnaci obratu ani jeho pokles u nás nepozorujeme. Co se týká ziskovosti, tuto informaci zatím nezveřejňujeme.". Podobnou zkušenost má většina dobrých českých internetových obchodů.


Pavel Hrůza
pavel.hruza@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz