David Kozák, 17. června 2004, e-komerce.cz
Přestože žebříček nejnavštěvovanějších českých internetových serverů, který každý měsíc sestavuje společnost iAudit International, může na někoho působit poměrně monotóně, jde ve skutečnosti o velice přínosný a důležitý zdroj informací. Navíc - a to je asi jeden z nejdůležitějších faktorů - jde o projekt realizovaný skutečně nezávislým auditorem, jehož jediným skutečným zájmem je (alespoň v to doufám) objektivita.
Poměrně značný pokles, ale ne ve všech oblastech
Jak už jsem uvedl v úvodu, výsledky iAuditu nejsou v tomto měsíci právě skvělé. Došlo totiž k poměrně velkému propadu počtu návštěvníků. Oproti dubnu se celkový počet unikátních návštěvníků snižil o 10,67 % na 3.678.388. Snížil se také celkový počet návštěvníků, kteří na servery přišli prostřednictvím některého z českých providerů. V tomto případě došlo dokonce k poklesu o 11,39 % na 2.573.794 unikátních návštěvníků.
Potěšující naopak mohou být další "globální" čísla. Například průměrný počet připojení na jednoho uživatele za měsíc se zvýšil o 7,96 % na 18,3. Vzrostl rovněž průměrný počet shlédnutých stránek či čas strávený na Internetu za měsíc.
Z uvedených čísel by se tedy dalo vyvozovat, že nejvíce "odpadlíků" je mezi lidmi, kteří Internet nevyužívají příliš aktivně. Spíše jde o náhodná připojení, kdy pouze rychle vyhledají požadované informace a odpojí se. Právě na jejich úbytek by totiž mohli ukazovat nárůsty v citovaných ukazatelích.
TOP5 stále beze změny
Pětice nejnavštěvovanějších serverů se už poměrně dlouho nemění a ani květen v této oblasti nepřinesl žádné překvapení. V rozporu s obecným trendem (pokles celkové návštěvnosti o více než 10 % se už přece dá považovat za obecný trend) se dokonce ani jednomu z těchto serverů nesnížil počet unikátních návštěvníků.
Logicky o poznání horší tendenci měl vývoj počtu unikátních návštěvníků u řady menších serverů. Pokles návštěvnosti se přeci jen někde musel projevit.
Uvidíme, jak dopadne návštěvnost českých internetových serverů v červnu. Vzhledem k tomu, že prázdninové měsíce bývají obvykle slabší, je červen pravděpodobně posledním měsícem, kdy se může klesající křivka návštěvnosti zlomit. Na výsledky si ale budeme muset zhruba měsíc počkat.