E-komerce.cz: Český magazín o internetové komerci

Reklama
Užitečné informace pro kutily.


Jak se bude vyvíjet reklamní trh na internetu?

Jiří Juránek, 18. května 2001, e-komerce.cz

Reklama dělá s lidmi divy. Reklamy v televizi zabírají v této době již velký podíl vysílacího času. Reklamu v rádiu při jízdě v autě už kolikrát nesnášíte. Jedinou reklamou, která se tváří trochu vlídně, je internetová a novinová reklama. Reklamní trh na internetu je v současné době dosti bohatý. Agentura M.I.A. uskutečnila květnovou analýzu trhu a předpokládá celkovou výši příjmů z internetové reklamy za tento rok 160 milionů korun.

V této částce je započtena bannerová reklama, direct mailing a PR články.

“Výsledná hodnota příjmů bude výrazně ovlivněna tradičně silným reklamním obdobím v měsících září až listopadu,” uvádí PR manažerka společnosti M.I.A. Radka Vondráková. Podle ní trh přechází do fáze reálné konkurence a do fáze zkvalitňování nabídky internetových firem a všech rozvíjejících se oblastech internetového podnikání.

Zadavatelům reklamy pomůže Net Projekt

Reklamním společnostem, které na internetu reklamu realizují, nedávno ještě nevěřilo mnoho lidí. Zadavatelé reklamy s opatrností přihlíželi krachu některých reklamních agentur, které nezvládly tvrdou konkurenci či neobstály v nabízení svých služeb. Nicméně mají příjmy v oblasti internetové reklamy neustále růst. “Aktivita zadavatelů reklamy bude v příštím půlroce podpořena výsledky výzkumu Net Projekt, na kterém pracuje Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Net Projekt by měl přesněji charakterizovat skupiny uživatelů, kterým by byla ta či jiná reklama určena,” říká Vondráková.

Bannery zůstanou, přibudou nové aktivity

Bannery jsou v současné době nejoblíbenějším prostředkem v internetové reklamě. Tento reklamní proužek funguje jako odkaz, takže pouhým jedním kliknutím myší se zájemce objeví na dané stránce zadavatele reklamy. Tento způsob je oblíbeným, protože banner není dotěrným jako služba direct mailing. Někteří uživatelé prostě nemají nevyžádanou poštu v lásce. Na druhou stranu zase může direct mail oslovit cílové skupiny uživatelů. Zadavatelé reklamy budou využívat také internetových aktivit formou speciálních projektů a sponzoringu.

M.I.A. přepokládá vznik nových projektů

Letošní rok podle Radky Vondrákové bude ve znamení rozvoje oblasti Business to Consumer (B2C). Díky této oblasti může vzniknout spousta nových projektů, které budou apelovat na konečné spotřebitele. Uživatelé na internetu nejvíce hledají informace v podobě zpravodajství či informace, které jim pomohou se vzdělávat. Reklamní agentury tak budou nejspíše reagovat na tyto oblasti, i když nevynechají ani zájmové oblasti pro ženy, chat nebo internetové obchody.

Reklama jako taková internetové stránky neopustí, ba naopak. Jde o jedinečnou možnost se přes jedinný odkaz dostat přímo k potencionálnímu obchodníku či zákazníku. Ať již budou příjmy na internetu za reklamu jakékoliv, rozhodně budou růst. Stejně jako roste zájem o internet.


Jiří Juránek
jiri.juranek@e-komerce.cz



Copyright © e-komerce.cz