Redakce, 24. dubna 2000, e-komerce.cz
Prostřednictvím dotazníku umístěného na www stránkách společnosti GfK Praha byly zjišťovány následující tématické oblasti:
· Znalost pojmu e-komerce mezi uživateli Internetu
· Využívání Internetu k posílání e-mailových zpráv, získávání informací o nabídkách zboží a služeb, spojení s bankovním ústavem
· Struktura zboží objednaného přes Internet
· Způsob platby
· Výhody nákupu přes Internet
Na výše uvedené oblasti odpovědělo 228 náhodných návštěvníků www stránky.
S pojmem e-komerce se setkalo 75 % dotázaných uživatelů Internetu. Internet je nejčastěji využíván k posílání e-mailových zpráv (93 %) a získávání informací o nabídkách zboží a služeb (90 %). Polovina dotázaných (53 %) využívá Internet mj. i k objednávání zboží nebo služeb. Nejméně je účastníky šetření využíván Internet k vyřizování záležitostí se svou bankou (24 %).
Zatímco využívání Internetu k zasílání e-mailových zpráv a sledování informací o nabídce zboží a služeb je víceméně univerzálním chováním uživatelů Internetu bez ohledu na věk či pohlaví, odlišný přístup je zřejmý u dalších dvou sledovaných způsobů využívání Internetu. Ženy méně často objednávají před Internet zboží či služby, méně často využívají též tzv. internet banking. Z pohledu věku dotázaných je Internet používán v tomto směru častěji uživateli ve věku 26 – 35 let.
Při on-line nákupech stále dominuje objednávka zboží nad využíváním nabízených služeb. Nejčastějším předmětem nákupu jsou knihy, časopisy, hudební CD, MC apod. Následuje nákup počítačů s příslušenstvím a software, na třetí pozici zájmu kupujících se umísťuje vybavení pro domácnost, především domácí elektrospotřebiče.
Nejčastějším způsob platby při nákupu zboží je stále platba dobírkou - s touto formou platby se při nákupu setkalo 60 % kupujících. 20 % z těch, kteří mají zkušenost s on-line nákupem nějakého zboží, zadalo platbu v bance prostřednictvím PC a spojení s bankou přes telefonní nebo jinou linku, přes Internet.
Naopak při on-line nákupu služeb převažují platby přes PC, Internet (zadání čísla platební karty, zadání platby v bance).
Mezi největší výhody on-line nákupu řadí respondenti jednoznačně časovou úsporu a časově neomezenou možnost nákupu 24 hodin denně – tyto přednosti uvádí tři čtvrtiny dotázaných s osobní zkušeností s on-line nákupem. Téměř dvě třetiny návštěvníků virtuálních obchodů považují za výhodu dodávku zboží až do domu a zároveň možnost provést objednávku z domova. Nižší ceny jako výhodu on-line nákupu uvádí 55 % kupujících. Téměř polovina kupujících považuje za výhodu možnost nákupu výrobků z celého světa. Pro třetinu kupujících je nespornou výhodou možnost nakoupit na poslední chvíli. Pokud jde o časování první zkušenosti s on-line nákupem, 50 % dotázaných si poprvé objednalo zboží přes Internet v r.1999.